spaceman Postat 30 september 2004 Postat 30 september 2004 Var det nÄgon mer som sÄ Vetenskapens VÀrld tidigare denna vecka ang digital skymmning ? Jag blev mörkrÀdd pÄ vad som komma skall för kommande generationer. Det Àr ett Àmne jag tror mÄnga gÄr omkring och inte tÀnker pÄ. HÄller mina CD plattor i 300 Är och kan spelas upp igen? Hur Àr det med alla digitala foton/videos pÄ barnen ? Kan dom kolla pÄ dom om lÄt sÀj 20-30 Är i sina PC eller vad det nu Àr som gÀller. UngefÀr som vi kan kolla i gamla fotoalbum. Hur Àr det med Cubase projekten dÄ etc. Kan jag öppna dom om 30 Är ? Alla mp3Žor dÀr halva skivsamlingen kanske ligger i ? Vissa kanske minns dom dÀr jÀttedisketterna som fanns förr. Hur mÄnga kan öppna en sÄdan nuförtiden ? FrÄgorna Àr mÄnga. Och sÀrskillt nÀr det gÀller hemstudio. Vilka historiker kan Ätnjutna hemstudioinspelningar anno 2004 pÄ t ex Studioforum för att kolla vad som var inne dÄ 2114 ? vi Àr nog ganska förblindade nÀr det gÀller ettor och nollor i musiklÀgret nuförtiden, men kommer det att funka liksom det gorde förr med stenkakor, Elvis, punken osv för kommande generationer ? Jag bara undrar... LÀnk till Svt: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3119&a=261424
captain nemo (oregistrerad) Postat 30 september 2004 Postat 30 september 2004 Du har rÀtt. Det Àr ju ibland faan att försöka öppna vissa program bara man bytt operativ frÄn 98 till XP. Och det bÀsta av allt i programmet - den lilla svampen som kÀkade CD-skivor. Jag rÄkade fibbla med grabbens Lejonkungen pÄ dvd - skivan toksprack som ett duralexglas... NÀÀÀ, tacka vet jag vinyl och hÀllristningar //Nemo
Plus o Minus Postat 30 september 2004 Postat 30 september 2004 Den hÀr diskutionen Àr lika fjollig sÄsom reportaget SVT visade. ///Minus
spaceman Postat 30 september 2004 TrÄdstartare Postat 30 september 2004 NÀÀÀ, tacka vet jag vinyl och hÀllristningar //Nemo HÄller med dig betr vinyler. DÄ Àr vi inne pÄ ett annat omtvistat omrÄde. Analog kontra digital. Och dÄ pratar vi inte bara om ljud-delen, utan likvÀl med digitala foton/video etc. Hur mycket lurar vi inte örat med att tex tycka om en CD eller mix att: - Fasen vaŽbra det lÄter om gitarrerna. NÀr den digitala tekniken lÄter oss luras av bitrate, frekvenser mm. Vi tror att analoga instrument gör sig bÀttre i digitalt ljudformat Àn vad det skulle ha gjort med en analog inspelning. Det finns fanatiker som kör med vinylspelare för att det lÄter bÀttre. Men har dom fel i det eller inte ? Jag bara undrar...
spaceman Postat 30 september 2004 TrÄdstartare Postat 30 september 2004 Den hÀr diskutionen Àr lika fjollig sÄsom reportaget SVT visade. ///Minus PÄ vilket sÀtt dÄ ?
