PĂ„sen Postat 30 september 2004 Postat 30 september 2004 Först vill jag börja med att vĂ€lkommna mig sjĂ€lv till detta forum och sĂ€ga hej till alla gamla veteraner! Jag ska köpa in lite grejor och tĂ€nkte eftersom bygga ihop en komplett hemstudio. Jag kĂ€nner pĂ„ mig att jag aldrig kommer bli nöjd och att den aldrig blir komplett, men just nu jag behöver nĂ„t att starta med! Dom musikstilar och intrument jag tĂ€nkt syssla med skiljer sig lite Ă„t. Det Ă€r mellan punk och pop. Elgitarrer, aukusiska gitarrer, sĂ„ng, skrik, trummor, och övriga rock-instument! Dom grejor som jag har funderat pĂ„ Ă€r: En 16-kanals porta, helst mer Ă€n tvĂ„ phantom/XLR-ingĂ„ngar. Vore snĂ€llt om nĂ„gon kan ge lite synpunkter pĂ„ de mest populĂ€ra! Helst sĂ„nna som Ă€ven finns pĂ„ begagnade marknaden nu. Rekomendera nĂ„n bra! Eftersom att det Ă€r ont om pengar sĂ„ tĂ€nkte jag köpa in mickar i lite dĂ„ och dĂ„ nĂ€r jag har rĂ„d. TĂ€nkte att det kunde vara smidigt att börja med Musikbörsens "starter pack", ADK A51 och ADK SC1. Ăr det vĂ€rt 2000kr? Jag tĂ€nkte att det kunde vara bra att ha dessa till att börja med eftersom att de verkar vara "all-around-mickar", eller vad tycker ni? TĂ€nkte sen köpa in SM57:or. Resonerar sĂ„ hĂ€r: Dom Ă€r billiga, mĂ„nga anvĂ€nder dom, funkar till trummor och förstĂ€rkare. Eller? Ăr det nödvĂ€ndigt med sĂ€rskilld baskagge-mic eller kan jag anvĂ€nda en stor kondensator-mic till det? Kan jag anvĂ€nga kondensatorn till överhĂ€ng utan problem? Funkar det med en SC1 som överhĂ€ng? Jag behöver saker att komma igĂ„ng med som inte Ă€r jĂ€tte dyra, men som samtidigt ska hĂ„lla/rĂ€cka ett tag framöver. Vad tycker ni om mina idĂ©er? Vad jag kan anvĂ€nda dessa mickar till och fyller dom den funktion jag tĂ€nkt mig? Ăr ytters tacksam för svar! //Emil
Lindeberg Postat 1 oktober 2004 Postat 1 oktober 2004 Har du tÀnkt nÄt pÄ effekter? Och dator, hade du det? Audio editor, typ SoundForge?
PÄsen Postat 1 oktober 2004 TrÄdstartare Postat 1 oktober 2004 Jag har inget behov av jÀttemÄnga effekter, men lite effekter vill jag ju ha och dÄ ska dom lÄta ganska bra. En dator har jag, men jag vill hellst göra det mesta i portan. Tycker att det verkar smidigast och skönast. Slutmixen skulle jag kunna tÀnka mig att göra pÄ en dator, fast hellst i portan!
Tobbe Postat 1 oktober 2004 Postat 1 oktober 2004 (redigerat) VÀlkommen hoppas du trivs hÀr. Jag kan försöka ge dig lite tips. Porta? Har du en dator som Àr nÄgorlunda kraftfull sÄ skulle jag tipsa om att du skippar portan. Du fÄr viserligen allt pÄ en gÄng men du kan komma att fort vÀxa ur den. Det finns Ätminstonne ett par ljudkort med 8 micpreampar under 10000kr (ett Àr med i ett test i mÄnadens studio) och tillsammans med en dator och nÄgot program sÄ har du redan en komination som jag tror slÄr en porta. Om du skall micka upp trummor sÄ skulle jag ta en titt pÄ de billa trummicpaketen som finns bla pÄ jam.se. Till sÄng en stormebran tex Studio prodjekts B1. Sedan kan du slÀnga in gitarr och bass direkt i datorn och köra med tex amplitube eller om du Àr nöjd med ditt ljud i din stÀrkare kör pÄ 57:an ev i kombination med b1an. Edit: Han inte se ditt nya inlÀgg. Redigerat 1 oktober 2004 av Tobbe
