Jump to content
Annons

Mp3-kodning - bästa inställningarna?


Musiker

Recommended Posts

Hej!

Är det någon som har något tips på mp3-kodning. Hur hög bithastighet är värt att ha, ju högre desto bättre är ju självklart, men om man vill ha relativt "små" filer men ändå Hifi klass på ljudet. Alltså bithastigheter ÖVER 128 kbit/s. Hur högt ska man gå, över 200 kbit/s?

Ska man använda VBR vid höga bithastigheter?

Vilken är bästa kodaren, funkar iTunes bra?

MVH Johan Nordin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Själv kör jag på 192kbps med LAME vilket funkar bra. Vid 160bkps kan degradering av diskant och dylikt i vissa fall bli märkbar, vid 192kpbs är det få som hör skillnad mot originalet.

Tips är LAME istället för Fraenhoefer. Vid kodning tycks 160kbps Frauenhoefer endast vara snäppet bättre än 128kbps LAME.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tackar. Vet ni vad iTunes använder för kodare, har de en egen? Musicmatch?

Laddar man ner Lame kodaren som ett fristående program? Kodar man i andra program med den?

VBR, är det nått att satsa på, eller är det bättre vid lägre bithastigheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tackar. Vet ni vad iTunes använder för kodare, har de en egen?

iTunes använder AAC med Apples tillägg för kopieringsskydd.

Musicmatch?

Musicmatch använder Fraunhofers kodare i olika varianter.

Laddar man ner Lame kodaren som ett fristående program?

Nej

Kodar man i andra program med den?

Ja, t.ex. CDex eller dbPowerAmp

VBR, är det nått att satsa på, eller är det bättre vid lägre bithastigheter?

Jag tycker att det alltid är trevligt.

Redigerat av speed-focus
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur högt ska man gå, över 200 kbit/s? Ska man använda VBR vid höga bithastigheter?

Du verkar vara ute efter kvalitet, där just Lame är känt för att kunna koda det bästa ljudet av mp3-kodare. Och med det menas inte bäst ljud vid låga bithastigheter, utan vad det alls klarar av.

Till Lame (som i grund och botten är ett kommandoprogram, men som även finns integrerat i andra program) finns så kallade switchar som varierar något mellan versionerna. Den switch som är känd för att ge mest kvalitet för bithastigheten - som alltså är variabel, vbr, är

--preset standard

Ovan nämnda exempel gäller Lame 3.96 och uppåt. Tidigare hette den

--alt-preset standard

Båda kommer landa strax ovanför 200 kbps-strecket.

I iTunes finns både en aac-kodare och en mp3-kodare, där den sistnämnda kommer från Fraunhofer. Den låter helt ok, men i mitt tycke är den inte riktigt lika skarp som lame med switchen --preset standard. Men det är framför allt om man lyssnar i riktigt bra utrustning som skillnaderna kan skönjas. (det är dock långt ifrån alla som kan!)

Ett sista ord - vad som låter bra är helt upp till dig. Jag ger mina tips, men vad som låter bra för dig är faktiskt tillräckligt. Vad jag dock har märkt är att man med tiden lär sig lyssna efter de fel som destruktiv kodning medför, som till exempel föreko, dålig diskantåtergivning och påverkad stereoeffekt. De filer jag för fyra år sedan tyckte lät helt ok har jag idag nästan svårt att lyssna på.

EDIT: Den kommandobaserade Lame-kodaren kan hämtas från bland annat www.rarewares.org/mp3.html. I skrivande stund rekommenderar jag "LAME 3.96.1 stable bundle" eller "LAME 3.90.3". För enklare användning duger dBPoweramp Music Converter, som någon tipsade om innan, finfint!

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

För saken skull bör vi också nämna att Lame bjuder på en stor mängd inställningar, och det finns en hel hög med personer som har hittat mer eller mindre obskyra harranger av switchar som ska ge det optimala ljudet.

Switchen "--preset standard" är en genväg till just en sådan en lång harrang som är mycket genomlyssnad, optimerad och välbeprövad. Den är dock inte lika snabb som om man skulle koda i vbr 192 eller cbr 192.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu pratar du om iTunes vilket får mig att misstänka att du använder Mac. Skulle det vara så att du kör på PC så kan jag tipsa om LAME med RazorLAME som frontend vilket helt enkelt är ett grafiskt interface för de switchar Olsberg talade om. Jag skrev en liten info sida om detta till mina elever, kanske den kan vara till hjälp:

http://www.majken.se/cubase/lame.htm

För Mac tror jag att det finns ett alternativ som heter LAMEDrop.

-----------

Jag måste förresten säga att jag håller med dig Björn. För många herrans år sedan fick man tag på sina första 96/128kbps mp3'or och tyckte att det lät kanon! Ju mer man lyssnar börjar man dock känna igen brister vilket gör att man blir allt mer kräsen. Jag har även suttit och gjort tester med fasvända original mot mp3'or vilket låter en lyssna på vad som "plockas bort" eller snarare vad som skiljer filerna åt. Efter såna lyssnings sessioner blir man kanske ännu lite mer medveten om vad skillnaderna är.

