Jump to content
Annons

Störningar via USB med PodXT


Hellpig

Recommended Posts

Till att börja med vet jag inte om jag postar detta i rätt kategori - kunde lika gärna legat i t ex gitarrer eller effekter men nu tar jag det här.

Jag har sedan jag flyttat in i ny lägenhet haft problem med störningar när jag skall spela med gitarr med min PodXT. (Brum, typ som en dåligt gjordad gitarr genom en kass förstärkare med mycket dist påslagen.) Jag kör den via en extern USB-hubb med egen strömförsörjning och anledningen till detta är att när jag bytte dator för 2 år sedan så kunde man pga chipset i datorn inte köra Poden direkt via USB utan att få vilda överslagstjut. Ja, det hjälpte med en USB-hubb med egen strömförsörjning men nu... upptäckte jag att mitt "nya" problem uppstår enbart när jag kopplar in Poden med en USB-kabel. Jag har provat:

* att spela utan USB-kabel eller USB-kabeln inte ansluten till hubben/dator - inget eller lite brus.

* USB-kabel -> USB-hubb - brus.

* USB-kabel direkt in i datorn - brus.

* Flyttat USB-hubben långt bort från datorn - brus.

Alltså blir det brus så fort jag bara rör USB-ingången (på datorn eller hubben) med USB-kabeln från Poden. Ljudexempel finns här:

Så här låter det.

Jag trodde att det berodde på ogjordade kontakter men vad tusan... då skulle väl Poden i själv brusa utan USB? Och det är knappast hubben som är kass eftersom det låter likadant direkt in i datorn. Och jag har testat två olika USB-kablar som funkat felfritt tidigare!

Tacksam för tips...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Till att börja med vet jag inte om jag postar detta i rätt kategori - kunde lika gärna legat i t ex gitarrer eller effekter men nu tar jag det här.

Jag har sedan jag flyttat in i ny lägenhet haft problem med störningar när jag skall spela med gitarr med min PodXT. (Brum, typ som en dåligt gjordad gitarr genom en kass förstärkare med mycket dist påslagen.) Jag kör den via en extern USB-hubb med egen strömförsörjning och anledningen till detta är att när jag bytte dator för 2 år sedan så kunde man pga chipset i datorn inte köra Poden direkt via USB utan att få vilda överslagstjut. Ja, det hjälpte med en USB-hubb med egen strömförsörjning men nu... upptäckte jag att mitt "nya" problem uppstår enbart när jag kopplar in Poden med en USB-kabel. Jag har provat:

* att spela utan USB-kabel eller USB-kabeln inte ansluten till hubben/dator - inget eller lite brus.

* USB-kabel -> USB-hubb - brus.

* USB-kabel direkt in i datorn - brus.

* Flyttat USB-hubben långt bort från datorn - brus.

Alltså blir det brus så fort jag bara rör USB-ingången (på datorn eller hubben) med USB-kabeln från Poden. Ljudexempel finns här:

Så här låter det.

Jag trodde att det berodde på ogjordade kontakter men vad tusan... då skulle väl Poden i själv brusa utan USB? Och det är knappast hubben som är kass eftersom det låter likadant direkt in i datorn. Och jag har testat två olika USB-kablar som funkat felfritt tidigare!

Tacksam för tips...

Va fan Hellpig!

Du har väl kört POD hur länge som helst?

För mig låter ditt problem som mikrofonstörningar från en dataskärm eller liknande.

En USB kabel skickar ingen signal i form av analogt ljud utan bara ettor och nollor.

Om dom störs ut så skulle du snarare få trubbel med att datorn inte hittar PODen över huvud taget.

Blir det nån skillnad på bruset om du rör dig med gitarren?

Final. kolla om du får samma brus i PODen när du lyssnar direkt på den i hörlurar.

Hoppas det löser sig!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Så datorn är exakt densamma, bara nytt boende?

Kan det vara något nytt program eller komponent i datorn som spökar eftersom det fungerat felfritt förut?

Ny usb kabel har du också provat. Kan det vara nåt glapp i usb fästena?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte köra via min USB-hubb. Då signalen blir distad då eller något liknanade iaf.

Sen blir det också störningar då jag har det inbyggda trådlösa ljudkortet aktiverat, dock ej då jag kör med externt.

Line6 föreslår att man ska använda det interna usb kortet, inte hubb, trådlöst eller liknande, för bäst resultat.

