Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Var det nÄgon mer som sÄ Vetenskapens VÀrld tidigare denna

vecka ang digital skymmning ? Jag blev mörkrÀdd pÄ vad som

komma skall för kommande generationer.

Det Àr ett Àmne jag tror mÄnga gÄr omkring och inte tÀnker pÄ.

HÄller mina CD plattor i 300 Är och kan spelas upp igen?

Hur Àr det med alla digitala foton/videos pÄ barnen ? Kan

dom kolla pÄ dom om lÄt sÀj 20-30 Är i sina PC eller vad det

nu Àr som gÀller. UngefÀr som vi kan kolla i gamla fotoalbum.

Hur Àr det med Cubase projekten dÄ etc. Kan jag öppna dom om

30 Är ? Alla mp3Žor dÀr halva skivsamlingen kanske ligger i ?

Vissa kanske minns dom dÀr jÀttedisketterna som fanns förr.

Hur mÄnga kan öppna en sÄdan nuförtiden ?

FrÄgorna Àr mÄnga. Och sÀrskillt nÀr det gÀller hemstudio.

Vilka historiker kan Ätnjutna hemstudioinspelningar anno 2004

pÄ t ex Studioforum för att kolla vad som var inne dÄ 2114 ?

vi Àr nog ganska förblindade nÀr det gÀller ettor och nollor i

musiklÀgret nuförtiden, men kommer det att funka liksom det gorde

förr med stenkakor, Elvis, punken osv för kommande generationer ?

Jag bara undrar...

LĂ€nk till Svt:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3119&a=261424

Annons
captain nemo (oregistrerad)
Postat

Du har rÀtt. Det Àr ju ibland faan att försöka öppna vissa program bara man bytt operativ frÄn 98 till XP.

Och det bÀsta av allt i programmet - den lilla svampen som kÀkade CD-skivor.

Jag rÄkade fibbla med grabbens Lejonkungen pÄ dvd - skivan toksprack som ett duralexglas...

NÀÀÀ, tacka vet jag vinyl och hÀllristningar

//Nemo

Postat
NÀÀÀ, tacka vet jag vinyl och hÀllristningar

//Nemo

HÄller med dig betr vinyler.

DÄ Àr vi inne pÄ ett annat omtvistat omrÄde.

Analog kontra digital. Och dÄ pratar vi inte

bara om ljud-delen, utan likvÀl med digitala

foton/video etc.

Hur mycket lurar vi inte örat med att tex tycka

om en CD eller mix att:

- Fasen vaŽbra det lÄter om gitarrerna.

NÀr den digitala tekniken lÄter oss luras av

bitrate, frekvenser mm.

Vi tror att analoga instrument gör sig bÀttre

i digitalt ljudformat Àn vad det skulle ha gjort

med en analog inspelning.

Det finns fanatiker som kör med vinylspelare för

att det lÄter bÀttre. Men har dom fel i det eller inte ?

Jag bara undrar...

Postat
Den hÀr diskutionen Àr lika fjollig sÄsom reportaget SVT visade.

///Minus

PÄ vilket sÀtt dÄ ?

Det Àr ju vida kÀnt att folk i alla tider har fört över information frÄn det ena mediet till det andra, och varför skulle man inte fortsÀtta göra sÄ för att hÄlla nÀmd information vid liv?

///Minus

Postat

///Minus

PÄ vilket sÀtt dÄ ?

Det Àr ju vida kÀnt att folk i alla tider har fört över information frÄn det ena mediet till det andra, och varför skulle man inte fortsÀtta göra sÄ för att hÄlla nÀmd information vid liv?

///Minus

Och vem fixar det utan att det tar tid och pengar i ansprÄk ?

Vad hÀnder nÀr svamparna angriper CD skivorna ?

Vad hÀnder nÀr HD inte har samma diskformat som nu ?

