Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla!

Jag Àr en konstruktör som vill göra en undersökning hÀr. Vill ni ta er en stund och svara pÄ nedanstÄende vore det kanon! I min tur lovar jag att ni ska vara dem första som fÄr tillfÀlle att recensera mina (eget tillverkade) splitters och DI-boxar.

Mina frÄgor Àr:

AnvÀnder ni nÄgon splitter och/eller DI-box i era studios / inspelningsutrustningar?

Vilka egenskaper förvÀntar ni er av sÄdana enheter?

Hur mycket har dem kostat?

I fall ni inte har nÄgra men kan tÀnka er köpa, hur mycket skulle ni kunna tÀnka er betala?

Tack för alla svar!

Med vÀnliga hÀlsningar

Mirrza Z

Annons
Postat

tjenare..

AnvÀnder ni nÄgon splitter och/eller DI-box i era studios / inspelningsutrustningar?

jo jag anvÀnder mig ibland av passiva DIboxar.. ibland nÀr jag vill ha en extra torr signal fÄrn bas/gitarr eller helt enkelt nÀr jag kör in keyboards..

jag förvÀntar mig att DIboxen ska ge rÀtt resistans och ge ett bra grundljud in i bandaren.

Ă€r vĂ€l lite olika, beroende pĂ„ om man vill ha mĂ€rke eller billigt.. 🙂

jag burkar köra pÄ lagom dyra, runt tusingen.. i vÀrsta fall fÄr jag bygga en sjÀlv om jag prompt behöver en och inte har ngn tillgÀnglig.

I fall ni inte har nÄgra men kan tÀnka er köpa, hur mycket skulle ni kunna tÀnka er betala?

beroende pÄ kvaliteten skulle jag kunna tÀnka mig allt mellan ngn hundring upp till runt tusingen.

men som sagt, det beror pĂ„ kvaliteten och hur pass bra byggd den Ă€r.. 🙂

Postat

Hej

Ja jag anvÀnder mig av en aktiv behringer DI20 i studion.

För att splitta basen.

Skickar en signal via tele till basstÀrkaren och en via xlr till en preamp vidare till datorn.

Jag har ocksÄ anvÀndt den till att splitta gitarr pÄ samma sÀtt för att sedan anvÀnda boxen till att reampa den signalen senare.

Jag har faktiskt lyckats anvÀnda den boxen till allt jag har behövt.

Förutom att jag en gÄng skulle ha velat ha ut tre signaler ur den ( men det Àr ju lite överkurs iofs )

Betalade 200:-

Skulle absolut kunna tÀnka mig att lÀgga mer pengar pÄ en bra box.

Under tusenlappen dock.

Postat

Tack killar, ni ger mig toppen svaren!

Ni Àr ocksÄ snabba, svarade nÀstan genast.

Ska se vad andra tycker.

Hej sÄ lÀnge!

Mirrza

Postat

En bra, aktiv DI-box borde nog finnas i alla studios dÀr det finns en bas eller gitarr - Ätminstone om det Àr sÄ, att man vill spela in rent för att sedan kanske anvÀnda Amplitube, Guitar Rig eller liknande plugins för att skapa soundet...

1MOhm eller högre inimpedans behövs för att micarna inte ska belastas för mycket och dÀrmed ge sÀmre ljud. Jag har sett nÄgon utrÀkning pÄ det, men kommer inte ihÄg var... :rolleyes:

Den jag sĂ€ljer mest av, Ă€r den svenska Line Audio Design ADIB. Funkar kalsabra. 🙂

Den har ett listpris pÄ 1238:- (hur man nu har kommit fram till en sÄ jÀmn siffra... :rolleyes: ).

