Jump to content
Annons

HalionOne separata ut på trumkit?


Slackerboy

Recommended Posts

Jag satt och klicka lite i nya 4.1 och tänkte testa HalionOne, den har ju även trumbanker, men jag kan inte se hur man skall kunna använda dem på ett vettigt sätt, det finns ju inte möjlighet att skicka ut ljuden på separata kanaler, eller har jag missat något kanske? Om det inte är möjligt, hur skall man då kunna skruva eq/volymer/compressor etc per ljud? 🙂

Tacksam för input.

Redigerat av Slackerboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag satt och klicka lite i nya 4.1 och tänkte testa HalionOne, den har ju även trumbanker, men jag kan inte se hur man skall kunna använda dem på ett vettigt sätt, det finns ju inte möjlighet att skicka ut ljuden på separata kanaler, eller har jag missat något kanske? Om det inte är möjligt, hur skall man då kunna skruva eq/volymer/compressor etc per ljud? 🙂

Tacksam för input.

Huh, ingen som använder den här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte testat än men jag hade väl tänkt göra som jag gjorde i 3:an. Skapa en grupp som heter tex trummor och flytta dit trum-filen. Markera filen och välj "Dissolv part" i midi-menyn. Man får (fick) ett spår för respektive trumma/ton. Antar (hoppas) att de inte skrotat denna förnämliga funktion men som sagt - har inte hunnit så långt ännu!

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte testat än men jag hade väl tänkt göra som jag gjorde i 3:an. Skapa en grupp som heter tex trummor och flytta dit trum-filen. Markera filen och välj "Dissolv part" i midi-menyn. Man får (fick) ett spår för respektive trumma/ton. Antar (hoppas) att de inte skrotat denna förnämliga funktion men som sagt - har inte hunnit så långt ännu!

/Jocke

Aha, coolt, det löser ju själva midi delen 😱 Tackar för tipset!

Jag frågade även på cubase.net och de gav tippset att lägga alla trumljud på separata midi spår (samma kanal dock), sedan bounsa dem till audio och sedan leka med eq/kompressor volymer mm. Lite bökigt med det fungerar iallafall. Synd att den inte har fler ut så man kan göra det mer smärtfritt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många ut har den?

Jag brukar peta ihop trummorna i en fil först för det blir rätt rörigt och omständigt att jobba med flera filer för att få det mesta på plats. Fixar velocityn där med. Sedan kan man splitta upp den för att få riktigt bra ljud på varje spår. Till sist exporterar jag till wav för att kunna eq:a och komprimera mm. När jag bouncar brukar jag spara undan spåren och köra ner hela rasket till ett stereospår.

Jo, det blir lite pyssel när man inte är trummis själv! 😊

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Min grabb Kalle är tokig i trummor av alla sorter och från alla värdens hörn.

Använd "Drum Map"! Då går det att ha "hundra miljoner" trummor på ett och samma spår.

Vill man sen tysta ner alla trummor utom en, går det fint också.

Kanalerna går också att "mixtra" med.

Drum Map är "skitbra" skulle Grynet ha sagt. Och jag instämmer.

Väligen

Gubben i Kalmar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Min grabb Kalle är tokig i trummor av alla sorter och från alla värdens hörn.

Använd "Drum Map"! Då går det att ha "hundra miljoner" trummor på ett och samma spår.

Vill man sen tysta ner alla trummor utom en, går det fint också.

Kanalerna går också att "mixtra" med.

Drum Map är "skitbra" skulle Grynet ha sagt. Och jag instämmer.

Väligen

Gubben i Kalmar

Hmm, är det den som finns med i sx som du menar eller? Jag har inte använt den faktiskt, sitter mest i piano roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många ut har den?

Jag brukar peta ihop trummorna i en fil först för det blir rätt rörigt och omständigt att jobba med flera filer för att få det mesta på plats. Fixar velocityn där med. Sedan kan man splitta upp den för att få riktigt bra ljud på varje spår. Till sist exporterar jag till wav för att kunna eq:a och komprimera mm. När jag bouncar brukar jag spara undan spåren och köra ner hela rasket till ett stereospår.

Jo, det blir lite pyssel när man inte är trummis själv! 🙂

/Jocke

Den har stereo ut som jag kan förstå. 😄 Jepps, jag tippar på att det är bästa sätt om man jobbar i piano roll, tack för tips!