Dvs vad hÀnder nÀr datafilerna inte gÄr att lÀsa. Dom Àr

gone for ever, vad gör man dÄ ?

Ett trolleritrix alĂĄ Harry Potter ?

captain nemo (oregistrerad)
Postat

///Minus

Du har fel. Den hÀr diskussionen Àr nog en av de viktigaste hittills pÄ forumet.

FrÄgan Àr relevant. Jag kommer pÄ mig sjÀlv att ha tusentals bilder pÄ HD pÄ barn nummer tvÄ, men riktiga bilder pÄ barn nummer ett. HD-krasch? Buhu!

Kan slÄ upp farfars gamla fotoalbum och bilden bara finns dÀr.

Migration av information gÄr vÀl an nÀr det gÀller att föra över hÀllristningar till fotografier. Det sker var tusende Är eller sÄ. Men nÀr originalet blir förlegat efter fem Är eller kortare...

Och nÀr originalet Àr sÄ flyktigt som en fil pÄ en HD. Kolla hÀllristningen - den finns ofta kvar.

//Nemo (vars diskussionstrÄd knappast lever om tvÄ Är)

Postat

Vi fĂ„r helt enkelt tjacka upp oss pĂ„ en helvetes massa printerpapper och börja skriva ut rubbet pĂ„ papper, nu....ikvĂ€ll!! 😆

Postat

Jag tror inte att det Àr ett egentligt problem om man bara Àr medveten om saken. Man fÄr vÀl backuppa lite oftare. Om inte annat kommer det med största sannolikhet utvecklas ett mer permanent och hÄllbart medium. Varför? Jo, marknaden kommer sÀkert vÀnda sig Ät det hÄllet. Folk Àr intresserade av det, och dÀrmed finns det pengar att tjÀna.

Postat
finns o har alltid funnits program för att konvertera mellan format och liknande...

Vad hÀnder ifall man inte hinne hitta pÄ dessa

konverterare i tid, och ifall datat Àr puts vÀck dÄ

man kommer pÄ nÄgot ?

Och sedan, Àr det proffs pÄ dom stora bolagen som

hinner dit först med feta arvoden innan alla privatpersoner kan ta del

utav nyttan ?

Postat
finns o har alltid funnits program för att konvertera mellan format och liknande...

Vad hÀnder ifall man inte hinne hitta pÄ dessa

konverterare i tid, och ifall datat Àr puts vÀck dÄ

man kommer pÄ nÄgot ?

Och sedan, Àr det proffs pÄ dom stora bolagen som

hinner dit först med feta arvoden innan alla privatpersoner kan ta del

utav nyttan ?

Nu börjar du bli hysterisk...

Postat
Jag tror inte att det Àr ett egentligt problem om man bara Àr medveten om saken. Man fÄr vÀl backuppa lite oftare. Om inte annat kommer det med största sannolikhet utvecklas ett mer permanent och hÄllbart medium. Varför? Jo, marknaden kommer sÀkert vÀnda sig Ät det hÄllet. Folk Àr intresserade av det, och dÀrmed finns det pengar att tjÀna.

Problemet ligger inte direkt pÄ mjukvaran, snarare hÄrdvaran.

Vilket företag Àr villig att Àndra sina tillverkningskostnader, tillverkningsprocesser,

bara för att det finns nÄgra som vill konvertera snabbt och billigt ?

Vad gör du om du fÄr en stordatorspole med intressanta MIDI-spÄr idag ?

Postat

Om man bara gÄr ut och lanserar en produkt pÄ rÀtt sÀtt, kan man med lite flyt och patent kamma hem riktigt grova pengar. Allt handlar om att fÄ köparen att tro att han eller hon verkligen mÄste ha varan. Och i detta fallet har man ju till och med bevis pÄ att man bör ha det.