Men trots att jag är kritisk lyssnar jag i stort sett bara på musik i mp3 format. Att bolla med cd-skivor är jobbigt och sitter man ändå vid datorn 16 timmar per dygn känns mp3'or väldigt behändigt. Själv kör jag Exact Audio Copy mot LAME för att rippa skivor. Gratis och gratis, mina två bästa kompisar 🙂

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag kör faktikst PC men jag tycker iTunes är så överlägset alla andra program jag testat, dessutom ordnar den alla mp3:orna i mappar hur bra som helst.

LAME är alltså den bästa kodaren. Ska testa lite med den, men jag tycker det är så smidigt med iTunes (och Musicmatch för den delen) eftersom den både rippar och kodar. Finns det andra liknande program som gör båda delarna men som använder LAME?

Link to comment
Dela på andra sajter

Switcharna är kommandon du knappar in när du kör programmet. Om du är van vid dos och att packa upp filer så minns du säkert saker i stil med "unrar c:\fil.rar -w -x" och liknande saker. LAME funkar egentligen på samma sätt, att du skriver in kommandon för de inställningar du vill göra. Program som RazorLAME låter dig dock gör detta genom ett vanligt gränssnitt, sedan skickar den dina inställningar i form av switchar som du aldrig behöver se. Detta handlar om saker som huruvida det skall vara variable bitrate, constant bitrate, vilken bitrate du vill använda o.s.v.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

I mitt tycke är EAC (Exact Audio Copy) och kanske även CDex att föredra framför iTunes om man vill ha valmöjlighet i vilket format som ljudet ska sparas i, kombinerat med bra rutiner för att säkerställa kopieringen av ljud från cd.

Personligen använder jag EAC tillsammans med det icke-destruktiva formatet FLAC och låter det märkas upp automatiskt (taggas):

* Under menyn EAC väljer du Compression options och klickar på fliken External compression.

* Kryssa för att du vill använda en egen kodare och bläddra dig fram till programmet flac.exe (som hämtas på adressen ovan).

* Skriv sedan in något i stil med följande i fältet Addidional command line options (det är även här du anger --preset standard om du använder Lame istället för Flac):

-V -T "TITLE=%t" -T "ARTIST=%a" -T "ALBUM=%g" -T "TRACKNUMBER=%n"  -T "DATE=%y" -T "GENRE=%m" -T "RIPPER=Plextor PX-708UF, EAC 0.95pb5 Secure mode, accurate stream, test & copy." -T "SOURCE=Ditt namn" %s

"Flackarna" arkiverar jag på dvd+r, samt kodar om till lämpligt format för lyssning på olika enheter med hjälp av dBpoweramp, ex aac för den bärbara datorn och ogg vorbis för min portabla Iriver H-140. Kommer det andra bättre format i framtiden så slipper jag kopiera skivorna igen - omkodningen från flac går i ett nafs (i jämförelse).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ohhh.. intressant system 😛 - Inte illa tänkt att koda om till Flac för arkivering även av rippad musik. RAR är ju också ett alternativ men inte lika roligt då det inte stöder uppspelning. Man tackar för tipset, kan helt klart vara värt några DVD skivor att slippa försöka rippa om gamla repiga Nine Inch Nails plattor 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Har kollat lite mer på iTunes. När man vill koda en mp3:a där så finns det ett antal alternativ. Bland annat så kan man välja mellan "Sammanslaget stereo" och "Normal stereo". Vilket bör man välja (vid vilka bithastigheter?)?

Sen kan man välja att filtrera ljudet från frekvenser från 10 Hz och neråt. Bör man göra det?

Sen finns det något som heter "intelligenta kodningsjusteringar". Vet nån vad det är för nått?

/johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Musiker,

Har använt ITunes MP3-kodare och den är inte alls bra. Prova själv så får du höra

att i vissa delar på vissa låtar så hör man tydligt hur den glappar d.v.s. den

klipper av tonerna.

Så jag rekommenderar varmt Easy CD-DA Extractor. Klockren...

😆

D.S. Order glappa är inget fakuttryck utan min påhittade...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte jag riktigt fattat det här. I EAC, ska jag där välja lame.exe eller RazorLAME i externa kodningsegenskaper som program man vill använda?

I EAC så finns det ju inställning för bithastighet, om man skrivir in parametrarna själv, skriver man då över EAC:s egna inställningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Jag diggar LAME

En mp3 fil med 320kbps låter enligt min mening exakt lika bra som orginal, jag skulle dock inte köra med variabel bitrate.

Hör du någon skillnad i cbr 320kbps mot "lame --preset standard" eller "lame --preset extreme"? (de är alltså vbr under 320 kbps) Om du gör det (testa exempelvis med WinABX) så tycker jag du ska höra av dig till Hydrogenaudio och posta dina ABX-resultat med låten du hör skillnad i. Då kan Gabriel och de andra snubbarna bakom Lame få något att bita i. Jag har aldrig hört om någon som hör skillnad i exempelvis "--preset extreme" mot originalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...