Jump to content
Annons

Koppling från MIDI utgång vinylspelare till ingång MIDI ljudkort


breakmegamix

Recommended Posts

Ja, tydligen säger väl titeln sig självt. Men jag undrar om det går? Dvs, om man kopplar en, mer specifikt "rätt gammal vinylspelare" med endast en MIDI utgång, direkt till en datorns ljudkort med en MIDI ingång, för att spela in och lyssna på lp-skivorna? Enkel fråga, jag vet men har inte funnit något svar. Eftersom det är en gammal vinylspelare måste man kanske ha en sådan MIDI förstärkare för den. Svar tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Midi-utgång på en skivspelare låter ju väldigt konstigt. Midi är ju bara instruktioner, inte ljud. Det är nog någon form av din-kontakt som skickar ut ljudet.

Jag tyckte också det lät väldigt konstigt, men så var det iaf. Jag har inte skivspelaren själv, men har sett en sådan och den finns till salu. Det fanns en kabel ut från den, och den vara midi?! Måste ju kopplas på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Midi-utgång på en skivspelare låter ju väldigt konstigt. Midi är ju bara instruktioner, inte ljud. Det är nog någon form av din-kontakt som skickar ut ljudet.

Jag tyckte också det lät väldigt konstigt, men så var det iaf. Jag har inte skivspelaren själv, men har sett en sådan och den finns till salu. Det fanns en kabel ut från den, och den vara midi?! Måste ju kopplas på något sätt.

Midi-kabel har såvitt jag vet en 5-polig din-kontakt. Har hört talas om en del mikrofoner som också haft det. Att skivspelaren skulle skicka midi-data är i princip omöjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Midi-utgång på en skivspelare låter ju väldigt konstigt. Midi är ju bara instruktioner, inte ljud. Det är nog någon form av din-kontakt som skickar ut ljudet.

Jag tyckte också det lät väldigt konstigt, men så var det iaf. Jag har inte skivspelaren själv, men har sett en sådan och den finns till salu. Det fanns en kabel ut från den, och den vara midi?! Måste ju kopplas på något sätt.

Midi-kabel har såvitt jag vet en 5-polig din-kontakt. Har hört talas om en del mikrofoner som också haft det. Att skivspelaren skulle skicka midi-data är i princip omöjligt.

Aa jo, det är sant. Då kanske det var en din-kontakt, men de ser likadana ut som midi-kablar då? Om så är fallet, förstår ja att de inte går att koppla in i en midi ingång på ett ljudkort heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

En gramofon med 5-polig DIN (även kallad Philips-kontakt) var inte alls ovanligt förr om åren. Denna koppling skall inte förväxlas med MIDI även om kontakterna är de samma.

Adaptrar som omvandlar mellan 5-pol DIN till RCA finns att köpa!!

Hälsar

Dr Hessling

Link to comment
Dela på andra sajter

En gramofon med 5-polig DIN (även kallad Philips-kontakt) var inte alls ovanligt förr om åren. Denna koppling skall inte förväxlas med MIDI även om kontakterna är de samma.

Adaptrar som omvandlar mellan 5-pol DIN till RCA finns att köpa!!

Hälsar

Dr Hessling

Excellente! 🙂

Då kanske man ska inskaffa en sådan skivspelare då, kostar 50:- begagnad. Hur mycket kan en sådan omvandlare gå på, och var hittar man en sådan?

Link to comment
Dela på andra sajter

En gramofon med 5-polig DIN (även kallad Philips-kontakt) var inte alls ovanligt förr om åren. Denna koppling skall inte förväxlas med MIDI även om kontakterna är de samma.

Adaptrar som omvandlar mellan 5-pol DIN till RCA finns att köpa!!

Hälsar

Dr Hessling

Excellente! 🙂

Då kanske man ska inskaffa en sådan skivspelare då, kostar 50:- begagnad. Hur mycket kan en sådan omvandlare gå på, och var hittar man en sådan?

En sådan här kan du köpa på tex. Kjell & Co för 69kr

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om adaptern räcker. Skivspelare brukar ju skicka väldigt låg nivå varför de ska kopplas in i en phono-ingång. Det är inte alla ljudkort som har. Annars får du även köpa en RIAA-förstärkare att ha emellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

En skivspelare lämnar väldigt låg signal, mycket lägre än en kassetspelare eller en CD. Därför behöver man använda en RIAA-förstärkare efter skivspelaren om denna ska kopplas in i en line- eller aux-ingång.

Billig RIAA-förstärkare

Hmm, okej. Billig och billig var den nog inte, men troligen billig för att vara en RIAA förstärkare. :rolleyes:

Jadu, hoppar nog över att köpa en sådan då, känns så onödigt att skaffa en sån vinylspelare och köpa en RIAA förstärkare, blir mycket slantar. Bättre att skaffa en skivspelare som inte behöver RIAA förstärkare, nån med phono utgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar det inte med en vanlig pre-amp då? 😛 Fast då lär jag koppla sladden till en 3-polig stiftpropp (hane) --> http://www.kjell.com/?item=39270&path= vilket nog inte kommer att fungera eller går det?

MIDI-ut från vinyl, mycket ska man läsa innan ögonen trillar av :rolleyes: !

RIAA förstärkaren är speciell, då den förstärker olika frekvenser olika mycket. Detta för att hålla nere spårstorleken på en vinyl (en rak frekvenskurva hade givit stort utslag för låga frekvenser). Det verkar dock finnas VST pluggar som eq:ar detta, så att man kan använda en vanlig preamp, googla på "RIAA VST plugin".

Link to comment
Dela på andra sajter

MIDI-ut från vinyl, mycket ska man läsa innan ögonen trillar av 🙁 !

Det är faktiskt inte helt vansinnigt; Vestax nya skivspelare "controller one" har midi in där man kan styra pitchen på skivspelaren med valfri midikeyboard. Pitchen är upplagd så att det finns tolv lägen som representerar en hel oktav. Så det är bara att slänga på en platta med en lång ton och gå lös 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...