Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag är på gång med att köpa en ny stärkare, och har varit inne en del på en Marshall, typ jcm. Jag gillar marshallljudet, men jag vill ju förståss även kolla upp andra allternativ. Jag spelar oftast på min Gibson LP, men det händer även att jag kör med stratan med. Jag spelar mycket 70- 80- tals rock, typ zeppelin, van hale, guns n roses, för att nämna några, men det händer även att det blir lite blues och funk med. Jag undrar därför vad ni har för ideér om märken och modeller som skulle kunna passa mina behov, så jag kan få lite nya förslag att kolla upp. 😉

Annons
Postat
Hej

Jag är på gång med att köpa en ny stärkare, och har varit inne en del på en Marshall, typ jcm. Jag gillar marshallljudet, men jag vill ju förståss även kolla upp andra allternativ. Jag spelar oftast på min Gibson LP, men det händer även att jag kör med stratan med. Jag spelar mycket 70- 80- tals rock, typ zeppelin, van hale, guns n roses, för att nämna några, men det händer även att det blir lite blues och funk med. Jag undrar därför vad ni har för ideér om märken och modeller som skulle kunna passa mina behov, så jag kan få lite nya förslag att kolla upp. 😉

Men om du gillar Marshall skall du väl satsa på en sådan.

Postat (redigerat)

Kolla Peavey Windsor. Jag har inte hört den själv men enl. annonserna jag sett verkar den ha lite Marshallambitioner.

Redigerat av basshole
Postat

jo, skälvklart 😉 , men jag vill även kolla upp lite andra allternativ, stärkare som inte låter likadant som alla andra, lite mer karaktär, eller vad man ska säga. Dels för att det borde finnas många liknande, men som låter på ett lite annat sätt, och dels för att komma runt problemet med att vissa stärkare ibland blir dyrare, bara för att det står marshall på dem. 😎🙂

Postat

Jag håller nog med DrHans, gillar du Marshall-soundet så är det Marshall som gäller. Och dessutom så tycker jag nog att Marshall har en ganska human prissättning. Visst finns det billigare stärkare som låter bra men dom brukar å andra sidan sakna egen karaktär, enligt min mening..

Lycka till i letandet!

Postat

Lirar du 70-tals rock MÅSTE du testa Orange!! finns på Jam.

studio testade den minsta varianten i nr4-07 finns ljudfiler på studios hemsida.

Postat

Jimmy Page, Eddie Van Halen och Slash är ju alla inbitna Marshall-användare, men man kan ju knappast påstå att dom låter likadant för det? :rolleyes: Håller med andra, Marshall är rätt prisvärda förstärkare, speciellt med tanke på pålitligheten. Leta t ex upp en begagnad JCM2000, både DSL och TSL är rätt flexibla förstärkare.

Peavey 5150 (heter någonting på sexti nu, sen Eddie sa upp avtalet med dom) är ju en topp Peavey byggde för att försöka "emulera" Eddies Marshall-rigg. I många andra Peavey-förstärkare jag provat så är det något slags "buzz" i ljudet som jag inte gillar. Plus att det kan låta lite för slickt. Passar säkert bra om man lirar fusion, Toto eller liknande.

Andra brittiska förstärkare, typ Vox, Orange och Laney har också liknande karaktär, ganska "grovt" ljud med mycket mellanregister. En Vox AC30 med en eller ett par OD-eller treble-boost-pedaler framför blir ett riktigt monster. Själv tycker jag att Marshall-simuleringarna på Vox AD60/120VT(X) är riktigt bra, skulle garanterat inte klara av att skilja dom från originalet i ett blindtest. Däremot är dessa lite ojämna i byggkvalitén (antaligen priset man betalar för världens mest prisvärda förstärkare...), så ska man ut och spela lite så får man hoppas på ett bra ex.

Gillar man modernare Marshall-ljud kan man ju även prova tyska Engl. Men där börjar det bli lite dyrare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.