Jump to content
Annons

Kan man jorda basen i elementet?


Baldurn (oregistrerad)

Recommended Posts

Baldurn (oregistrerad)

Hejsan.

Jag har ett ganska stort problem med min elbas. Den knastrar något fruktansvärt.

Jag har testat ett 20-tal olika kablar, då vissa hävdat att en stereokabel skulle ta bort problemet, dock utan resultat.

Basen är en Yamaha RBX JM2 och den knastrar, oavsett om jag kopplar in den i min basförstärkare här hemma, i den ena replokalen eller i den andra.

Vi spelade in några låtar hos en kompis, och enda sättet att få bort mitt brus (Vi testade i säkert 4 timmar) var att låta en kille sitta och hålla på min ena sladds kontakt. Det är alltså ett jordningsfel.

Även när jag drar basen via min Studio Projects CTB1-preamp så knastrar den, oavsett mono- eller stereokabel.

Ljudet är ett ihållande knaster innehållande många olika frekvensljud, så det blir ett stort problem att EQ:a bort det, och en omöjlighet om jag vill bibehålla mitt egna bassound. Det är även ett glappljud varje gång jag får kontakt med basen, oavsett om det är att jag trycker ned ett band, eller om jag slår an en sträng.

Den enda lösningen jag och mit band har hittat är att låta någon person hålla handen på någon metalldel på antingen min bas, sladdkontakterna eller på min preamp.

Då jag inte alltid har en person som är sugen på att hålla, så undrar jag om jag hade kunnat jorda basen i elementet eller något annat. Vilken typ av kontakt bör jag ha då? Spelar det någon roll? Och är det farligt?

PS: Jag har lämnat in min elbas på 3 olika musikaffärer i Göteborg och alla av dem hävdar att det inte är något jordningsfel på min elbas whatsoever.

Tack på förhand,

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att jorda genom elementet kan i värsta fall vara en dödsfälla, eftersom det inte alls är säkert att de har nollpotential eller är kopplade på samma sätt till skyddsjorden som övriga elnätet är kopplat - så gör absolut inte så!!!!!! 🙂

Det du behöver göra, är att låta en elektriker dra fram jord till elurtagen. Det är den enda lösningen.

För att testa om det hjälper, så kan du tillfälligt dra en förlängningskabel från köket (där det alltid finns jordade urtag) och testa. Det är dock inte någon godkänd permanent lösning på grund av el- och brandsäkerhetsföreskrifter, men för ett tillfälligt test är det ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köra ojordat kan ha sina överaskningar allafall. Fick stötar ibland när man körde gura till datorn.

Om man körde med hörlurar så fick jag jordström rakt i öronen 2 gånger. Rätt fräckt men lite obehagligt 😉

Lite spänning ska det väl vara när man spelar... 😉

Kör man ojordat så kan man också skada prylar när man kopplar in/ur dem till varandra, eftersom det finns risk att chassina håller olika potential. Man ser det på att det blir gnistor till kontakterna när man kopplar ihop något. Skillnaden mellan chassina är sällan farlig, men som sagt väldigt obehaglig... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Baldurn (oregistrerad)
Att jorda genom elementet kan i värsta fall vara en dödsfälla, eftersom det inte alls är säkert att de har nollpotential eller är kopplade på samma sätt till skyddsjorden som övriga elnätet är kopplat - så gör absolut inte så!!!!!! 🙂

Det du behöver göra, är att låta en elektriker dra fram jord till elurtagen. Det är den enda lösningen.

För att testa om det hjälper, så kan du tillfälligt dra en förlängningskabel från köket (där det alltid finns jordade urtag) och testa. Det är dock inte någon godkänd permanent lösning på grund av el- och brandsäkerhetsföreskrifter, men för ett tillfälligt test är det ok.

Okej! Tack för varningen, då ska jag absolut inte testa det!

