Jump to content
Annons

Kan någon förklara samplingsfrekvenser på ljudkort


rymdis

Recommended Posts

Hej!

Har skaffat mig ett Audiophile 192 och detta supportar ju upp till 192khz i samplingsfrekvens.....vad har jag för användning av detta egentligen? Jag hör klart och tydligt att ljudet blir bättre om jag spelar musik i 192khz än i 44khz....men jag använder ju kortet till att komponera musik....

Ska man ställa det på 192 när man komponerar/mixar eller ska man ha 44khz? Och om man spelar in från externa synthar, vad ska man använda då?

Sen så kör jag Logic Audio och där kan man också ställa in samplingsfrekvenser.....vad skiljer dessa från ljudkortets egna?

Det är ju så hypat med dessa höga frekvenser så något bra måste det ju vara 🙂

tacksam för svar

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hör du verkligen att det blir bättre med 192kHz samplingsfrekvens? I så fall tror jag snarare att det låter annorlunda, men inte nödvändigtvis bättre. Det har förekommit heta diskussioner om just detta på forumet, så det är bara att söka runt lite... 🙂

Om ditt slutmedia är CD, så spela in med 44.1kHz och 24-bit. Vid slutmix kör du dither ner till 16-bit.

Om slutmediat är något som är bättre än audio-CD, så är det ändå ganska meningslöst att gå över 96kHz i samplingsfrekvens enligt många.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör du verkligen att det blir bättre med 192kHz samplingsfrekvens? I så fall tror jag snarare att det låter annorlunda, men inte nödvändigtvis bättre. Det har förekommit heta diskussioner om just detta på forumet, så det är bara att söka runt lite... 🙂

Om ditt slutmedia är CD, så spela in med 44.1kHz och 24-bit. Vid slutmix kör du dither ner till 16-bit.

Om slutmediat är något som är bättre än audio-CD, så är det ändå ganska meningslöst att gå över 96kHz i samplingsfrekvens enligt många.

ok får kolla runt lite 😛 det låter som att det blir mer "dynamik" i ljudet......svårt att beskriva....

fast iof så ska ju kortet ha bättre dynamikförhållande tror jag på högre frek...(?)

vart ställer jag in så att det blir 24bit föresten? i ljudprogrammet?

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...