Plus o Minus Postat 30 september 2004 Postat 30 september 2004 Den hÀr diskutionen Àr lika fjollig sÄsom reportaget SVT visade. ///Minus PÄ vilket sÀtt dÄ ? Det Àr ju vida kÀnt att folk i alla tider har fört över information frÄn det ena mediet till det andra, och varför skulle man inte fortsÀtta göra sÄ för att hÄlla nÀmd information vid liv? ///Minus
spaceman Postat 30 september 2004 TrÄdstartare Postat 30 september 2004 Den hÀr diskutionen Àr lika fjollig sÄsom reportaget SVT visade. ///Minus PÄ vilket sÀtt dÄ ? Det Àr ju vida kÀnt att folk i alla tider har fört över information frÄn det ena mediet till det andra, och varför skulle man inte fortsÀtta göra sÄ för att hÄlla nÀmd information vid liv? ///Minus Och vem fixar det utan att det tar tid och pengar i ansprÄk ? Vad hÀnder nÀr svamparna angriper CD skivorna ? Vad hÀnder nÀr HD inte har samma diskformat som nu ? Dvs vad hÀnder nÀr datafilerna inte gÄr att lÀsa. Dom Àr gone for ever, vad gör man dÄ ? Ett trolleritrix alå Harry Potter ?
captain nemo (oregistrerad) Postat 30 september 2004 Postat 30 september 2004 Den hÀr diskutionen Àr lika fjollig sÄsom reportaget SVT visade. ///Minus Du har fel. Den hÀr diskussionen Àr nog en av de viktigaste hittills pÄ forumet. FrÄgan Àr relevant. Jag kommer pÄ mig sjÀlv att ha tusentals bilder pÄ HD pÄ barn nummer tvÄ, men riktiga bilder pÄ barn nummer ett. HD-krasch? Buhu! Kan slÄ upp farfars gamla fotoalbum och bilden bara finns dÀr. Migration av information gÄr vÀl an nÀr det gÀller att föra över hÀllristningar till fotografier. Det sker var tusende Är eller sÄ. Men nÀr originalet blir förlegat efter fem Är eller kortare... Och nÀr originalet Àr sÄ flyktigt som en fil pÄ en HD. Kolla hÀllristningen - den finns ofta kvar. //Nemo (vars diskussionstrÄd knappast lever om tvÄ Är)
hammagrella Postat 30 september 2004 Postat 30 september 2004 Vi fĂ„r helt enkelt tjacka upp oss pĂ„ en helvetes massa printerpapper och börja skriva ut rubbet pĂ„ papper, nu....ikvĂ€ll!! đ
Carl_B Postat 30 september 2004 Postat 30 september 2004 finns o har alltid funnits program för att konvertera mellan format och liknande...
Neko Postat 30 september 2004 Postat 30 september 2004 Jag tror inte att det Àr ett egentligt problem om man bara Àr medveten om saken. Man fÄr vÀl backuppa lite oftare. Om inte annat kommer det med största sannolikhet utvecklas ett mer permanent och hÄllbart medium. Varför? Jo, marknaden kommer sÀkert vÀnda sig Ät det hÄllet. Folk Àr intresserade av det, och dÀrmed finns det pengar att tjÀna.
spaceman Postat 30 september 2004 TrÄdstartare Postat 30 september 2004 finns o har alltid funnits program för att konvertera mellan format och liknande... Vad hÀnder ifall man inte hinne hitta pÄ dessa konverterare i tid, och ifall datat Àr puts vÀck dÄ man kommer pÄ nÄgot ? Och sedan, Àr det proffs pÄ dom stora bolagen som hinner dit först med feta arvoden innan alla privatpersoner kan ta del utav nyttan ?
Neko Postat 30 september 2004 Postat 30 september 2004 finns o har alltid funnits program för att konvertera mellan format och liknande... Vad hÀnder ifall man inte hinne hitta pÄ dessa konverterare i tid, och ifall datat Àr puts vÀck dÄ man kommer pÄ nÄgot ? Och sedan, Àr det proffs pÄ dom stora bolagen som hinner dit först med feta arvoden innan alla privatpersoner kan ta del utav nyttan ? Nu börjar du bli hysterisk...
spaceman Postat 30 september 2004 TrÄdstartare Postat 30 september 2004 Jag tror inte att det Àr ett egentligt problem om man bara Àr medveten om saken. Man fÄr vÀl backuppa lite oftare. Om inte annat kommer det med största sannolikhet utvecklas ett mer permanent och hÄllbart medium. Varför? Jo, marknaden kommer sÀkert vÀnda sig Ät det hÄllet. Folk Àr intresserade av det, och dÀrmed finns det pengar att tjÀna. Problemet ligger inte direkt pÄ mjukvaran, snarare hÄrdvaran. Vilket företag Àr villig att Àndra sina tillverkningskostnader, tillverkningsprocesser, bara för att det finns nÄgra som vill konvertera snabbt och billigt ? Vad gör du om du fÄr en stordatorspole med intressanta MIDI-spÄr idag ?
