Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag ska sätta mig och greja med först och främst EQ i en mixning av 4 stycken vispop låtar.

Jag skulle vilja ha en grundinställning för EQ för sång och akustisk gitarr.

Kan någon ge mig lite tips så vore jag tacksam till max

/Lars

Annons
Postat
Jag ska sätta mig och greja med först och främst EQ i en mixning av 4 stycken vispop låtar.

/Lars

Känner du dig nöjd med ljudet på gitarr och sång, funkar dom ihop?

Om det inte ligger något annat, frekvensmässigt, under röst och gitarr kan du vara sparsam med högpassfilter. Det borde räcka med att skära bort bummel från eventuellt fotstamp.

I övrigt finns det väldigt lite generella regler kring eq. Jo, förresten, ju mer sparsmakat och "naturligt" arranemang, desto mindre eq brukar behövas.

Postat

/Lars

Prova att skära bort mer och mer bas på både sång och gitarr, tills du hör att det börjar hända grejer och dra sen tillbaka lite. För gitarren kan du prova att höja lite någonstans i mellanregistret där du tycker att det låter bra och sången kan säkert må bra av att höjas lite i diskanten. Så skulle jag börja. Vad man vill ha för eq-inställningar beror otroligt mycket på vad det är för instrument, hur materialet är inspelat och vad man har för ljudideal. Därför är det väldigt knepigt att ge mer detaljerade tips. Du kanske kan lägga upp nån snutt av materialet efter att du provat lite själv, så kan folk säkert hjälpa till bättre. Lycka till! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.