Det finns dock ganska mĂ„nga preamps som ocksĂ„ har bra högohmiga instrumentingĂ„ngar, sĂ„ det Ă€r vĂ€ldigt mĂ„nga som inte har nĂ„got behov av en separat DI-box, men för de som behöver en, kan ju skillnaden bli som natt och dag... 🙂

Postat

För er som vill fördjupa er i DI-boxens underbara vÀrld, kan lÀsa mitt inlÀgg som jag gjorde för nÄgra Ärsedan hÀr pÄ forumet.

2005-02-06, Studio forum

HÀr följer en liten förklaring över olika DI-box typer och hur dom fungerar.

"DI-box" Direct Injection Box (som ofta kallas "line box" hÀr i Sverige) Àr en impedansomvandlare frÄn hög-ohmig ingÄng (liknade gitarrförstÀrkarens ingÄng) till lÄg-ohmig balanserad utgÄng anpassad för att mata en balanserad mikrofoningÄng pÄ ett mixerbord eller preamp.

MÄste man anvÀnda en DI-box.

Visst lÄter det om man pluggar in en gitarr eller bas rÀtt in i en lÄg-ohmig mikrofoningÄng, men frekvensgÄngen Àndras och kan lÄta tunn och spetsig, Àven nivÄn blir svag, samt att volym och tonkontrollerna pÄ gitarren/basen beter sig konstigt.

Synthar, sampler samt aktiva gitarrer och basar med inbyggd förstÀrkare fungerar inte heller bra pÄ en mikrofoningÄng, dÄ dessa har för stark signal och kan styra över mikrofoningÄngen (om inte "PAD" fördÀmpning finns pÄ mixerbordet) Àven hÀr kan soundet lÄta tunnt och spretigt om mikrofoningÄngen belastar instrumentutgÄngen för mycket.

Men dÀremot en linje ingÄng kan fungera hyffsat pÄ dessa instrument om signalnivÄn rÀcker till. (en del linjeingÄngar har justerbar gain upp till +10 dB)

Det finns fyra typer av DI-boxar:

1. Passiv DI-box, innehÄller enbart en transformator, (mikrofontrantformator kopplad baklÀnges) tyvÀrr Àr den inte tillrÀckligt hög-ohmig pÄ ingÄngen och har bara en ingÄngsimpedans 50 till 100 kohm, (50.000 till 100.000 ohm) beroende pÄ transformator-ratio och utgÄngslast/spegelimpedans, och detta kan vara lite snÄlt för en del gitarrer och basar som lÄter bÀttre med en ingÄngsimpedans omkring 1 mohm (1.000.000 ohm) som dÄ motsvarar ingÄngar pÄ gamla Fender, Vox och Marshall förstÀrkare.Men andra sidan sÄ kan den passiva DI-boxens lÄg-ohmigare ingÄng lÄta bra pÄ en del gitarrer dÄ detta skapar ett speciellt sound som kan vara anvÀndbart i vissa sammanhang.

Passiva DI-boxar Àr utmÀrkt att anvÀnda till aktiva gitarrer med inbyggd preamp, synthar, sampler och liknande eftersom dessa har utgÄngar som gÄr att lasta mycket mer Àn vanliga gitarrer.

För övrigt Àr det en driftsÀker och en bra problemlösare i studio och PA-sammanhang och kan anvÀndas till mycket annat Àn bara DI-box, som exempelvis isolationstransformator vid brumproblem, eller nivÄförstÀrkning (step up) eller nivÄförsvagning (step down) för att anpassa apparater med konstiga nivÄer till mikrofon eller linje ingÄngar som man kan rÄka ut för i vissa situationer pÄ live scen eller turné.

Eftersom den bara bestÄr av en transformator utan elektronik, sÄ kan den anvÀndas Ät vilket hÄll som helst, den har egentligen ingen specifik in eller utgÄng, ansluts in till telejacket och signalen tags ut pÄ XLR-kontakten fÄr man en dÀmning "step down" pÄ ca: 10 till 20 dB och Ät andra hÄllet in pÄ XLR och ut pÄ telejack sÄ fÄr man en höjning "step up" pÄ 10 till 20 dB beroende av DI-box fabrikat och vad den ansluts till.

