Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Någon som har samma ljudkort och lider av samma problem?

Jag kopplar en budgetmick direkt till ingången på ljudkortet. Det är en billig 100-150-kronorsmick alltså. Switchar jag om kortet så det går in i musikskaparläget och talar i micken helt utan effekter så låter det bra. Men så fort jag vill spela in min sång till musik jag gjort i exempelvis Reason så blir ljudet i micken fördröjt nån tiondels sekund och det är skitstörande. Nu är jag inte alls insatt i alla tekniska inställningar för att fixa problemet, men jag har fått reda på att det är stödet för "Asio" som kan lösa problemet, och det har ju det här kortet.

Jag tänkte att problemet kanske skulle försvinna om jag installerade Samplitude 9 i vilket man kan göra lite bättre inspelningar än det sätt jag jobbar på idag. Men så fort jag startar det programmet och ska spela in så kommer samma fördröjning igen. Stänger jag ner programmet och bara pratar i micken normalt så går det hur tajt som helst. Det verkar bara vara då musik går i bakgrunden som jag ska sjunga in till som den där fördröjningen kommer.

Någon som vet hur jag kan fixa problemet? Vilka inställningar ska jag pilla på när det gäller ljudkortet för att fixa det?

I Samplitude kommer jag bara ner till 50 ms som lägst. Går jag lägre så börjar det spraka som fan när jag sjunger.

Annons
Postat
1. Testa att ladda ner och använda drivrutinerna från asio4all.com. Det stödjer asio.

2. Vad spelar du in sången i för program?

Jo jag läste om asio4all i senaste numret av Studio där de nämnde det i samband med guiden för Samplitude, men det var tydligen bara om ens ljudkort inte hade stöd för ASIO, som jag uppfattade det. Men mitt kort har ju stöd för det. Ska jag dra hem asio4all ändå?

Tidigare har jag spelat in sången i separata ljudprogram som exempelvis I-Sound. Så jag har alltås fåt ha Reason igång för att köra den instrumentala musiken och sedan spela in sången separat via annat program. Nu trodde jag att problemet skulle försvinna om jag installerade Samplitude och spelade in sången via det programmet, men det är i alla fall samma problem med latency i micken. Är det någon inställning jag ska göra på ljudkortet bara? Jag har aldrig hållit på med ASIO-inställningar tidigare, så jag är ganska nybörjare på det.

Postat

Nej - du ska inte använda ASIO4ALL, eftersom det finns ASIO-drivers för ditt ljudkort.

Det borde finnas någon inställning i ljudkortets kontrollpanel, där du kan ställa olika latency... Runt 10ms brukar de flesta tycka fungerar ok.

Postat (redigerat)
Nej - du ska inte använda ASIO4ALL, eftersom det finns ASIO-drivers för ditt ljudkort.

Det borde finnas någon inställning i ljudkortets kontrollpanel, där du kan ställa olika latency... Runt 10ms brukar de flesta tycka fungerar ok.

Spelar det någon roll om jag har ställt in en lägre latency på själva ljudkortet men en annan i program som tillexempel Samplitude? Det blir inga konflikter eller så?

Redigerat av Mr.P

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.