Man drömmer sig iväg lite och önskar sig en ReDrum vst3 plug som har juste groove kontroll/funktion och stöd för side chain, samt multi output 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast visst är det lite fräckt att kunna göra schyssta prylar utan att köpa till det senaste av allt! Tycker inte att det är så kul att lära mig nya program och prylar hela tiden - man hinner ju inte lira lika mycket! Och, dyrt blir det! Sidechaining går ju att göra i 4:an!

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast visst är det lite fräckt att kunna göra schyssta prylar utan att köpa till det senaste av allt! Tycker inte att det är så kul att lära mig nya program och prylar hela tiden - man hinner ju inte lira lika mycket! Och, dyrt blir det! Sidechaining går ju att göra i 4:an!

/Jocke

Hehe, du har helt klart en poäng, jag är dock lite traditionell av mig och gillar ReDrum och den typen av oldschool upplägg för trum maskiner, så jag drömde mig mest bort och såg den som nästa intern plug i sx4.2 😉 Ju fler interna bra instrumet/fx i sx4 desto bättre!

Bara de inte gör misstaget att spärra möjligheten att ladda in hemma gjorda banker samt andra format.

Nu har jag inte kollat så noga på senaste tiden jag jag tror inte det finns någon vsti som liknar ReDrum, speciellt inte som är vst3. Jag har för mig att de måste va vst3 för att stödja sx4:ans side chain? 😕 Jag hoppas det dyker upp någon i framtiden iallafall. Det coola är om man får stöd att söka och ladda ljud (dvs på de separata trumkanaler som ex ReDrum har) ur media prylen sx4 har, skulle va kanon! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, du har helt klart en poäng, jag är dock lite traditionell av mig och gillar ReDrum och den typen av oldschool upplägg för trum maskiner, så jag drömde mig mest bort och såg den som nästa intern plug i sx4.2 🙂 Ju fler interna bra instrumet/fx i sx4 desto bättre!

Bara de inte gör misstaget att spärra möjligheten att ladda in hemma gjorda banker samt andra format.

Nu har jag inte kollat så noga på senaste tiden jag jag tror inte det finns någon vsti som liknar ReDrum, speciellt inte som är vst3. Jag har för mig att de måste va vst3 för att stödja sx4:ans side chain? 😉 Jag hoppas det dyker upp någon i framtiden iallafall. Det coola är om man får stöd att söka och ladda ljud (dvs på de separata trumkanaler som ex ReDrum har) ur media prylen sx4 har, skulle va kanon! 🙂

Battery is the sh*t.

Jag är också ReDrum-fantast, och är inte så beroende av en vsti för trumsamplingar. Men min favorit bland dessa är ändå Battery från Native instruments. Den har multi-ut, schyssta modifieringsmöjligheter i editorn osv. Vet dock inte hur det är med den senaste/kommande versionen, men det lär väl börja tillverkas vst3 pluggar nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, du har helt klart en poäng, jag är dock lite traditionell av mig och gillar ReDrum och den typen av oldschool upplägg för trum maskiner, så jag drömde mig mest bort och såg den som nästa intern plug i sx4.2 🙂 Ju fler interna bra instrumet/fx i sx4 desto bättre!

Bara de inte gör misstaget att spärra möjligheten att ladda in hemma gjorda banker samt andra format.

Nu har jag inte kollat så noga på senaste tiden jag jag tror inte det finns någon vsti som liknar ReDrum, speciellt inte som är vst3. Jag har för mig att de måste va vst3 för att stödja sx4:ans side chain? 🙂 Jag hoppas det dyker upp någon i framtiden iallafall. Det coola är om man får stöd att söka och ladda ljud (dvs på de separata trumkanaler som ex ReDrum har) ur media prylen sx4 har, skulle va kanon! 😎

Battery is the sh*t.

Jag är också ReDrum-fantast, och är inte så beroende av en vsti för trumsamplingar. Men min favorit bland dessa är ändå Battery från Native instruments. Den har multi-ut, schyssta modifieringsmöjligheter i editorn osv. Vet dock inte hur det är med den senaste/kommande versionen, men det lär väl börja tillverkas vst3 pluggar nu.

Battery är en mkt bra vsti, men det är inte riktigt samma sak, jag vill a en trummaskin som har en egen seq o där man kan söka fritt i sx4:an db av ljud, snabb jobbat och lätt att hitta det man vill ha för stunden. Vad jag vet om den får man hålla sig till de banker man laddat in alt sitta cch skapa en ny custom. Funktionerna är dock supernice! Skulle dock vara mycket bättre att ha en intern i sx4, de tenderar att dra mindre cpu/minne etc och passa bättre tillsammans med sx4 struktur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...