Jump to content
Annons

Swing Quantize


Mattias M (oregistrerad)

Recommended Posts

Mattias M (oregistrerad)

Hej!

Sitter och jobbar med ett trumspår i Cubase SX 2 och ska precis göra en vanlig 16 delars kvantisering då det slår mig att man kanske skulle använda lite swing el. groove quantize som det också kan kallas.

Nån som har något bra tips eller erfarenheter kring detta? Är det lönt överhuvudtaget eller är det bara rytmsnobberi 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet inte så mycket om just detta men ifall det menas att man med swing quantize kvantiserar efter ett jazz-swing mönster så ska du nog inte använda det ifall du vill ha ett rakt trumspår. Swing är ett speciellt rytmmönster som varierar en del beroende på vilket tempo man kör i så jag skulle tro att swing quantize är en speciell funktion för just det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du MIDIpluggen - Quantise- kan du ju labba runt med punkterade notvärden, trioler, swing (shuffle) i upp till 32-delar utan att det blir destruktivt..

alltså om du spelar in en MIDI-räka som låter fööör tääskigt, aktiverar sen pluggen, så rättar den till noterna enbart när pluggen är påslagen... slår du sen av den låter det återigen fööör tääskigt...

Om du sen ska använda shuffle/swing är väl lite upp till låtens karaktär

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

På KTH forskar man i vad det är som gör att man kan höra att det är en människa som spelar, alltså kartlagt hur fel människan spelar som gör att det låter "äkta". Dom har även utvecklat någon programvara som man stoppar in en platt midi-fil i, väljer känsla och "mänsklighetsgrad" och får ut en avsevärt schysstare midi-fil!

Kolla in:

http://www.speech.kth.se/music/performance/

Link to comment
Dela på andra sajter

Swing/groove-kvantisering har såvitt jag vet inget att göra med just swing-jazz, utan syftar snarare på "sväng" i allmänhet. Den vanligaste metoden är att flytta varannan sextondel (alltså de som faller mellan åttondelarna) några "snäpp" framåt så att de faller lite för sent. Som sagt hänger det på låten om det passar eller inte, bästa metoden är att pröva och lyssna.

KTH-forskningens resultat är tveklöst intressant. Förhoppningsvis kommer funktioner för detta implementeras i kommande versioner av Cubase, Logic etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag har försökt få ihopa GrooveAgents shuffle och Cubase swing quantize vid några tillfällen, men tycker inte det blir riktigt bra. De synkar inte som om några människor spelar ihop precis... men shufflar man alltihopa i Cubase kanske det blir bättre. Min erfarenhet är dock att mänsklig shuffle blir bäst... 🙂

Swing är skönt! Skön kontrast till raka beats. Används långt ifrån bara i jazz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det otroligt viktigt med swing, jag skulle nog inte ens tänka mig att göra en låt utan swing faktiskt. Jag gör housemusik och där måste allt svänga ju.. 🙂

Det är "16 swing" som gäller för att lyfta fram magin. Men ge fan i att quantisera kicken den måste vara stabil och rak. Om du kör cubase finns det möjlighet att du kan göra/tillverka dina egna swingpresets efter eget behag.

Du kan använda samma swing inställning på olika instrument då blir det ganska levande och grymt. Om du sedan kombinerar olika ljud med olika swing med varandra så är ju det ännu grymmare.

Personligen tycker jag att logic har den bästa quantiserings modulen men det går att skruva till det i cubase oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som testat det där KTH-programmet och fått ut något vettigt av det? Jag har laddat ner och försökt köra ett trumspår igenom där, men lyckades inte höra någon skillnad. Hjälp-delen var inget vidare välutvecklad den heller... Eller så har jag missat något väsentligt någonstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...