För mig fungerar det interna perfekt.

Det är dock känt att vissa usb chip mm krånglar med viss utrustning.

Läs mer på line6.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir det nån skillnad på bruset om du rör dig med gitarren?

Final. kolla om du får samma brus i PODen när du lyssnar direkt på den i hörlurar.

Det blir aningens skillnad men inte så att det gör någon större skillnad. Jag lyssnar alltid på Poden i hörlurar... men alltså; kör jag den som ljudkort, dvs lyssnar på inspelat material utan att ha gitarren inkopplad så brusar det inte. Det finns alltås en koppling mellan USB/brus/Gitarr. Men bara brus om USB och gitarr är inkopplade samtidigt.

Så datorn är exakt densamma, bara nytt boende?

Kan det vara något nytt program eller komponent i datorn som spökar eftersom det fungerat felfritt förut?

Ny usb kabel har du också provat. Kan det vara nåt glapp i usb fästena?

Samma dator, OS dock nyligen ominstallerat men samma OS (Windows XP Pro, sp2). Inga nya komponenter. Testat 2 ingångar på USB-hubben - samma brus, samt direkt USB på datorn - brus. Handlar om USB2.0 kan tilläggas.

Har du läst detta?

Ja, det var det jag åtgärdade genom att skaffa en extern USB-hubb med egen strömförsörjning... tror inte att den lösning är "godkänd" av Line6 men det funkade ju förut!

Sen blir det också störningar då jag har det inbyggda trådlösa ljudkortet aktiverat

Inget sån't hos mig...

Line6 föreslår att man ska använda det interna usb kortet, inte hubb, trådlöst eller liknande, för bäst resultat.

För mig fungerar det interna perfekt.

Det är dock känt att vissa usb chip mm krånglar med viss utrustning.

Läs mer på line6.com

Så sant. Men det var nog just det där med chipen som jag råkade ut för och som jag löste med en extern USB-hubb. Funkade kalas i gamla lägenheten.

Tackar för svaren... mer input är dock välkommen! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, jag har idag testat:

Köpte två korta vanliga gitarrkablar och kopplade Poden via ljudkortets (Maudio FW410) inkanaler. BZZZZ. Kopplar ur sladdarna - tyst. Eller nästan tyst, det finns en antydan till samma ljud men bryter inte ut lika lätt som när Poden är kopplad till datorn.

Men varför i H är det inget brus om gitarren inte är inkopplad? Nåt vajing med ström är det väl. Ojordat som det är här men jag tycker att Poden själv borde brusa om man använder den som ljudkort via Cubase?

Nästa test blir väl att dra en förlängningssladd från köket (jordat) och se om det hjälper. Inga fler tips? Det är trist att ha utrymmet för att kunna spela in nu efter 1½ års frånvaro... men inte kunna pga av brus! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
OK, jag har idag testat:

Köpte två korta vanliga gitarrkablar och kopplade Poden via ljudkortets (Maudio FW410) inkanaler. BZZZZ. Kopplar ur sladdarna - tyst. Eller nästan tyst, det finns en antydan till samma ljud men bryter inte ut lika lätt som när Poden är kopplad till datorn.

Men varför i H är det inget brus om gitarren inte är inkopplad? Nåt vajing med ström är det väl. Ojordat som det är här men jag tycker att Poden själv borde brusa om man använder den som ljudkort via Cubase?

Nästa test blir väl att dra en förlängningssladd från köket (jordat) och se om det hjälper. Inga fler tips? Det är trist att ha utrymmet för att kunna spela in nu efter 1½ års frånvaro... men inte kunna pga av brus! 😉

Är det så att du har någon form av lysrörsarmatur i rummet?

En lysrörsskrivbordslampa eller i taket?

Om ja, prova att stänga av denna.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, jag har idag testat:

Köpte två korta vanliga gitarrkablar och kopplade Poden via ljudkortets (Maudio FW410) inkanaler. BZZZZ. Kopplar ur sladdarna - tyst. Eller nästan tyst, det finns en antydan till samma ljud men bryter inte ut lika lätt som när Poden är kopplad till datorn.

Men varför i H är det inget brus om gitarren inte är inkopplad? Nåt vajing med ström är det väl. Ojordat som det är här men jag tycker att Poden själv borde brusa om man använder den som ljudkort via Cubase?