Postat
Om man bara gÄr ut och lanserar en produkt pÄ rÀtt sÀtt, kan man med lite flyt och patent kamma hem riktigt grova pengar. Allt handlar om att fÄ köparen att tro att han eller hon verkligen mÄste ha varan. Och i detta fallet har man ju till och med bevis pÄ att man bör ha det.

Nu kanske jag Ă€r fanatisk i detta, men... 😆

SÄ lÀnge mjukvaran Àr intakt, no problem, men mjukvaran

av idag Àr inte intakt.

Det kommer att höras mycket tandagnisslan och grÄt runtom nÀr

man inser att datakÀllan Àr lost in space sÄattsÀja. DÄ hjÀlper inte

dom bÀsta konverterarna i vÀrlden.

Postat

>>HÄller mina CD plattor i 300 Är och kan spelas upp igen?

Nej CD skivorna kommer inte hÄlla i 300 Är, men vad spelar det för roll? Och hur mycket prylar har du hemma nu som Àr 300 Är? Det lÀr ju inte vara mÄnga vinylskivor, böcker, fotoalbum som överlever i 300 Är heller. (DÀr emot skulle digital information kunna överleva hur lÀnge som helst, eftersom den gÄr att skicka runt hur som helst mellan olika hÄrdvara. Men det gör den nog inte för det.)

>>Hur Àr det med alla digitala foton/videos pÄ barnen ? Kan

>>dom kolla pÄ dom om lÄt sÀj 20-30 Är i sina PC eller vad det

>>nu Àr som gÀller. UngefÀr som vi kan kolla i gamla fotoalbum.

Ja. SÄ lÀnge du sköter dina backups vÀl sÄ att inte nÄn hÄrddisk hinner crasha.

>>Hur Àr det med Cubase projekten dÄ etc. Kan jag öppna dom om

>>30 Är ? Alla mp3Žor dÀr halva skivsamlingen kanske ligger i ?

Cubasedokument, njÀe antagligen ganska svÄrt att trixa igÄng. Mp3 kommer man nog kunna öppna minst 50 Är frammÄt, varför inte? Inte sÄ komplicerade grejer. Kommer alltid ligga lite flumprogram ute pÄ nÀtet, en google sökning sÄ har du nÄn "MP3 classic player!". UngefÀr som att man fortfarande kan spela typ nintendo 8bit spel - frÄn 80-talet - pÄ en PC idag, nÀr dom inte ens gjordes till PC.

>>Vissa kanske minns dom dÀr jÀttedisketterna som fanns förr.

>>Hur mÄnga kan öppna en sÄdan nuförtiden ?

Hur ofta saknar du att kunna göra det? Fick ÀndÄ inte plats nÄt pÄ disketterna osv. För de som av nÄgon anledning mÄste fÄ tag i nÄt frÄn en sÄn disk kan sÀkert hitta en sÄdan diskdrive ocksÄ.

>>FrÄgorna Àr mÄnga. Och sÀrskillt nÀr det gÀller hemstudio.

>>Vilka historiker kan Ätnjutna hemstudioinspelningar anno 2004

>>pÄ t ex Studioforum för att kolla vad som var inne dÄ 2114 ?

Studio forum kanske inte ens finns kvar dĂ„. Men det gör inte loggböcker frĂ„n "Roffes modell- och hobby-klubb i Älvdalen 1989" heller.

Postat

OK

Hus brinner upp och med dem böcker, saker, minnen, foton.

Foton hÄller inte heller i en evighet, de bleks.

Böcker faller sönder, bleknar och blir ömtÄliga.

Rörliga bilder och ljud Àr vÀldigt flyktiga medium sÄ jag tycker att det Àr kul att man kan arbeta med dem och spara dem sÄ lÀnge som man faktiskt kan.

Postat
>>HÄller mina CD plattor i 300 Är och kan spelas upp igen?

>>Vissa kanske minns dom dÀr jÀttedisketterna som fanns förr.

>>Hur mÄnga kan öppna en sÄdan nuförtiden ?

