Jump to content
Annons

Krig mot Tele2


Magus

Recommended Posts

Jag beställde nyligen bredbandstelefoni av Tele2. I reklamen heter det att man slipper alla fasta avgifter. Man får en dosa, pluggar in den i bredbandsjacket och tutar och kör. Fick den i måndags men den fungerade inte varpå en supportcirkus började. Eftersom jag behövde vara vid min dator och inte har någon fast telefon blev jag tvungen att ringa olika supporter från min mobil vilket inte blev billigt. Tillslut hade jag i princip själv uteslutit alla felkällor som kunde finnas. Då erkände Tele2 att det var deras eget fel. Det var visst nåt lösenord på deras server som var fel.

Nu är ni mina vittnen om jag skulle råka ut för en "olycka" eller nåt. Dessutom får ni gärna vara med i vadslagningen som äger rum nu.

Högsta insats 5 dinarer

Frågan är denna: Får Magus pengarna tillbaka?

Läs och bedöm själva.

Hej Tele2!

 

Jag har nu fått min bredbandstelefon och den fungerar bra. Dessvärre innebar det en hel del tid och pengar för min egen del. Jag installerade min telefonidosa i måndagskväll och märkte snart att allt inte stod rätt till (den var död). Efter en kontakt med kundtjänst på tisdagen, uppmanades jag att ringa min bredbandsleverantör (Bredband2). Problemet ansågs ligga hos dem. Efter en rejäl väntetid ca 25 min (i mobil) hade jag genom att endast sitta i telefonkö förbrukat mitt kontantkort som var laddat med ca 100 kr. Väl framme uppmanades jag att återigen kontakta tele2. Eftersom Bredband2 ansåg att felet låg där. Nåväl... Efter flera turer fram och tillbaka hos både Tele2s kundtjänst och Bredband2s helvetiska panflöjtstelefonkö, hade ca 200kr spenderats på att sitta i telefonkö till bredbandsleverantören. Felet visade sig då ligga hos tele2 som genast åtgärdade det (bra). Så till mitt egentliga ärende. Jag spenderade pga omständigheter jag ej själv kunde råda över, ca en dag med felsökning, på en produkt som jag beställt av Tele2 vilken i sin tur inte fungerade. Detta resulterade i en extra utgift på 200 kr för mig i kontantkortsavgifter. Eftersom jag är student, och målet med bredbandstelefoni var att sänka mina telekostnader. Är 200kr lite för mycket för att jag ska kunna låta bli att reta mig på det. Dessa pengar hade jag hellre spenderat på att ringa med min telefon (som ju inte fungerade) eller dricka studentöl. Därför anser jag att det är rimligt att Tele2 kompenserar dessa 200 kr i icke självförvållade utgifter, genom att antingen dra av detta belopp på en framtida faktura. Eller åter insätta dessa 200kr på mitt kontantkort. Jag har aldrig haft några problem med vare sig Comviq eller Tele2 tidigare. Och jag kommer även i fortsättningen att vara en glad kund. Men jag anser ändå att rätt skall vara rätt. Dessutom för att ytterligare understryka det absurda, så är det i praktiken så att dessa 200kr betalats av mig på uppmaning av Tele2, till comviq som ägs av Tele2 i försöken att lösa ett problem som emanerade från Tele2. I förlängningen kan man ju se det som så, att jag fungerat som Tele2s förlängda kundsupport gentemot mig själv på Tele2s uppmaning. Så om jag återfår mina 200kr som jag betalat Tele2 för mitt arbete. Så hålls jag skadeslös och Tele2 har tjänat en dags gratisarbete från undertecknade teknikoutbildade musikstudent. För att inte tala om all Goodwill Tele2 tjänar hos mina kontantkorts burna vänner. Alla tjänar på affären. Och Tele2 har ju alltid haft näsa för en god affär. Eller hur?