Det var nära att jag tog en krokodilklämma på ena volymreglaget och en andra på elementet, men jag tänkte att jag borde fråga någon visare först. ^^

Det med elektrikern låter omständigt, men jag antar att detär den bästa lösningen.

Om jag ska testa att dra från köket, ska förlängningskabeln vara jordad med?

Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jorda genom elementet kan i värsta fall vara en dödsfälla, eftersom det inte alls är säkert att de har nollpotential eller är kopplade på samma sätt till skyddsjorden som övriga elnätet är kopplat - så gör absolut inte så!!!!!! 🙂

Det du behöver göra, är att låta en elektriker dra fram jord till elurtagen. Det är den enda lösningen.

För att testa om det hjälper, så kan du tillfälligt dra en förlängningskabel från köket (där det alltid finns jordade urtag) och testa. Det är dock inte någon godkänd permanent lösning på grund av el- och brandsäkerhetsföreskrifter, men för ett tillfälligt test är det ok.

Okej! Tack för varningen, då ska jag absolut inte testa det!

Det var nära att jag tog en krokodilklämma på ena volymreglaget och en andra på elementet, men jag tänkte att jag borde fråga någon visare först. ^^

Det med elektrikern låter omständigt, men jag antar att detär den bästa lösningen.

Om jag ska testa att dra från köket, ska förlängningskabeln vara jordad med?

Tack för hjälpen!

I normala fall så går det ganska kvickt för en elektriker att dra fram jord till ett rum, så det behöver inte bli så farligt dyrt...

Förlängningskabeln måste förstås också vara jordad för att jorden ska användas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Baldurn (oregistrerad)
Att jorda genom elementet kan i värsta fall vara en dödsfälla, eftersom det inte alls är säkert att de har nollpotential eller är kopplade på samma sätt till skyddsjorden som övriga elnätet är kopplat - så gör absolut inte så!!!!!! 🙂

Det du behöver göra, är att låta en elektriker dra fram jord till elurtagen. Det är den enda lösningen.

För att testa om det hjälper, så kan du tillfälligt dra en förlängningskabel från köket (där det alltid finns jordade urtag) och testa. Det är dock inte någon godkänd permanent lösning på grund av el- och brandsäkerhetsföreskrifter, men för ett tillfälligt test är det ok.

Okej! Tack för varningen, då ska jag absolut inte testa det!

Det var nära att jag tog en krokodilklämma på ena volymreglaget och en andra på elementet, men jag tänkte att jag borde fråga någon visare först. ^^

Det med elektrikern låter omständigt, men jag antar att detär den bästa lösningen.

Om jag ska testa att dra från köket, ska förlängningskabeln vara jordad med?

Tack för hjälpen!

I normala fall så går det ganska kvickt för en elektriker att dra fram jord till ett rum, så det behöver inte bli så farligt dyrt...

Förlängningskabeln måste förstås också vara jordad för att jorden ska användas.

Nu gick jag runt i huset och kollade lite.. Köket har jordade vägguttag, men det har faktiskt varje rum i hela vårt hus.

Däremot är inte min förlängningskabel jordad, vilket förstör det då. Jag upptäckte även en hel del kabelslitage på sina ställen i vårt hus, och rös till. Jag undrar hur länge vi svävat i livsfara.

På vissa kablar stack metalltrådarna (Koppar?) ut från kablarna, och på vissa satt kontakthuvudet löst :S

Jag ska ut och köpa en del jordade kablar, och ersätta allt trasigt ikväll.

Jag skäms lite dock, att jag inte tänkt på allt detta innan när jag läst 3 kurser el på gymnasiet. Där får man för

att man satt och tänkte på artificial harmonics på 3-fastimmarna.'

Tack så hemskt mycket för hjälpen iaf! Om det inte vore för dig, så hade jag aldrig gått runt och kollat kablar, så på ett eller annat sätt så kan man säga att du kanske har räddat mitt liv!