Neko Postat 30 september 2004 Postat 30 september 2004 Om man bara gÄr ut och lanserar en produkt pÄ rÀtt sÀtt, kan man med lite flyt och patent kamma hem riktigt grova pengar. Allt handlar om att fÄ köparen att tro att han eller hon verkligen mÄste ha varan. Och i detta fallet har man ju till och med bevis pÄ att man bör ha det.
spaceman Postat 30 september 2004 TrĂ„dstartare Postat 30 september 2004 Om man bara gĂ„r ut och lanserar en produkt pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt, kan man med lite flyt och patent kamma hem riktigt grova pengar. Allt handlar om att fĂ„ köparen att tro att han eller hon verkligen mĂ„ste ha varan. Och i detta fallet har man ju till och med bevis pĂ„ att man bör ha det. Nu kanske jag Ă€r fanatisk i detta, men... đ SĂ„ lĂ€nge mjukvaran Ă€r intakt, no problem, men mjukvaran av idag Ă€r inte intakt. Det kommer att höras mycket tandagnisslan och grĂ„t runtom nĂ€r man inser att datakĂ€llan Ă€r lost in space sĂ„attsĂ€ja. DĂ„ hjĂ€lper inte dom bĂ€sta konverterarna i vĂ€rlden.
unbornichen Postat 30 september 2004 Postat 30 september 2004 >>HĂ„ller mina CD plattor i 300 Ă„r och kan spelas upp igen? Nej CD skivorna kommer inte hĂ„lla i 300 Ă„r, men vad spelar det för roll? Och hur mycket prylar har du hemma nu som Ă€r 300 Ă„r? Det lĂ€r ju inte vara mĂ„nga vinylskivor, böcker, fotoalbum som överlever i 300 Ă„r heller. (DĂ€r emot skulle digital information kunna överleva hur lĂ€nge som helst, eftersom den gĂ„r att skicka runt hur som helst mellan olika hĂ„rdvara. Men det gör den nog inte för det.) >>Hur Ă€r det med alla digitala foton/videos pĂ„ barnen ? Kan >>dom kolla pĂ„ dom om lĂ„t sĂ€j 20-30 Ă„r i sina PC eller vad det >>nu Ă€r som gĂ€ller. UngefĂ€r som vi kan kolla i gamla fotoalbum. Ja. SĂ„ lĂ€nge du sköter dina backups vĂ€l sĂ„ att inte nĂ„n hĂ„rddisk hinner crasha. >>Hur Ă€r det med Cubase projekten dĂ„ etc. Kan jag öppna dom om >>30 Ă„r ? Alla mp3ÂŽor dĂ€r halva skivsamlingen kanske ligger i ? Cubasedokument, njĂ€e antagligen ganska svĂ„rt att trixa igĂ„ng. Mp3 kommer man nog kunna öppna minst 50 Ă„r frammĂ„t, varför inte? Inte sĂ„ komplicerade grejer. Kommer alltid ligga lite flumprogram ute pĂ„ nĂ€tet, en google sökning sĂ„ har du nĂ„n "MP3 classic player!". UngefĂ€r som att man fortfarande kan spela typ nintendo 8bit spel - frĂ„n 80-talet - pĂ„ en PC idag, nĂ€r dom inte ens gjordes till PC. >>Vissa kanske minns dom dĂ€r jĂ€ttedisketterna som fanns förr. >>Hur mĂ„nga kan öppna en sĂ„dan nuförtiden ? Hur ofta saknar du att kunna göra det? Fick Ă€ndĂ„ inte plats nĂ„t pĂ„ disketterna osv. För de som av nĂ„gon anledning mĂ„ste fĂ„ tag i nĂ„t frĂ„n en sĂ„n disk kan sĂ€kert hitta en sĂ„dan diskdrive ocksĂ„. >>FrĂ„gorna Ă€r mĂ„nga. Och sĂ€rskillt nĂ€r det gĂ€ller hemstudio. >>Vilka historiker kan Ă„tnjutna hemstudioinspelningar anno 2004 >>pĂ„ t ex Studioforum för att kolla vad som var inne dĂ„ 2114 ? Studio forum kanske inte ens finns kvar dĂ„. Men det gör inte loggböcker frĂ„n "Roffes modell- och hobby-klubb i Ălvdalen 1989" heller.
