Jump to content
Annons

Firebox M-audio FW410 eller Focusrite Saffire LE


Broghard

Recommended Posts

Hej hopp alla glada..

Nu behöver jag er hjälp

sitter i valet å kvalet mellan firebox å fw410

410 lockar då den har protools m-power kompabilitet.

det som jag undrar mest över är micpreampsen..

hur stor e skillnaden mellan firebox å fw410`?

har 410 bra preamps?

ni som har FW410 vad är ert intryck ?

MvH Broghard

Redigerat av Broghard
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ni som har FW410 vad är ert intryck ?
Många utgångar. Helt okej preampar.

Fungerar inte helt problemfritt på Mac. Kör du Windows?

Är du intresserad av att köpa en FW410 (utan Live Lite)?

Link to comment
Dela på andra sajter

ni som har FW410 vad är ert intryck ?
Många utgångar. Helt okej preampar.

Fungerar inte helt problemfritt på Mac. Kör du Windows?

Är du intresserad av att köpa en FW410 (utan Live Lite)?

jag ska köpa nytt i samband med inköp av cubase studio 4 det står just nu mellan Focusrite Saffire LE och FW410 vad jag förstått har Focusrite Saffire LE bättre micpreamps än fw410 och Focusrite Saffire LE e jhu snygg :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sök på Firewire 410 här på forumet. Det verkar inte fungera helt problemfritt. För vissa funkar det perfekt för andra inte alls. Jag är en av dom andra så jag kan inte rekommendera det.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har testat storbror Saffire (utan LE).

Mycket trevlig. Gillade den skarpt, mitt nästa ljudkort. Bra preampar.

Men jag vet inte hur den är i långa loppet, har hört att den inte trivs lika bra med Mac som med PC.

Men det är inget som jag vet utan bara hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett LE, låter kanon tycker jag o tickar som en klocka tillsammans med Cubase. Funderade också på FW410 när jag skulle köpa men det blev LE p.g.a att jag hade läst om andra som hade problem med drivisar. Jag har haft andra M-audio prylar som strulat med pissiga drivisar så det fick mig att dra öronon åt mig. Jag har som sagt inte provat FW410 så jag kan inte avråda från det men jag kan med gott samvete varmt rekommendera Saffire LE.

Redigerat av biggie
Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
ni som har FW410 vad är ert intryck ?
Många utgångar. Helt okej preampar.

Fungerar inte helt problemfritt på Mac. Kör du Windows?

Är du intresserad av att köpa en FW410 (utan Live Lite)?

Vad vill du ha för det?

GIGAN

Link to comment
Dela på andra sajter

ok fick svar från focusrite idag....

Hi ,

yes, the same pre on both units. The LE has 4 inputs vs the original Saffire's 2, but the original Saffire has 8 outputs vs the LE's 6.

Saffire has DSP, LE does not as you note.

Saffire has dim and mute switches on the front panel, none on LE, also has better LED metering on the front panel and two headphone buses/sockets instead of one.

Saffire front panel is white livery, Saffire LE is black. Saffire software is laid out a little differently (also coloured white vs LE's black GUI) and has a few extra options (mostly DSP related.)

Otherwise they are pretty similar- same plug-ins etc (though Saffire can run from its own DSP of course as well as natively as VST/AU.)

Hope this covers all you need to know.

All the best,

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Focusrite Saffire. Bra ljudkort och preampar. Observera att line/inst-ingångarna är obalanserade. Medföljande VST-pluggar är inge vidare. Latency på mitt system är 13mS. Funkar bra. Har även ett Juli@ PCI i samma system. Lägre latency här: 5mS. Kör mest på Juli@'n numera då den har både balanserade in- och utgångar.

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var nån som skrev att line-ingångarna i Saffire är obalanserade. Jag har den utan LE och den har balaserade ingångar. Kollade för säkerhets skull med supporten. De skrev såhär:

the line inputs and outputs on the Saffire are all balanced. Please let me know if I can be of any further assistance.

Best regards

Andy Poole

Focusrite

Min Saffire har funkat utmärkt. Pluggarnas grafik suger men jag tycker att kompressorn och eq:n låter bra.

/Patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var nån som skrev att line-ingångarna i Saffire är obalanserade. Jag har den utan LE och den har balaserade ingångar. Kollade för säkerhets skull med supporten. De skrev såhär:

the line inputs and outputs on the Saffire are all balanced. Please let me know if I can be of any further assistance.