PĂ„sen Postat 1 oktober 2004 TrĂ„dstartare Postat 1 oktober 2004 VĂ€lkommen hoppas du trivs hĂ€r. Jag kan försöka ge dig lite tips. Porta? Har du en dator som Ă€r nĂ„gorlunda kraftfull sĂ„ skulle jag tipsa om att du skippar portan. Du fĂ„r viserligen allt pĂ„ en gĂ„ng men du kan komma att fort vĂ€xa ur den. Det finns Ă„tminstonne ett par ljudkort med 8 micpreampar under 10000kr (ett Ă€r med i ett test i mĂ„nadens studio) och tillsammans med en dator och nĂ„got program sĂ„ har du redan en komination som jag tror slĂ„r en porta. Om du skall micka upp trummor sĂ„ skulle jag ta en titt pĂ„ de billa trummicpaketen som finns bla pĂ„ jam.se. Till sĂ„ng en stormebran tex Studio prodjekts B1. Sedan kan du slĂ€nga in gitarr och bass direkt i datorn och köra med tex amplitube eller om du Ă€r nöjd med ditt ljud i din stĂ€rkare kör pĂ„ 57:an ev i kombination med b1an. Edit: Han inte se ditt nya inlĂ€gg. Jo, det ligger mycket i det du sĂ€ger. En dator vĂ€xer jag inte ur lika fort. MEN jag vet att datorer stĂ€ller till det Ă€ven om man Ă€r intresserad och kunnig pĂ„ omrĂ„det. Ăven om jag vĂ€xer ur portan snabbare sĂ„ kĂ€nns det som ett bĂ€ttre alternativ dĂ„ jag behöver allt-i-ett för att komma igĂ„ng nĂ„gorlunda billigt. Jag har inte tillgĂ„ng till en frĂ€sh dator, utan kommer dĂ„ behöva fixa en och uppgradera. Och dĂ„ blir det genast dyrare Ă€n att köpa en porta begagnat, som jag hade tĂ€nkt mig. Men tack sĂ„ mycket för ditt och dumb dan's svar/hjĂ€lp! Ingen som Ă€r bra pĂ„ portor som kan ge mig rĂ„d/tips?
Dr Fil (oregistrerad) Postat 14 oktober 2004 Postat 14 oktober 2004 (redigerat) hej pÄ dig Nu vet jag inte vilken typ av lokal du har, men isolering/ljuddÀmpning Àr en vÀldigt viktig del i processen. En bra mic för röst mÄste vÀgas upp av bra dÀmpning/akustik. Ett micbÄs av nÄgot slag kan vara vÀrt besvÀret att bygga. Bra material för att dÀmpa ljud Àr tjocka tyger (duntÀcken, mattor etc.). Vill man ta det Ànnu ett snÀpp kan man slÀnga in ett gÀng akustik plattor. De ser ut ungefÀr som isolering och kostar typ 400:- /kvadratmeter men Àr lÀtt vÀrt. En kombination av ÄvanstÄende Àr att rekommendera. Det finns sÀkert Ànnu galnare material för ÀndamÄlet, men... i en hemmastudio sÄ blir det dÀr fint. Redigerat 14 oktober 2004 av Dr Fil
nkai Postat 14 oktober 2004 Postat 14 oktober 2004 Du tĂ€nkte kanske spela in lite vokaler ocksĂ„ eller? Konsonanter lĂ„ter bĂ€ttre IMO. đČ
Dr Fil (oregistrerad) Postat 14 oktober 2004 Postat 14 oktober 2004 hahaha.. jag Àndrade det dÀr, för det stog ju faktiskt skrik och sÄng ocksÄ... klantigt av mig1
PÄsen Postat 18 oktober 2004 TrÄdstartare Postat 18 oktober 2004 (redigerat) Tackar! DÀmpningen har jag funderat lite pÄ... TÀnkte bygga ett ihopfÀllbart sÄngbÄs som man kan ha i replokalen. Funkar tvÄ skÀrmar, med vanlig isolering och Àggkartonger ovanpÄ, som man stÀllet mot en vÀggen. Hade tÀnkt isolera en bit av vÀggen pÄ samma sÀtt och stÀlla skÀrmarna emot detta. vÀgg _________________ \---------/ skÀrmar \-------/ \-----/ \---/ Och micken riktad frÄn vÀggen. Eller ska den vara riktad MOT vÀggen? Redigerat 18 oktober 2004 av PÄsen
peterpop Postat 29 oktober 2004 Postat 29 oktober 2004 Jag kombinerar dator med digitalporta. UtmÀrkt lösning. Portan jag anvÀnder Àr YAMAHA AW-16G. Den kan jag verkligen rekommendera. peterpop
PÄsen Postat 3 november 2004 TrÄdstartare Postat 3 november 2004 Jag kombinerar dator med digitalporta. UtmÀrkt lösning.Portan jag anvÀnder Àr YAMAHA AW-16G. Den kan jag verkligen rekommendera. peterpop Har du haft andra portor ocksÄ? I sÄnna fall vilka modeller? Hur skiljer dem sig ifrÄn varrandra? /Emil
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.