Neko Postat 30 september 2004 Postat 30 september 2004 OK Hus brinner upp och med dem böcker, saker, minnen, foton. Foton hÄller inte heller i en evighet, de bleks. Böcker faller sönder, bleknar och blir ömtÄliga. Rörliga bilder och ljud Àr vÀldigt flyktiga medium sÄ jag tycker att det Àr kul att man kan arbeta med dem och spara dem sÄ lÀnge som man faktiskt kan.
spaceman Postat 30 september 2004 TrĂ„dstartare Postat 30 september 2004 >>HĂ„ller mina CD plattor i 300 Ă„r och kan spelas upp igen? >>Vissa kanske minns dom dĂ€r jĂ€ttedisketterna som fanns förr. >>Hur mĂ„nga kan öppna en sĂ„dan nuförtiden ? Hur ofta saknar du att kunna göra det? Fick Ă€ndĂ„ inte plats nĂ„t pĂ„ disketterna osv. För de som av nĂ„gon anledning mĂ„ste fĂ„ tag i nĂ„t frĂ„n en sĂ„n disk kan sĂ€kert hitta en sĂ„dan diskdrive ocksĂ„. >>FrĂ„gorna Ă€r mĂ„nga. Och sĂ€rskillt nĂ€r det gĂ€ller hemstudio. >>Vilka historiker kan Ă„tnjutna hemstudioinspelningar anno 2004 >>pĂ„ t ex Studioforum för att kolla vad som var inne dĂ„ 2114 ? Studio forum kanske inte ens finns kvar dĂ„. Men det gör inte loggböcker frĂ„n "Roffes modell- och hobby-klubb i Ălvdalen 1989" heller. Jag tor det finns mĂ„nga som tror att datakĂ€llan ska finnas i all evighet, amen. Sedan kan man tycka nu att vem bryr sig om vad man lyssnade pĂ„ 2004 nĂ€r det gĂ€ller CD-plattor. Men det kommer att finnas historiker i framtiden som tycker detta Ă€r mycket intressant. Sen kan man tycka " who cares" nĂ€r man sjĂ€lv gĂ„r bort.