Nästa test blir väl att dra en förlängningssladd från köket (jordat) och se om det hjälper. Inga fler tips? Det är trist att ha utrymmet för att kunna spela in nu efter 1½ års frånvaro... men inte kunna pga av brus! 😆

Är det så att du har någon form av lysrörsarmatur i rummet?

En lysrörsskrivbordslampa eller i taket?

Om ja, prova att stänga av denna.

Inget sånt tyvärr, har testat stänga av bordslampa, monitor också. Flyttat bort kontaktar (Pod/USB-hubb) utan framgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har exakt samma störningsljud när jag spelar in - om jag har skärmen på; stänger jag den så försvinner bi-ljudet.

Har du kollat så det inte är den som stör...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har exakt samma störningsljud när jag spelar in - om jag har skärmen på; stänger jag den så försvinner bi-ljudet.

Har du kollat så det inte är den som stör...?

Läser du inte vad jag skriver, Steinberg!? 😆😲 Jodå, jag har testat det också.

Jag antar att det är till att prova att testa att sätta kontakterna i andra uttag, byta plats på ljudkortet och så vidare. Känns bara så segt när man inte vet om det hjälper, ett jäkla jobb utan att veta om det lönar sig... suck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser du inte vad jag skriver, Steinberg!?

Hehe! Sorry! Jag lyssnade på din ljudfil och slogs över hur exakt lika det låter hemma hos mej när jag har skärmen på, så jag skippade alla inlägg och text efter det och slängde iväg mitt inlägg... :-)

Hoppas du får ordning på eländet! Vet ju hur frustrerande det kan vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Imorrn skall jag bege mig ut och skaffa en låååång förlängningssladd som jag skall dra från köket för att få ett jordat uttag. Frågan är ju om det räcker att Poden får ett sådant eller om ljudkort och andra prylar med behöver det. Skall även testa att koppla in min lilla Vintage-stärkare (den är inte vintage, utan heter så) och se om det brusar i den också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja kontaktsnurren är ju faktiskt beprövad och bevisad.

Annars kanske du ska ta en titt på audiofilförsäljningsblåssidan svalander för den ultimata lösningen 😱

http://www.svalander.se/tips/tips.htm

Man får alltid ett gott skratt där. Prova att lägga en stor tyngd på poden, det funkar ju på hans cd-spelare.

Eller prova att måla den grön på sidorna...

Men vad sjutton kan det vara?

Har du bytt firmware på poden?

Du har eliminerat att en av dina mickar på gittaren har tackat för sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontaktsnurren är inte testat, men jag har ju bytt kontakter men den är helt klart värd ett försök. Jag fick ett tips på Line 6:s forum; att sätta Podens kontakt i samma dosa som datorns. Jag har ingen aning om det kan tänkas hjälpa men även det är värt ett försök, likväl som något annat.

Svalander ja, den sidan är ju rekommenderad som en ren humorsida! Jag snöt mig i förrgår och nu låter nog fan TV lite bättre i basen. Eller något sånt. 😱

Guran funkar som den skall. Har testat med basen också, och den ger också brum/bzz. Särskilt påtagligt är det med distade ljud. Ingen firmware. Allt är det samma som innan vi flyttade, eller ja, det finns två saker som skiljer;

Har köpt till en extra extern hårddisk men den har inte varit igång när jag testat.

Installerat om Windows.

Borde inte utgöra problemet. Jag provar snurren och att sätta kontakten i samma som datorn imorrn innan jag åker och handlar en kabel till att dra mellan kök o studiorummet... och även om det hjälper så är det inte en permanent lösning, jag är rätt övertygad om att min fru har den åsikten i alla fall. 😱 Tackar för er input!

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, jag testade det här med att koppla Poden till samma dosa/uttag som datorn sitter i. ett tips som jag fick från en snubbe på Line6:s forum. Trodde inte mycket på det men se på fan, bruset försvinner inte till 100 % men det är tillräckligt reducerat för att göra en inspelning i alla fall. jag skall testa att spela in något lite senare för att vara 100 på det hela men jag känner mig lite gladare idag i alla fall, det finns hopp om livet trots allt. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Näe. Det lät ju mindre till att börja med men så kom oljudet igen. Kanske en källa i lägenheten under? Nu är väl sista chansen att åka o köpa en förlängningssladd o dra från köket, det är det sista jag kan komma på. Såvida man inte skall dra om elektriciteten i rummet så det blir jordat men det är en bit över min ekonomi för tillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...