Jump to content
Annons

Akustisk behandling av kaklat rum


BigStef

Recommended Posts

Hej gott folk och god fortsättning, gott nytt år och allt det där :rolleyes:

Vårat band har förvärvat ny replokal, och vi har tänkt att även använda det som inspelningsrum.

Problemet är dock, som ni ser i rubriken, att det är kaklat. Golv och väggar har kakel/klinkers och taket är i betong.

Vi har inte råd eller tid att göra om rummet till ett high-end studiorum, så är det sagt från början.

Jag söker råd om hur man gör det bästa av rummet utan att gå över låt säga 10 000:- i pengar och någon månad i arbetstid.

Vi är 3st händiga herrar och trummisen är hifinörd och rörförstärkarbyggande tekniker på Ericsson med gedigen kunskap i lyssningsrum osv. Bassisten är snickare och jag är stark som fan. Jag söker råd från er, eftersom ni har gjort detta förrut. Gjort om rum till studios osv.

Det är en källarlokal, 3 väggar vätter mot andra källarutrymmen och den 4e mot jord/mark/tellus.

Rummet är 5x5m.

Är detta möjligt, och hur gör man?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om måtten stämmer (5x5x2,5) så är det väldigt olyckliga mått gällande stående vågor.

Det två första resonanserna (axiala, 1,0,0 och 0,1,0) kommer ligga vid ca 35 Hz. Detta kommer att upprepa sig vid alla multiplar av denna frekvens.

Nästa inträffar vi ca 49 Hz men är en tangential (1,1,0) och ensam (inte lika illa alltså).

Den tredje är dock lite av en katastrof då alla axiala ståendevågor sammanfaller vid samma frekvens ca 69 Hz (2,0,0, 0,2,0 & 0,0,1)! Detta kommer att upprepa sig vid varje multipel.

Jag skulle med andra ord lägga väldigt stor möda på att bygga basabsorbenter stämmda till dessa frekvenser (34, 69, 103, 138 och 172 Hz i alla fall) och placera på berörd yta.

http://www.mhsoft.nl/AcousticTreatment.asp

För att undvika fluttereko så kan dessa paneler tilltas i förhållande till varandra.

Jag skulle vara försiktig med att använda porösa (mjuka) materiell i stor utsträckning om man inte vill ha en livlös och stum akustik i det övre registret.

stava...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Om måtten stämmer (5x5x2,5) så är det väldigt olyckliga mått gällande stående vågor.

Det två första resonanserna (axiala, 1,0,0 och 0,1,0) kommer ligga vid ca 35 Hz. Detta kommer att upprepa sig vid alla multiplar av denna frekvens.

Nästa inträffar vi ca 49 Hz men är en tangential (1,1,0) och ensam (inte lika illa alltså).

Den tredje är dock lite av en katastrof då alla axiala ståendevågor sammanfaller vid samma frekvens ca 69 Hz (2,0,0, 0,2,0 & 0,0,1)! Detta kommer att upprepa sig vid varje multipel.

Jag skulle med andra ord lägga väldigt stor möda på att bygga basabsorbenter stämmda till dessa frekvenser (34, 69, 103, 138 och 172 Hz i alla fall) och placera på berörd yta.

http://www.mhsoft.nl/AcousticTreatment.asp

För att undvika fluttereko så kan dessa paneler tilltas i förhållande till varandra.

Jag skulle vara försiktig med att använda porösa (mjuka) materiell i stor utsträckning om man inte vill ha en livlös och stum akustik i det övre registret.

stava...

Ok, precis vad jag tänkte på... Fluttereko ja, den lilla gynnaren.

Hur skulle in ljuddämpa väggar golv och tak? Finns det nån billig och effektiv metod?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...