unbornichen Postat 30 september 2004 Postat 30 september 2004 (redigerat) Jag tor det finns mÄnga som tror att datakÀllan ska finnas iall evighet, amen. Sedan kan man tycka nu att vem bryr sig om vad man lyssnade pÄ 2004 nÀr det gÀller CD-plattor. Men det kommer att finnas historiker i framtiden som tycker detta Àr mycket intressant. Sen kan man tycka " who cares" nÀr man sjÀlv gÄr bort. Amen! ...? Jag skrev ju sjÀlv att jag inte trodde mjukvaran skulle finnas kvar, i början av mitt inlÀgg. Jag tror snarare att historiker kommer ha det jÀÀÀvligt mycket enklare att se tillbaka i tiden, i framtiden. Det som har hÀnt i "informationssamhÀllet" Àr att en jÀÀvla massa information ligger dokumenterad över allt. Det kan ju Bara underlÀtta för historiker. SÄklart att de flesta Svenssons fotoalbum kommer att försvinna men sÄnt har inte historiker haft tillgÄng till förut heller. Summan av hela historien blir ju att vi har en hel massa mer information lagrad nu för tiden. För oss privatpersoner sÄ finns nog den mesta information kvar under vÄra liv <- eget ansvar. Och det kÀnns jÀvligt paranoidiskt(nytt ord!) att tro att historiker möter kÀmpigare tider frammÄt. Redigerat 30 september 2004 av unbornichen
spaceman Postat 30 september 2004 TrÄdstartare Postat 30 september 2004 Jag tor det finns mÄnga som tror att datakÀllan ska finnas iall evighet, amen. Sedan kan man tycka nu att vem bryr sig om vad man lyssnade pÄ 2004 nÀr det gÀller CD-plattor. Men det kommer att finnas historiker i framtiden som tycker detta Àr mycket intressant. Sen kan man tycka " who cares" nÀr man sjÀlv gÄr bort. Amen! ...? Jag skrev ju sjÀlv att jag inte trodde mjukvaran skulle finnas kvar, i början av mitt inlÀgg. Jag tror snarare att historiker kommer ha det jÀÀÀvligt mycket enklare att se tillbaka i tiden, i framtiden. Det som har hÀnt i "informationssamhÀllet" Àr att en jÀÀvla massa information ligger dokumenterad över allt. Det kan ju Bara underlÀtta för historiker. SÄklart att de flesta Svenssons fotoalbum kommer att försvinna men sÄnt har inte historiker haft tillgÄng till förut heller. Summan av hela historien blir ju att vi har en hel massa mer information lagrad nu för tiden. För oss privatpersoner sÄ finns nog den mesta information kvar under vÄra liv <- eget ansvar. Och det kÀnns jÀvligt paranoidiskt(nytt ord!) att tro att historiker möter kÀmpigare tider frammÄt. Problemet Àr att seriösa historiker vill fÄ ta del av den vardag som vanligt folk levde snarare Àr hur börkursen var för IBM Är 2004. SÄ tror Àven jag Àven du Àr mera intresserad uatv vad folk tÀnkte/tyckde/lyssnade pÄ/ ja hur folk levde i största allmÀnhet Är 1904 Àn allmÀn historiefakta.
Neko Postat 30 september 2004 Postat 30 september 2004 För detta finns det t.ex böcker (Finns massor av samhÀllsbeskrivande böcker). Böcker skrivs om och ges ut igen med jÀmna mellanrum om de anses vara viktiga eller bra nog för det. Shakespeare kan man fortfarande lÀsa, trots att alla de första böckerna med hans texter sÀkert Àr borta allihop.
Chris Postat 30 september 2004 Postat 30 september 2004 Jag tor det finns mĂ„nga som tror att datakĂ€llan ska finnas iall evighet, amen. Sedan kan man tycka nu att vem bryr sig om vad man lyssnade pĂ„ 2004 nĂ€r det gĂ€ller CD-plattor. Men det kommer att finnas historiker i framtiden som tycker detta Ă€r mycket intressant. Sen kan man tycka " who cares" nĂ€r man sjĂ€lv gĂ„r bort. Jag inte riktigt förstĂ„ denna panik och hysterik. FĂ„r nĂ€stan en kĂ€nsla av domedagsprofetia đ SĂ„ lĂ€nge man gör backup kontinuerligt och, dĂ„ nya och bĂ€ttre lagringsmedium successivt dyker upp, överför informationen till detta nya medium sĂ„ förstĂ„r jag faktiskt inte problematiken. Ă andra sidan sĂ„ missade jag programmet pĂ„ TV, sĂ„ nĂ„n kan kanske upplysa mig.