/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju passa på att inflika en likartad fråga; är det farligt att köra med en jordad kabel från köket? Jag har lite samma problem o f.t. är detta det enda sättet som jag kan spela in på - skall fixa jord till inspelningsrummet men det lär inte hända förrän efter jul någongång. Drar en lång jordad kabel från köket o i denna sätter jag dator, ljudkort, Pod etc via ett grenuttag. Noga med att inte röra några elprylar som inte är kopplade till jorden när jag kör med förlängningskabeln... lever man i livsfara då eller? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju passa på att inflika en likartad fråga; är det farligt att köra med en jordad kabel från köket? Jag har lite samma problem o f.t. är detta det enda sättet som jag kan spela in på - skall fixa jord till inspelningsrummet men det lär inte hända förrän efter jul någongång. Drar en lång jordad kabel från köket o i denna sätter jag dator, ljudkort, Pod etc via ett grenuttag. Noga med att inte röra några elprylar som inte är kopplade till jorden när jag kör med förlängningskabeln... lever man i livsfara då eller? 😲

Nej - det är ofarligt. MEN du ska inte ha det permanent kopplat, eftersom el- och brandskyddsbestämmelserna säger att man inte får blanda jordat och ojordat i samma rum. Dra alltså ur förlängningskabeln i köket när du inte använder prylarna - och se till att ALDRIG använda både förlängningskabeln och det ojordade urtaget i rummet samtidigt, eftersom det kan bli en ännu säkrare dödsfälla än att "jorda" genom elementet... 😛 Tejpa alltså över rummets alla urtag och koppla ALLT i rummet till förlängningskabeln, så att du inte glömmer bort det om du tänker köra på det sättet tillfälligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

PS: Jag har lämnat in min elbas på 3 olika musikaffärer i Göteborg och alla av dem hävdar att det inte är något jordningsfel på min elbas whatsoever.

Tack på förhand,

Björn

det låter som dom har fel iom att din kompis kan lägga hand på ditt brum

har du testat med en annan bas om du får samma problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan.

Jag har ett ganska stort problem med min elbas. Den knastrar något fruktansvärt.

Jag har testat ett 20-tal olika kablar, då vissa hävdat att en stereokabel skulle ta bort problemet, dock utan resultat.

Basen är en Yamaha RBX JM2 och den knastrar, oavsett om jag kopplar in den i min basförstärkare här hemma, i den ena replokalen eller i den andra.

Vi spelade in några låtar hos en kompis, och enda sättet att få bort mitt brus (Vi testade i säkert 4 timmar) var att låta en kille sitta och hålla på min ena sladds kontakt.

[...]

Den enda lösningen jag och mit band har hittat är att låta någon person hålla handen på någon metalldel på antingen min bas, sladdkontakterna eller på min preamp.

[...]

PS: Jag har lämnat in min elbas på 3 olika musikaffärer i Göteborg och alla av dem hävdar att det inte är något jordningsfel på min elbas whatsoever.

Tack på förhand,

Björn

Låter som att det är fel på din bas trots allt och att felet ligger i kontakten inuti din bas. Kanske är det en lödning som är dålig och håller på att gå av eller så är det kanske kontaktytan mellan sladd och basens output som är utnött/dålig? Det förklarar varför knaster och brus försvinner endast när någon böjer/håller i sladden och därigenom lyckas få riktig kontakt mellan sladd och basens utgång.

Ta med dig din bas till någon av de musikaffärer du varit i och be att få testa en annan förstärkare än din egen. Brusar det fortfarande (vilket det bör göra) är det fel på din bas och inte sladd eller basförstärkare, även fast de tre musikaffärerna sagt annat.

Hoppas du får bukt med problemet 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Baldurn (oregistrerad)
Hejsan.

Jag har ett ganska stort problem med min elbas. Den knastrar något fruktansvärt.

Jag har testat ett 20-tal olika kablar, då vissa hävdat att en stereokabel skulle ta bort problemet, dock utan resultat.

Basen är en Yamaha RBX JM2 och den knastrar, oavsett om jag kopplar in den i min basförstärkare här hemma, i den ena replokalen eller i den andra.

