Jump to content
Annons

Inspelning av bas


EkL

Recommended Posts

Hur brukar just du göra för att få så bra ljud som möjligt med din bas? Dela med dig av dina erfarenheter till en nybörjare!

Jag själv har tillgång till en digitalporta, förstärkare & Sm57:a att spela in med och Cubase att redigera i. Problemet är att hur jag än bär mig åt så kommer ett litet rasslande ljud med i inspelningen, även om jag line:ar eller mickar. Det är inte hörbart när man spelar i förstärkaren men det är där på inspelningen. Någon idé om vad det kan vara eller hur jag får bort det i Cubase?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur brukar just du göra för att få så bra ljud som möjligt med din bas? Dela med dig av dina erfarenheter till en nybörjare!

Jag själv har tillgång till en digitalporta, förstärkare & Sm57:a att spela in med och Cubase att redigera i. Problemet är att hur jag än bär mig åt så kommer ett litet rasslande ljud med i inspelningen, även om jag line:ar eller mickar. Det är inte hörbart när man spelar i förstärkaren men det är där på inspelningen. Någon idé om vad det kan vara eller hur jag får bort det i Cubase?

Tack på förhand!

Allt beror på hur du vill att det ska låta.

Jag gillar rassel i vissa samanhang.

Men vill jag bara att basen ska ligga i botten och inte ha så mycket karaktär så skär jag bort väldigt mycket i toppen med ett lågpassfilter

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur brukar just du göra för att få så bra ljud som möjligt med din bas? Dela med dig av dina erfarenheter till en nybörjare!

Jag själv har tillgång till en digitalporta, förstärkare & Sm57:a att spela in med och Cubase att redigera i. Problemet är att hur jag än bär mig åt så kommer ett litet rasslande ljud med i inspelningen, även om jag line:ar eller mickar. Det är inte hörbart när man spelar i förstärkaren men det är där på inspelningen. Någon idé om vad det kan vara eller hur jag får bort det i Cubase?

Tack på förhand!

Allt beror på hur du vill att det ska låta.

Jag gillar rassel i vissa samanhang.

Men vill jag bara att basen ska ligga i botten och inte ha så mycket karaktär så skär jag bort väldigt mycket i toppen med ett lågpassfilter

Själv vill jag att basen ska låta ganska naturlig och verklighetstrogen. Kan du förklara vad ett lågpassfilter är?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...