2. Aktiv DI-box, innehÄller ett förstÀrkarsteg med hög-ohmig FET-transistor ingÄng och kan ha en ingÄngs impedans upp till 10 mohm (10.000.000 ohm) som sedan driver en utgÄngstransformator, (liknande som anvÀnds i en passiv DI-box) dessa DI-boxar mÄste ha spÀnningsförsörjning för att fungera, till exempel frÄn mixerbordets phantom (48 volt) matade mikrofoningÄng eller ett inbyggt batteri i DI-boxen.

HÀr kombineras dom bÀsta fördelarna hos ett hög-ohmigt FET-ingÄng som inte belastar gitarren utan suger ut det mesta av all signalinformation, samt transformatorns egenskaper (förutsatt att den Àr av bra kvalitet) som Àr bÀst pÄ att driva och balansera lÄnga kablar.

En aktiv DI-box gÄr endast att anvÀnda Ät ett hÄll, d.v.s. frÄn ingÄng till utgÄng och inte tvÀrt om, samt att den Àr tyst utan phantommatning eller batteri.

3. Det finns ytterligare en variant av aktiv Di-box, dÀr utgÄngstransformatorn har ersatts en elektronisk balanserad utgÄngsförstÀrkare, och dÄ missar en del av transformatorns goda egenskaper, men kan fungera bÀttre Àn en transformator av dÄlig kvalité och Àr billigare i tillverkning.

Förövrigt sÄ har denna variant lika egenskaper som alternativ 2.

4. Rör (tube) DI-box, denna Àr uppbyggd pÄ samma sÀtt som alternativ 2, förutom att FET-transistor förstÀrkaren Àr utbytt mot en rör förstÀrkare samt att DI-boxen inte gÄr pÄ phantom eller batteri utan drivs frÄn 230 volts nÀtspÀnning.

Alla fyra varianterna kan ha diverse finesser gemensamt som:

TvÄ parallellade ingÄngar, dÀr den ena ingÄngen anvÀnds som instrument ingÄng och den andra för att plocka ut instrumentsignalen igen för att anslutas till en förstÀrkare som medhörning i studion eller "back-line" pÄ scen.

Denna extra parallellade utgÄng fÄr man var försiktig med sÄ att inte instrumentet belastas med en lÄng kabel eller nÄgon konstig förstÀrkaringÄng.

En del DI-boxar kan vara utrustade med en förstÀrkt "buffrad" utgÄng, som dÄ inte pÄverkar instrumentingÄngen.

Flera ingÄngar med olika kÀnslighet, (kan ocksÄ vara utfört med en ingÄng och omkopplare) exempel vis PAD: 0, -20, -30 dB eller markerat med: Instrument, Line och Speaker, detta innebÀr att ingÄngarna Àr fördÀmpade och dÀr 0 dB/Instrument Àr avpassat för gitarrer, -20 dB/Line avpassat för synthar samt -30 dB/Speaker avpassat för att anslutas till en förstÀrkares extra högtalarutag, och anpassar dÄ signalnivÄn sÄ att inte DI-boxens elektronik blir överstyrd eller att DI-boxen lÀmnar för hög utsignal till mixerbordet.

"Ground/earth lift" omkopplare, dÀr jordförbidelsen mellan DI-box och mixerbordet kan brytas upp för att förhindra brum "ground loop" som kan bildas nÀr gitarrförstÀrkare ansluts via DI-boxen som i sin tur ansluts till mixerbordet och bÄda ocksÄ Àr anslutna via nÀtsladdens skyttsjord, det Àr i detta lÀge som brum eller surr kan uppstÄ, och kan dÄ förhindras med denna ground/earth lift omkopplare.

Bosse Hansén

Hansén Audio

Göteborg

http://www.hansenaudio.se

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.