Jump to content
Annons

Knasterproblem! Behöver hjälp! :)


vippran

Recommended Posts

Annons

Är inte 100% säker på min sak men som du säger låter det som statiskt elektricitet. Första tanken som slår mig är om du har ett jordat eluttag eller inte och om du använder en förgreningsdosa där strömtransformatorer till annan utrustning (effektpedaler) sitter tillsammans med uttaget för din förstärkare? Om så är fallet så skilj transformatorer från basförstärkarsladden och prova om det fortfarande knastrar. Har du inte jordade eluttag blir det lite bökigt att få en "ren" ström in i basförstärkaren utan att köpa kringutrustning (om det nu är eluttaget som är problemet...).

Har du provat att separera eluttag (änvänd ett helt annat vägguttag som inte sitter i samma sockel) mellan basförstärkaren och övrig utrustning?

Hoppas att du finner lösingen oavsett! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej Pfeifer!

Var hos Fenders stora testhangar en gång i tiden, eftersom min Tele plus rörförstärkare uppvisade exakt det problem du talar om.

De sa: Ähh... det är elgitarr, det ska låta lite så... Inte mer missljud än man måste räkna med. Efter en viss översyn ändå, så visade det sig att rören var felvända i förstärkaren. Visst är en del av problemet kvar ännu. Jag har möjlighet att testa med både jordat och icke jordat här. Vet inte om jag upplever nån skillnad direkt. Men däremot så beror det på vilka effektboxar förstärkaren trivs med.

Var f.ö. och testade några gitarrer, pedalbord och effektboxar i en affär nyligen - 4 Sound. Då var det så att en del gitarrer betedde sig precis som det du beskriver och andra inte. Kan ju bero på hur sladdarna ligger inuti dem och deras beskaffenhet. Samma urtag jobbade vi i.

😄😲😛🙂😉

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...