Hur ofta saknar du att kunna göra det? Fick ÀndÄ inte plats nÄt pÄ disketterna osv. För de som av nÄgon anledning mÄste fÄ tag i nÄt frÄn en sÄn disk kan sÀkert hitta en sÄdan diskdrive ocksÄ.

>>FrÄgorna Àr mÄnga. Och sÀrskillt nÀr det gÀller hemstudio.

>>Vilka historiker kan Ätnjutna hemstudioinspelningar anno 2004

>>pÄ t ex Studioforum för att kolla vad som var inne dÄ 2114 ?

Studio forum kanske inte ens finns kvar dĂ„. Men det gör inte loggböcker frĂ„n "Roffes modell- och hobby-klubb i Älvdalen 1989" heller.

Jag tor det finns mÄnga som tror att datakÀllan ska finnas i

all evighet, amen.

Sedan kan man tycka nu att vem bryr sig om vad man lyssnade

pÄ 2004 nÀr det gÀller CD-plattor. Men det kommer att finnas

historiker i framtiden som tycker detta Àr mycket intressant.

Sen kan man tycka " who cares" nÀr man sjÀlv gÄr bort.

Postat (redigerat)

all evighet, amen.

Amen! ...? Jag skrev ju sjÀlv att jag inte trodde mjukvaran skulle finnas kvar, i början av mitt inlÀgg.

Jag tror snarare att historiker kommer ha det jÀÀÀvligt mycket enklare att se tillbaka i tiden, i framtiden. Det som har hÀnt i "informationssamhÀllet" Àr att en jÀÀvla massa information ligger dokumenterad över allt. Det kan ju Bara underlÀtta för historiker. SÄklart att de flesta Svenssons fotoalbum kommer att försvinna men sÄnt har inte historiker haft tillgÄng till förut heller. Summan av hela historien blir ju att vi har en hel massa mer information lagrad nu för tiden. För oss privatpersoner sÄ finns nog den mesta information kvar under vÄra liv <- eget ansvar. Och det kÀnns jÀvligt paranoidiskt(nytt ord!) att tro att historiker möter kÀmpigare tider frammÄt.

Redigerat av unbornichen
Postat

all evighet, amen.

Amen! ...? Jag skrev ju sjÀlv att jag inte trodde mjukvaran skulle finnas kvar, i början av mitt inlÀgg.

Jag tror snarare att historiker kommer ha det jÀÀÀvligt mycket enklare att se tillbaka i tiden, i framtiden. Det som har hÀnt i "informationssamhÀllet" Àr att en jÀÀvla massa information ligger dokumenterad över allt. Det kan ju Bara underlÀtta för historiker. SÄklart att de flesta Svenssons fotoalbum kommer att försvinna men sÄnt har inte historiker haft tillgÄng till förut heller. Summan av hela historien blir ju att vi har en hel massa mer information lagrad nu för tiden. För oss privatpersoner sÄ finns nog den mesta information kvar under vÄra liv <- eget ansvar. Och det kÀnns jÀvligt paranoidiskt(nytt ord!) att tro att historiker möter kÀmpigare tider frammÄt.

Problemet Àr att seriösa historiker vill fÄ ta del av den

vardag som vanligt folk levde snarare Àr hur börkursen

var för IBM Är 2004. SÄ tror Àven jag Àven du Àr mera intresserad

uatv vad folk tÀnkte/tyckde/lyssnade pÄ/ ja hur folk levde

i största allmÀnhet Är 1904 Àn allmÀn historiefakta.

Postat

För detta finns det t.ex böcker (Finns massor av samhÀllsbeskrivande böcker). Böcker skrivs om och ges ut igen med jÀmna mellanrum om de anses vara viktiga eller bra nog för det. Shakespeare kan man fortfarande lÀsa, trots att alla de första böckerna med hans texter sÀkert Àr borta allihop.

