Jump to content
Annons

brynte

Recommended Posts

Har precis kollat mina irq-nummer och upptäckte att ljudkortet, grafikkortet och nätverkskortet har samma nummer (18)!?? Trots detta, står det att det inte är några konflikter nånstans (och inga gula varningsmärken)! Betyder detta att allt ska funka kanon, trots att dom delar irq-nummer, eller borde jag testa att byta pci-platser (har dock bara 1 ledig)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
vizay (oregistrerad)

det SKA funka om inga varningar utfärdats men om du upplever att det sprakar i ljudet så testa ändå att byta plats på det så det får en annan IRQ. (nätverkskort och ljudkort brukar inte gå så bra ihop generellt sett men man kan ju ha tur också) 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ingen Kåmpack förstår jag, för då hade ALLT legat på IRQ 11. Men att konfigurationen slängt in allt på IRQ 18 tyder på ett antal saker. Dåligt moderkort, moderkortet kör PnP (prova inaktivera), eller en olycklig slump. Kolla BIOS om moderkortet kör PnP. Om ja, inaktivera. Då ska du kunna möblera om bland platser och IRQ:s så att du i alla fall får ljudkortet ensamt (eller med en "lättare enhet") på en IRQ-plats.

Finns inte ovanstående möjlighet får du slänga ut nätverkskortet och ställa ner maskinvaruaccelerationen på grafiken till det lägsta och färgen till High Colour 16-bitars.

Men funkar det bra nu så behöver du ju inte ändra något. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är faktiskt en Compaq (Presario 8070EA) 🙂 Vad är PnP (låter...farligt)? Är det ungefär samma sak som ACPI, eller vad det nu heter? Jag upplever inget sprak, eller så! Har lyssnat på en himla massa mp3:or, utan problem! Det enda strulet, som händer är när jag spelar gitarr med PodXT! Plötsligt när jag spelar, blir det helt tyst och när jag kollar staplarna i Patchmix, rör dom sej inte alls!??Kan kanske iofs. bero på att jag har kört med Poddens midiportar, kopplade till mitt Soundblaster live kort!?? Jag tog ut Soundblaster kortet igår kväll, så kanske det löser problemen!?

Kom på att jag har inga PCI platser lediga! Den som jag hade tänkt mej, kommer att gå åt till kylning av grafikkort (antagligen)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då sitter du i samma sits som jag gjorde för ett år sedan. Det går inte att låsa de enskilda PCI-platserna till specifika IRQ på Kåmpakternas moderkort. Kåmpacken konfigurerar åt helvete och öser in alla PCI-kort på samma IRQ. Det enda du kan göra är att försöka frigöra så mycket resurser som möjligt för ljudkortet. Det innebär ett "litet och smidigt" OS (98SE/Me), nerställda grafikfunktioner, inaktiverade COM- /USB-/ skrivarportar, inga nätverkskort eller modem, ut med diskettstation och CD-ROM (man får reda sig med en CD/DVD-brännare) för att nämna några trimningstips på en Kåmpack.

Funkar det bra nu så rör inget. Men skulle det börja kiva så vet du vad det innebär. Det går att få en Kåmpack att prestera bra, men när det väl är stopp så är det stopp. För min del så införskaffade jag en ny maskin (ingen Kåmpack, hehe...). 😉

PnP betyder Plug´n Play

Link to comment
Dela på andra sajter

"Det går inte att låsa de enskilda PCI-platserna till specifika IRQ på Kåmpakternas moderkort"

Betyder detta alltså att PnP och ACPI metoderna (för att själv välja IRQ) inte funkar med Compaqs moderkort? Låter inget vidare, i så fall!

Jag får testa och hoppas att det kanske räckte att ta bort Soundblaster kortet! Lite knepigt är det väl ändå, att dom här problemen började, när jag bytte till ett bättre ljudkort!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om inte Kåmpack har den sopigaste BIOSen i hela moderkortsvärlden. Tryck F10 under uppstart och du kan i stort sett välja mellan att aktivera eller inaktivera USB-anslutet tangentbord och stöd för syncront videoläge. That´s it!!!

Men med tidigare nämnda trimningstips lyckades jag faktiskt köra 8 kanaler wave (44,1/16 stereo) med DX-plugs på samtliga, på en Presario 300 MHz med 256RAM och Win Me som OS. En rejäl storstädning i autostarten var också gjord. Så allt hopp är inte ute om man är beredd att bråka lite med Kåmpakterna. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...