Vi spelade in några låtar hos en kompis, och enda sättet att få bort mitt brus (Vi testade i säkert 4 timmar) var att låta en kille sitta och hålla på min ena sladds kontakt.

[...]

Den enda lösningen jag och mit band har hittat är att låta någon person hålla handen på någon metalldel på antingen min bas, sladdkontakterna eller på min preamp.

[...]

PS: Jag har lämnat in min elbas på 3 olika musikaffärer i Göteborg och alla av dem hävdar att det inte är något jordningsfel på min elbas whatsoever.

Tack på förhand,

Björn

Låter som att det är fel på din bas trots allt och att felet ligger i kontakten inuti din bas. Kanske är det en lödning som är dålig och håller på att gå av eller så är det kanske kontaktytan mellan sladd och basens output som är utnött/dålig? Det förklarar varför knaster och brus försvinner endast när någon böjer/håller i sladden och därigenom lyckas få riktig kontakt mellan sladd och basens utgång.

Ta med dig din bas till någon av de musikaffärer du varit i och be att få testa en annan förstärkare än din egen. Brusar det fortfarande (vilket det bör göra) är det fel på din bas och inte sladd eller basförstärkare, även fast de tre musikaffärerna sagt annat.

Hoppas du får bukt med problemet 😏

Hejsan!

Jag har aldrig testat min elbas i mina egna förstärkare när jag lämnat in dem, utan enbart hos deras. Jag har 3 stycken elbasförstärkare i varierande prisstorlek från 3000-9000, och det låter likadant på alla.

Morsan har börjat spela bas och hon köpte en billig rackare för 2000 spänn och det är samma problem där i med.

Jag har testat mina 3 basar, morsans bas (2 basar har aktiva mickar, 2 har vanliga) och det är samma problem på allihopa, i alla 4 förstärkare jag testat.

Min output från basen är prima, jag har vart noga med att be inlämningsställena att kolla dem med, och inget glapp eller något där. Min kompis böjde aldrig kabeln, utan höll bara sitt finger, löst, på en av kontakterna.

Jag har bytt ut mina förlängningskablar till jordade nu, och jag får säga att brummet är så gott som helt borta. Det är ett litet, litet knaster, men det är från en helt annan värld. Jag lägger upp ett nytt exempel när jag spelar finalfantasy-preluden på bas, så kan ni jämföra innan och efter-exempel på hur mycket rätt kablar kan betyda i studion.

Länk till basexempel innan jordning: http://files-upload.com/files/660514/Elbasknaster.wav

Länk till basexempel efter jordning: http://files-upload.com/files/660943/Elbasknaster efter jordning.wav

Ps. Innan när jag höll ena handen på foten, och ena foten på vattenröret (mitt rum är en ombyggd källare) så fick jag mig en obehaglig stöt. Nu får jag inte det längre! 🙂

Jag kan även minnas att jag fått stötar av datorchassit på min gamla dator innan, och det berodde säkert på detta med.

/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan.

Jag har ett ganska stort problem med min elbas. Den knastrar något fruktansvärt.

Jag har testat ett 20-tal olika kablar, då vissa hävdat att en stereokabel skulle ta bort problemet, dock utan resultat.

Basen är en Yamaha RBX JM2 och den knastrar, oavsett om jag kopplar in den i min basförstärkare här hemma, i den ena replokalen eller i den andra.

Vi spelade in några låtar hos en kompis, och enda sättet att få bort mitt brus (Vi testade i säkert 4 timmar) var att låta en kille sitta och hålla på min ena sladds kontakt.

[...]

Den enda lösningen jag och mit band har hittat är att låta någon person hålla handen på någon metalldel på antingen min bas, sladdkontakterna eller på min preamp.

[...]

PS: Jag har lämnat in min elbas på 3 olika musikaffärer i Göteborg och alla av dem hävdar att det inte är något jordningsfel på min elbas whatsoever.