spaceman Postat 30 september 2004 TrĂ„dstartare Postat 30 september 2004 Jag inte riktigt förstĂ„ denna panik och hysterik. FĂ„r nĂ€stan en kĂ€nsla av domedagsprofetia đ SĂ„ lĂ€nge man gör backup kontinuerligt och, dĂ„ nya och bĂ€ttre lagringsmedium successivt dyker upp, överför informationen till detta nya medium sĂ„ förstĂ„r jag faktiskt inte problematiken. Ă andra sidan sĂ„ missade jag programmet pĂ„ TV, sĂ„ nĂ„n kan kanske upplysa mig. Jag kan vara pessimist, men hur göra kring detta. Jag önskar att det kunde lösas smidigt. Men vem skulle det vara ? Vad gör du idag ifall du har en 5,5 tums diskett med data avsedd för Win 3.11 ? Backup i all Ă€ra, men vad hĂ€nder ifall backupen Ă€r korrupt inför framtida "hands on" ?
unbornichen Postat 30 september 2004 Postat 30 september 2004 Jag kan vara pessimist, men hur göra kring detta.Jag önskar att det kunde lösas smidigt. Men vem skulle det vara ? Vad gör du idag ifall du har en 5,5 tums diskett med data avsedd för Win 3.11 ? Backup i all Àra, men vad hÀnder ifall backupen Àr korrupt inför framtida "hands on" ? Nu stÀller du typ samma frÄgor igen. Men angÄende hellre privata dokument Àn IMB backups: Det kommer inte finnas fÀrre privata dokument att fÄ tag i, bara flera, eftersom vi lever i det sÄ kallade "informationssamhÀllet" dÀr information blommar överallt. Eftersom att det finns sÄ mycket mer information dokumenterat idag sÄ försvinner ocksÄ mer totalt, men finns fortfarande mer kvar i slutÀndan jÀmfört med förut. Tror jag iaf.
Plus o Minus Postat 30 september 2004 Postat 30 september 2004 Backup i all Àra, men vad hÀnder ifall backupen Àr korrupt inför framtida "hands on" ? Uppskattar du Àven taskiga repriser pÄ vÄra bÀsta Är? ///Minus
Chris Postat 30 september 2004 Postat 30 september 2004 Backup i all Àra, men vad hÀnder ifall backupen Àr korrupt inför framtida "hands on" ? För den vanlige Svensson sÄ kan jag tÀnka mig att det frÀmst Àr digitaliserade fotografier (som populÀrt brukar nÀmnas i detta sammanhanget) och möjligtvis arbeten/dokument som man kan vilja "ta med sig" in i framtiden. Se till att lagra detta pÄ en CD/DVD med bra kvalitét och brÀnn skivan pÄ nytt nÀr det har gÄtt en viss tid (kan inte tÀnka mig att detta ska behöva göras mer Àn 1 gÄng per Är eller ens sÄ ofta). Deta Àr ju faktiskt ens eget ansvar om ens familjefoton ska finnas kvar.
unbornichen Postat 30 september 2004 Postat 30 september 2004 Backup i all Àra, men vad hÀnder ifall backupen Àr korrupt inför framtida "hands on" ? För den vanlige Svensson sÄ kan jag tÀnka mig att det frÀmst Àr digitaliserade fotografier (som populÀrt brukar nÀmnas i detta sammanhanget) och möjligtvis arbeten/dokument som man kan vilja "ta med sig" in i framtiden. Se till att lagra detta pÄ en CD/DVD med bra kvalitét och brÀnn skivan pÄ nytt nÀr det har gÄtt en viss tid (kan inte tÀnka mig att detta ska behöva göras mer Àn 1 gÄng per Är eller ens sÄ ofta). Deta Àr ju faktiskt ens eget ansvar om ens familjefoton ska finnas kvar. Japp, inte mycket svÄrare Àn sÄ. LÀr ju fÄ plats ett par JPEG filer pÄ en DVD skiva...
spaceman Postat 30 september 2004 TrĂ„dstartare Postat 30 september 2004 Jaha, vi fĂ„r kanske samsprĂ„ka nĂ€r vi Ă€r pensionĂ€rer och se vem som hade rĂ€tt i denna frĂ„ga dĎda... đ
ViktorDenStore Postat 30 september 2004 Postat 30 september 2004 Hur lĂ€nge kan man spara pĂ„ DAT-format? đ UngefĂ€r? đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.