Postat

all evighet, amen.

Jag inte riktigt förstĂ„ denna panik och hysterik. FĂ„r nĂ€stan en kĂ€nsla av domedagsprofetia 😆

SĂ„ lĂ€nge man gör backup kontinuerligt och, dĂ„ nya och bĂ€ttre lagringsmedium successivt dyker upp, överför informationen till detta nya medium sĂ„ förstĂ„r jag faktiskt inte problematiken. Å andra sidan sĂ„ missade jag programmet pĂ„ TV, sĂ„ nĂ„n kan kanske upplysa mig.

Postat
Jag inte riktigt förstĂ„ denna panik och hysterik. FĂ„r nĂ€stan en kĂ€nsla av domedagsprofetia 😆

SĂ„ lĂ€nge man gör backup kontinuerligt och, dĂ„ nya och bĂ€ttre lagringsmedium successivt dyker upp, överför informationen till detta nya medium sĂ„ förstĂ„r jag faktiskt inte problematiken. Å andra sidan sĂ„ missade jag programmet pĂ„ TV, sĂ„ nĂ„n kan kanske upplysa mig.

Jag kan vara pessimist, men hur göra kring detta.

Jag önskar att det kunde lösas smidigt. Men vem skulle

det vara ?

Vad gör du idag ifall du har en 5,5 tums diskett med

data avsedd för Win 3.11 ?

Backup i all Àra, men vad hÀnder ifall backupen Àr korrupt

inför framtida "hands on" ?

Postat
Jag kan vara pessimist, men hur göra kring detta.

Jag önskar att det kunde lösas smidigt. Men vem skulle

det vara ?

Vad gör du idag ifall du har en 5,5 tums diskett med

data avsedd för Win 3.11 ?

Nu stÀller du typ samma frÄgor igen.

Men angÄende hellre privata dokument Àn IMB backups: Det kommer inte finnas fÀrre privata dokument att fÄ tag i, bara flera, eftersom vi lever i det sÄ kallade "informationssamhÀllet" dÀr information blommar överallt. Eftersom att det finns sÄ mycket mer information dokumenterat idag sÄ försvinner ocksÄ mer totalt, men finns fortfarande mer kvar i slutÀndan jÀmfört med förut. Tror jag iaf.

Postat

För den vanlige Svensson sÄ kan jag tÀnka mig att det frÀmst Àr digitaliserade fotografier (som populÀrt brukar nÀmnas i detta sammanhanget) och möjligtvis arbeten/dokument som man kan vilja "ta med sig" in i framtiden. Se till att lagra detta pÄ en CD/DVD med bra kvalitét och brÀnn skivan pÄ nytt nÀr det har gÄtt en viss tid (kan inte tÀnka mig att detta ska behöva göras mer Àn 1 gÄng per Är eller ens sÄ ofta). Deta Àr ju faktiskt ens eget ansvar om ens familjefoton ska finnas kvar.

Postat

För den vanlige Svensson sÄ kan jag tÀnka mig att det frÀmst Àr digitaliserade fotografier (som populÀrt brukar nÀmnas i detta sammanhanget) och möjligtvis arbeten/dokument som man kan vilja "ta med sig" in i framtiden. Se till att lagra detta pÄ en CD/DVD med bra kvalitét och brÀnn skivan pÄ nytt nÀr det har gÄtt en viss tid (kan inte tÀnka mig att detta ska behöva göras mer Àn 1 gÄng per Är eller ens sÄ ofta). Deta Àr ju faktiskt ens eget ansvar om ens familjefoton ska finnas kvar.

Japp, inte mycket svÄrare Àn sÄ. LÀr ju fÄ plats ett par JPEG filer pÄ en DVD skiva...

Postat

Jaha, vi fÄr kanske samsprÄka nÀr vi Àr pensionÀrer och se

vem som hade rĂ€tt i denna frĂ„ga dĎda... 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.