Tack på förhand,

Björn

Låter som att det är fel på din bas trots allt och att felet ligger i kontakten inuti din bas. Kanske är det en lödning som är dålig och håller på att gå av eller så är det kanske kontaktytan mellan sladd och basens output som är utnött/dålig? Det förklarar varför knaster och brus försvinner endast när någon böjer/håller i sladden och därigenom lyckas få riktig kontakt mellan sladd och basens utgång.

Ta med dig din bas till någon av de musikaffärer du varit i och be att få testa en annan förstärkare än din egen. Brusar det fortfarande (vilket det bör göra) är det fel på din bas och inte sladd eller basförstärkare, även fast de tre musikaffärerna sagt annat.

Hoppas du får bukt med problemet 😏

Hejsan!

Jag har aldrig testat min elbas i mina egna förstärkare när jag lämnat in dem, utan enbart hos deras. Jag har 3 stycken elbasförstärkare i varierande prisstorlek från 3000-9000, och det låter likadant på alla.

Morsan har börjat spela bas och hon köpte en billig rackare för 2000 spänn och det är samma problem där i med.

Jag har testat mina 3 basar, morsans bas (2 basar har aktiva mickar, 2 har vanliga) och det är samma problem på allihopa, i alla 4 förstärkare jag testat.

Min output från basen är prima, jag har vart noga med att be inlämningsställena att kolla dem med, och inget glapp eller något där. Min kompis böjde aldrig kabeln, utan höll bara sitt finger, löst, på en av kontakterna.

Jag har bytt ut mina förlängningskablar till jordade nu, och jag får säga att brummet är så gott som helt borta. Det är ett litet, litet knaster, men det är från en helt annan värld. Jag lägger upp ett nytt exempel när jag spelar finalfantasy-preluden på bas, så kan ni jämföra innan och efter-exempel på hur mycket rätt kablar kan betyda i studion.

Länk till basexempel innan jordning: http://files-upload.com/files/660514/Elbasknaster.wav

Länk till basexempel efter jordning: http://files-upload.com/files/660943/Elbasknaster efter jordning.wav

Ps. Innan när jag höll ena handen på foten, och ena foten på vattenröret (mitt rum är en ombyggd källare) så fick jag mig en obehaglig stöt. Nu får jag inte det längre! 🙂

Jag kan även minnas att jag fått stötar av datorchassit på min gamla dator innan, och det berodde säkert på detta med.

/Björn

Hej! Hade lite problem med brum och knaster på min bas också när jag t.ex släppte strängarna, inte våldsamt mycket, men irriterande. Köpte en sådan här:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21570565

Det försvann inte helt men blev klart bättre. Faktum är att jag tyckte det blev tystare bland all elektronik som var kopplat till det aktuella uttag. Lycka till

Mvh Pål

Link to comment
Dela på andra sajter

Baldurn (oregistrerad)
Hejsan.

Jag har ett ganska stort problem med min elbas. Den knastrar något fruktansvärt.

Jag har testat ett 20-tal olika kablar, då vissa hävdat att en stereokabel skulle ta bort problemet, dock utan resultat.

Basen är en Yamaha RBX JM2 och den knastrar, oavsett om jag kopplar in den i min basförstärkare här hemma, i den ena replokalen eller i den andra.

Vi spelade in några låtar hos en kompis, och enda sättet att få bort mitt brus (Vi testade i säkert 4 timmar) var att låta en kille sitta och hålla på min ena sladds kontakt.

[...]

Den enda lösningen jag och mit band har hittat är att låta någon person hålla handen på någon metalldel på antingen min bas, sladdkontakterna eller på min preamp.

[...]

PS: Jag har lämnat in min elbas på 3 olika musikaffärer i Göteborg och alla av dem hävdar att det inte är något jordningsfel på min elbas whatsoever.

