Jump to content
Annons

Trummor för en nybörjare som ändå vill utvecklas?

Recommended Posts

Zaphi (oregistrerad)
Postat

Jag spelade lite trummor då jag var yngre på ett begagnat set som jag köpte för 1500kr och vill nu, när jag är lite äldre testa på det igen. Jag räknas som nybörjare och är nu intresserad av att köpa ett "billigare" set men som ändå låter ok, alltså inte de allra billigaste. Jag har kollat på något i stil med:

http://www.thomann.de/se/pearl_exr825_export_retro_437.htm

Är detta ett bra set? Vad finns det för alternativ i samma prisklass? Vilket set ger mest valuta för pengarna med denna uppsättningen (hi-hat-, ride- och crashstativ), utan cymbaler etc. Jag räknar med att hela settet går på några tusen till med cymbaler, men vill helst köpa dem löst senare.

Tacksam för alla svar.

Annons
Postat
Jag spelade lite trummor då jag var yngre på ett begagnat set som jag köpte för 1500kr och vill nu, när jag är lite äldre testa på det igen. Jag räknas som nybörjare och är nu intresserad av att köpa ett "billigare" set men som ändå låter ok, alltså inte de allra billigaste. Jag har kollat på något i stil med:

http://www.thomann.de/se/pearl_exr825_export_retro_437.htm

Är detta ett bra set? Vad finns det för alternativ i samma prisklass? Vilket set ger mest valuta för pengarna med denna uppsättningen (hi-hat-, ride- och crashstativ), utan cymbaler etc. Jag räknar med att hela settet går på några tusen till med cymbaler, men vill helst köpa dem löst senare.

Tacksam för alla svar.

Hej!

Pearl Export är ett bra trumset. Inte av någon professionell kvalitet men de är väldigt bra.

Inte minst för pengarna.

Hur ljudet låter om dessa beror främst på vilka trumskinn man utrustar den med, hur man stämmer och

hur man spelar. Men att få ljudet att låta fullt professionellt med Pearl Export är det inget tvivel om alls

att man kan! Hardware....dvs. stativ, pedal, pukhållare lugs (stämhus) mm. är också väldigt stabila och

hållbara.

På din länk till Thomann så verkar priset vara 5.300 kr om jag förstår saken rätt.

Jag kan inte beskyllas för att ha någon super-minutiös koll på de svenska trumpriserna, men i mina ögon så verkar det priset vara väldigt bra.

Visserligen tillkommer cymbaler också, men trummor är dyrt idag när

alla delar har fallit på plats.

Som du förstår så har jag en viss reservation för priset just för att jag inte kan priserna, men som trumset

betraktat så är just Pearl Export ett mycket bra val ur flera aspekter. En sådan aspekt är att det är lätt att få

fram reservdelar till hela setet och att deras stativserie finns i varenda butik i hela landet.

Det är nästan så att tom. ICA har stativen!! Pearl är ju den största trumtillverkaren av de alla i världen.

En annan sak är just förhållandet mellan pris och kvalitet. Pearl Export är ett av de modeller som ger

mest valuta för pengarna anser jag. Slå till....skulle man lite skämtsamt kunna säga!

För att få ett bra balans-förhållande mellan trummor-hardware-cymbaler så är mitt tips det att du bör satsta

på en cymbal-kvalitet som ligger i mellanklassen alternativt den övre mellanklassen. Pearl Export

är värda denna cymbalkvalitet och trummorna är så pass bra att de gör cymbalerna mer rättvisa om

cymbalernas kvalitet ligger ungefär jämnbördigt med trummornas kvalitet. Om du väljer rätt dimensioner

och cymbaltyp/modell så kommer du att få ett trumset som du inte växer ur på ganska lång tid och

att du dessutom bibehåller ett rätt bra andrahandsvärde på sikt. Att det blir roligare och en härligare

spelkänsla med bra grejer får du på köpet!

Om jag vore i dina kläder skulle jag kolla upp vad trumsetet har för trumskinn monterat från fabrik.

Allra bäst vore nog om du hade t.ex. transparanta Remo Ambassador-skinn på undersidan och Remo Pinstripe

som slagskinn trots att andra skinnalternativ också kan vara bra. Med den här skinnkombinationen får du

ganska enkelt ut ett fett och fylligt moget ljud, men inte minst så får du en allround-uppsättning som

fungerar till allt oavsett musikstil. Kanske med vissa jazzformer undantaget, för då är det ambassador-skinn

som gäller även som slagskinn.

Fabrikatet Evans har också mycket bra skinn i motsvarande typ som dessa som jag nämnde från Remo.

Ambassador-skinnen är av typen enkelskinn och Pinstripe är av typen dubbelskinn. Om du har dubbelskinn

även på undersidan så finns det en viss risk att ljudet kan låter lite väl tjockt och tungt, men det beror på

hur bra du är på att stämma och vilket ljudideal du gillar. Om du tycker att priset drar iväg pga. trumskinnen

så kan du ju alltid börja med att byta ut slagskinnen först och underskinnen sist. Då du har råd.

Men räkna med att skinnen som sitter på från fabrik inte är de bästa och att skinnen gör nästan halva soundet.

Det går att få rysligt bra sound från vilka trummor som helst om man bara har bra skinn och stämmer de bra.

Ur den synpunkten behöver du alltså inte fundera på om Pearl Export är bra eller dåliga.

Det lovar jag dig att de är och jag tror att du kommer att bli mycket nöjd. Lycka till!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Zaphi (oregistrerad)
Postat

Tack för ett kanoninlägg! Är det någon mer som har åsikter i frågan? 😕

Zaphi (oregistrerad)
Postat

Hmm, nah det känns inte helt rätt tycker jag inte, även om det vore kul o testa..

• 2 veckor senare...
Redibo (oregistrerad)
Postat

Digitalset för 3000 funkar i början, men det är absolut ingenting att växa i... Pearl Export e svinbra trummor, framförallt för det priset som du hittade i Tyskland! Akustiskt ÄR roligare än digitalt, spelar på båda, och är inget snack om saken! 😄

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.