Best regards

Andy Poole

Focusrite

Min Saffire har funkat utmärkt. Pluggarnas grafik suger men jag tycker att kompressorn och eq:n låter bra.

/Patrik

Ok, bra då fick jag det bekräftat - det är lite oklart i manualen, det står inget om att line-ingångarna skulle vara balanserade. Däremot står det klart att utgångarna är det.

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
Har en Focusrite Saffire. Bra ljudkort och preampar. Observera att line/inst-ingångarna är obalanserade. Medföljande VST-pluggar är inge vidare. Latency på mitt system är 13mS. Funkar bra. Har även ett Juli@ PCI i samma system. Lägre latency här: 5mS. Kör mest på Juli@'n numera då den har både balanserade in- och utgångar.

//KG

Funkar saffire även till pc?

GIGAN

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Focusrite Saffire. Bra ljudkort och preampar. Observera att line/inst-ingångarna är obalanserade. Medföljande VST-pluggar är inge vidare. Latency på mitt system är 13mS. Funkar bra. Har även ett Juli@ PCI i samma system. Lägre latency här: 5mS. Kör mest på Juli@'n numera då den har både balanserade in- och utgångar.

//KG

Funkar saffire även till pc?

GIGAN

Tror alla här sitter på pc som har den.

Link to comment
Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
Har en Focusrite Saffire. Bra ljudkort och preampar. Observera att line/inst-ingångarna är obalanserade. Medföljande VST-pluggar är inge vidare. Latency på mitt system är 13mS. Funkar bra. Har även ett Juli@ PCI i samma system. Lägre latency här: 5mS. Kör mest på Juli@'n numera då den har både balanserade in- och utgångar.

//KG

Funkar saffire även till pc?

GIGAN

Tror alla här sitter på pc som har den.

Ok Tack!

GIGAN

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu sitter jag å väntar på saffire LE och cubase 4-

Andledningen till LE kommer från flertalet kontakter med Focusrite som där det bekräfftades att skillnaden mellan saffire och le component messigt e ytterst liten , båda har samma preamps.. men den stora skillnaden är jhu DSP i saffire inte i LE.

Litet tråkiga nyheter är dock hur musikbörsen idag fungerar..

det stod inget på deras hemsida att produkterna inte fanns inne.. och jag blev inte notifierad om att det var så.. när det gått et par dagar mailar jag musikbörsen å då får jag ett mail som säger att grejjorna kommer i veckan.

Focusrite skall dock ha ett stort + då de har svarat på alla mina frågor och förklarat det mästa för mig..

jag tog deras råd och köpte ett Belkin FireWire 3-Port PCI Express™ Card då det var det kort som focusrite rekomenderade.. .. men återkommer mer om hur allt funkar när grejjorna kommer.

// B

Link to comment
Dela på andra sajter

Kidnappar den här tråden lite. Jag har ett Safire LE kort som jag är riktigt nöjd med men jag har ett problem som jag inte lyckas lösa.

Använder mig av Mac och Logic när jag gör musik och i osx funkar allting precis som det ska. Problemet är att jag inte får kortet att fungera när jag kör Windows via BootCamp. Windows hittar kortet, det syns i enhetshanteraren och SaffireControl säger inget om att det skulle vara något strul men Windows låter mig inte välja ljudkortet i kontrollpanelen. Tror jag har testat alla alternativ jag kan komma på för att få det och fungera men det vill sig helt enkelt inte.

Någon som stött på detta problem eller kanske vet om jag gör något fel? Det är visserligen inte hela världen om det inte funkar men samtidigt så tycker jag det är lite småstörigt att jag måste använda det inbyggda ljudkortet när jag ska panga datorspel. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Becker.. mitt råd... jag lirar wow en hel del å har så gjort i snart 2 år..

Mitt råd.. spel skall uplevas med logitchs usb headset.. klockrent i alla lägen =)

iofs så när jag skaffar mack så blir det wow på macken.. klockrent i mack med wow =)

Mja headset har jag inget behov av och har dessutom ett par AKG 271 Studio lurar så det känns lite slöseri att investera i ett par hörlurar till.

Jag får väl försöka engagera mig i problemet någon annan gång när jag känner ork, som det är nu så har jag inga fler idéer vad jag ska testa så jag får väl köra på det inbyggda ljudkortet när jag petar med Windows.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...