Tack på förhand,

Björn

Låter som att det är fel på din bas trots allt och att felet ligger i kontakten inuti din bas. Kanske är det en lödning som är dålig och håller på att gå av eller så är det kanske kontaktytan mellan sladd och basens output som är utnött/dålig? Det förklarar varför knaster och brus försvinner endast när någon böjer/håller i sladden och därigenom lyckas få riktig kontakt mellan sladd och basens utgång.

Ta med dig din bas till någon av de musikaffärer du varit i och be att få testa en annan förstärkare än din egen. Brusar det fortfarande (vilket det bör göra) är det fel på din bas och inte sladd eller basförstärkare, även fast de tre musikaffärerna sagt annat.

Hoppas du får bukt med problemet 🙂

Hejsan!

Jag har aldrig testat min elbas i mina egna förstärkare när jag lämnat in dem, utan enbart hos deras. Jag har 3 stycken elbasförstärkare i varierande prisstorlek från 3000-9000, och det låter likadant på alla.

Morsan har börjat spela bas och hon köpte en billig rackare för 2000 spänn och det är samma problem där i med.

Jag har testat mina 3 basar, morsans bas (2 basar har aktiva mickar, 2 har vanliga) och det är samma problem på allihopa, i alla 4 förstärkare jag testat.

Min output från basen är prima, jag har vart noga med att be inlämningsställena att kolla dem med, och inget glapp eller något där. Min kompis böjde aldrig kabeln, utan höll bara sitt finger, löst, på en av kontakterna.

Jag har bytt ut mina förlängningskablar till jordade nu, och jag får säga att brummet är så gott som helt borta. Det är ett litet, litet knaster, men det är från en helt annan värld. Jag lägger upp ett nytt exempel när jag spelar finalfantasy-preluden på bas, så kan ni jämföra innan och efter-exempel på hur mycket rätt kablar kan betyda i studion.

Länk till basexempel innan jordning: http://files-upload.com/files/660514/Elbasknaster.wav

Länk till basexempel efter jordning: http://files-upload.com/files/660943/Elbasknaster efter jordning.wav

Ps. Innan när jag höll ena handen på foten, och ena foten på vattenröret (mitt rum är en ombyggd källare) så fick jag mig en obehaglig stöt. Nu får jag inte det längre! 🙂

Jag kan även minnas att jag fått stötar av datorchassit på min gamla dator innan, och det berodde säkert på detta med.

/Björn

Hej! Hade lite problem med brum och knaster på min bas också när jag t.ex släppte strängarna, inte våldsamt mycket, men irriterande. Köpte en sådan här:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21570565

Det försvann inte helt men blev klart bättre. Faktum är att jag tyckte det blev tystare bland all elektronik som var kopplat till det aktuella uttag. Lycka till

Mvh Pål

Hej Pål!

Tack för tipset! Jag hörde av min far att han hade några sådana där, så jag ska testa och se om det blir ännu bättre då!

Mvh,

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är helt ofarligt att jorda saker som du direkt kan komma åt i ditt element. finns där en jordpotential så är något mycket

allvarligt. Du skulle mycket väl kunna sitta och spela på din bas och samtidigt komma åt elementet och få en stöt, så det får helt

enkelt inte vara någon fara. Det dock inte att rekomendera. Det blir stora "loopar" som kan ställa till det vid tex åska. Det

kan gå krypströmmar i systemet som gör att rören löses upp. Jord är en mycket besvärlig fråga när det gäller elektronik.

Är man riktigt seriös, typ studio eller labb. Så har man sin egen 3-fasmatning med transformator och jord ner i marken.

Jag kanske också ska tillägga att det inte är tillåtet.Även om det är ofarligt när allt är som det ska, så ska det vara säkert

även när det inte är det.

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Tjena!

Lånar tråden lite 🙂

Jag har en surroundförstärkare som är lite jobbig och har krypström i skalet.

Kan jag koppla ihop skalet med ett elpiano? Elpianot är fullt jordat. Typ en tråd i nån chassiskruv tex

Redigerat av otippad
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...