Jump to content
Annons

Roomworks försvann när jag uppdaterade till 4.1


mattiboy

Recommended Posts

Detta är mitt allra första inlägg så jag hoppas att det kom rätt..

Har problem med cubase studio, när jag uppgraderade till 4.1 så försvann roomworks helt och hållet från mina plug-ins. Är det någon som haft samma problem och vad gjorde ni i så fall. Eller är det helt enkelt så att steinberg har tagit bort roomworks från studio versionen i och med uppgraderingen. Snålt i så fall kan jag tycka.

Jag kör på en macbook med intel processor om det spelar någon roll.

Snälla hjälp mig //mathias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Detta är mitt allra första inlägg så jag hoppas att det kom rätt..

Har problem med cubase studio, när jag uppgraderade till 4.1 så försvann roomworks helt och hållet från mina plug-ins. Är det någon som haft samma problem och vad gjorde ni i så fall. Eller är det helt enkelt så att steinberg har tagit bort roomworks från studio versionen i och med uppgraderingen. Snålt i så fall kan jag tycka.

Jag kör på en macbook med intel processor om det spelar någon roll.

Snälla hjälp mig //mathias

ja vad ska man säga?cubajs! 😊 samma sak hände mig men istället var det ditherpluggen som försvann. har varit för lat för att se om den finns på skivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluggarna är inte borta, men har flyttat/relokaliserats.

Steinberg släppte sin fåniga idé att icke-VST3-pluggar skulle hamna under mappen Earlier VST-plugins. (Äntligen!)

Släng preferencesfilerna för VST-pluggar och starta upp Cubase på nytt så kommer alla pluggar att hittas.

Användarnamn/Bibliotek/Preferences/Cubase Studio 4/Vst2xBlacklist.xml

Användarnamn/Bibliotek/Preferences/Cubase Studio 4/Vst2xPlugins.xml

Användarnamn/Bibliotek/Preferences/Cubase Studio 4/VstPlugInfo.xml

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluggarna är inte borta, men har flyttat/relokaliserats.

Steinberg släppte sin fåniga idé att icke-VST3-pluggar skulle hamna under mappen Earlier VST-plugins. (Äntligen!)

Släng preferencesfilerna för VST-pluggar och starta upp Cubase på nytt så kommer alla pluggar att hittas.

Användarnamn/Bibliotek/Preferences/Cubase Studio 4/Vst2xBlacklist.xml

Användarnamn/Bibliotek/Preferences/Cubase Studio 4/Vst2xPlugins.xml

Användarnamn/Bibliotek/Preferences/Cubase Studio 4/VstPlugInfo.xml

jag testade göra som du sa men det hjälpte inte, tog bort filerna, startade om cubase men inget roomworks. däremot så skapades filerna igen i preference-mappen och när jag tog bort dem igen och startade om så kom dem tillbaka än en gång.

är det något annat jag missat som måste göras också?

tack för hjälpen

Link to comment
Dela på andra sajter

Kasta hela mappen med Cubase Preferences då? 😮

vad är preference-mappen för något, gör det inget om jag bara slänger hela eller? kan man inte sabba något annat om man tar bort den?

Tänkte slänga in en fråga här... 😛

Skulle inte Roomworks och Roomworks SE, i och med uppgraderingen till 4.1, finnas i VST3-versioner? För jag har upplevt samma problem vid uppgradering. Inga nya pluggar, ingen sidechain-funktion och HALiOn funkar fortfarande inte...

Jo vad jag har förstått skulle det ju vara så, men uppenbarligen funkar det inte riktigt som tänkt.. Däremot har jag inga problem med halion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kasta hela mappen med Cubase Preferences då? 😊

vad är preference-mappen för något, gör det inget om jag bara slänger hela eller? kan man inte sabba något annat om man tar bort den?

Tänkte slänga in en fråga här... 😄

Skulle inte Roomworks och Roomworks SE, i och med uppgraderingen till 4.1, finnas i VST3-versioner? För jag har upplevt samma problem vid uppgradering. Inga nya pluggar, ingen sidechain-funktion och HALiOn funkar fortfarande inte...

Jo vad jag har förstått skulle det ju vara så, men uppenbarligen funkar det inte riktigt som tänkt.. Däremot har jag inga problem med halion.

Det är så att när jag ska välja ett ljud i HALionOne så står det: HALionOne: Cannot Find or Load Preset! Samma sak gäller för Prolouge.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej,

jag kör oxå mac och fick samma problem, jag googlade och hittade ett sätt att lösa problemet,

högerklicka på "Cubase 4" applikationen och "visa paketets innehåll" välj sedan /contents/VST3/

där slänger du mappen "Cubase Plug-in set.vst3"

kör sedan uppdateringen igen.

då funkade det för mig samt att roomworks har blivit omgjort, på ett mycket positivt sätt, det är iaf vad jag tycker, hoppas det hjälper.

Link to comment
Dela på andra sajter

På många utav dom pluggar som Steinberg har, t ex Hypersonic 2, så brukar dom ha ett litet program

som heter något i stil med "find contents" där man kan peka ut var man har hsb biblioteken. Vet inte

om det är så i Cubase 4.1 för effektpluggar eller Halion one då jag ännu inte uppgraderat till Cubase 4.1.

Det finns också en funktion i Cubase där den listar alla effekt/instrument pluggar som Cubase har identifierat.

Påbörja en ny scan efter pluggar där du vet att t ex Roomworks ska ligga efter uppgraderingen.

Om man kör Windows kan man kolla i registret, där finns nycklar som pekar ut var content ligger på disken.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej,

jag kör oxå mac och fick samma problem, jag googlade och hittade ett sätt att lösa problemet,

högerklicka på "Cubase 4" applikationen och "visa paketets innehåll" välj sedan /contents/VST3/

där slänger du mappen "Cubase Plug-in set.vst3"

kör sedan uppdateringen igen.

då funkade det för mig samt att roomworks har blivit omgjort, på ett mycket positivt sätt, det är iaf vad jag tycker, hoppas det hjälper.

du är en ängel!! 😱

kanon nu funkar det perfekt!!! och nya roomworks ser lovande ut..

tack ska du ha!!

ha de nice

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

högerklicka på "Cubase 4" applikationen och "visa paketets innehåll" välj sedan /contents/VST3/

där slänger du mappen "Cubase Plug-in set.vst3"

kör sedan uppdateringen igen.

då funkade det för mig samt att roomworks har blivit omgjort, på ett mycket positivt sätt, det är iaf vad jag tycker, hoppas det hjälper.

Tjena !

Har samma problem som mattiboy ovan. MEN i /contents/VST3/finns ingen "Cubase Plug-in set.vst3"!

Men ändå ingen Roomwoeks ..snyft..

Menar ni att jag skall köra HELA uppdateringen till Cubas 4.1 igen eller bara ÖPPNA Cubase 4 igen.

Redigerat av Max4rock
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...