 

 

Med vänlig hälsning

Nå? Kan man vinna i sådana här fall. Jag tyckte det var värt ett försök iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det är absolut värt ett försök. såna här företag brukar ge efter om man bråkar lite. de vill ju inte ha dålig publicitet till exempel. och de känner sig aldrig förpliktigade att ersätta eller dyl om man inte visat dem att man verkligen upplever att man har rätt till det. deras enda mål är ju att tjäna pengar på folk... som det borde va kanske man bör tillägga? 😱

lycka till i alla fall! jag tror på dig 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror du får cashen tillbaka. För några år sen hade jag problem med Comviq - efter 10minuter telefontid kopplade telefonen ner. Jag ringde och klagade lite och vips så fick jag 40 spänn extra på kontantkortet för att det inte skulle kosta mer att ringa upp igen. Problemet löstes "på riktigt" någon vecka senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra brev Magus! Precis så ska man uppföra sig mot större företag. Om någon i andra ändan nu skulle läsa dina ord så är jag övertygad om att du får pengarna tillbaka. Grejjen handlar nog ganska mycket om att dom märker att du är en kille som kan prata för sig, och arga sånna är dom väldigt rädda för.

Själv funkade min IP-telefoni på stört och kan inte klaga en sekund (kör tele2 också).

Link to comment
Dela på andra sajter

Najee i corporet Sverige är det inte ofta som större företag ger tillbaka. Hade problem med Elbolaget här förleden. Jag fick räkning på fyratusen spänn. Jag ringde och ringde tillbaka och ringde på nytt för att försöka övertyga dem om att den normala förbrukningen inte var mer än c a ett par hundra i månaden. Svaret de gav var att:

"- Det är bara att betala"

"- Men ni måste ha gjort fel!"

"- Nej vi har kollat allt är rätt. Det är bara att betala."

"- Får jag prata med din chef?"

o s v . Till sist delbetalade jag skiten och surade. Tre månader efter full inbetalning kom det ett utbetalningskort på 3500:-.

Jag ringde upp och krävde dröjsmålsränta för pengarna som de legat på i tre månader. Visserligen bara några ynka kronor. Men rätt skall fanimej vara rätt. Om de hade varit tvärt om skulle jag varit tvungen att punga ut med ränta på ränta för försening o s v.

Trots ett evigt bråkande och ringade och skällande och hotande med konsumentverket, så fick jag aldrig några pengar. Till sist gav jag upp. Detta är bara ett exempel. Har haft liknande skärmytslingar med Försäkringsbolaget kring mitt åskskadade ljudkort osv osv.

Corporat motherf*ckers är för stora för att bry sig om enskillda kunder. 🙂

Jag håller på att du inte får några pengar, men skulle bli glatt överaskad om du får några. Håll oss uppdaterade.

Link to comment
Dela på andra sajter

försäkringsbolag är inte kända för att ge med sig direkt. Det lönar sig att verkligen syna deras försäkringar åxå. Hemförsäkring Plus som ger en pengar om något går sönder/tappar plånboken etc har ju skithög självrisk. Hur ofta har man mer än 800 spänn i plånboken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kan jag nog bara tipsa om att det gäller att få tag på rätt person. Jag hade jättestrul när jag en gång använde tele2 som leverantör av adsl-tjänst. Det handlade inte om att jag krävde ekonomisk ersättning, men när en av deras supportanställda sa "Nej" så bad jag att bli kopplad till deras chef istället och när jag förklarade samma sak så blev svaret "Ja".

Så, det är inte alls omöjligt att du får pengarna tillbaka (det borde du få). Om du dessutom har ditt mobilabonnemanbg hos dem, så bör det inte vara några problem att få fram samtalslistor som styrker din berättelse.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Inga pengar värda att kämpa för egentligen, men tycker du gör helt rätt för principens skull.

Om de läser ditt brev och inte betalar skyller de förmodligen på nån policy om att inte betala för sånt här eftersom de då riskerar att få liknande återbetalningskrav på halsen. Och har man återbetalat till en får man göra det till alla... med motsvarande "case" dvs.

Men önskar dig lycka till...! Keep us posted! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Upplösningen.... Det tog tre månader, men tillslut kom det svar från mina vänner på tele2. Inte bara ett utan TVÅ stycken svar fick jag. Med olika budskap dessutom. Jag kan stolt konstatera att det lönar sig att bråka med storbolagen. Efter att ha väntat på svar i tre månader bestämde jag mig för att skicka ytterligare ett brev där jag påpekade detta. Jag bifogade då även det första brevet. Som ni kan se i det första inlägget.

---- Meddelande: ----

> Hej! Jag skickade bifogade brev till er den 16 september i år. I samma

> veva beställde jag telesvarstjänsten. Eftersom 3 månader får anses som

> en väl tilltagen handläggningstid och jag fortfarande inte blivit

> bemött över huvudtaget, gör jag ett försök att skicka brevet från den

> 16 sep en gång till. Vidare konstaterar jag att mitt telesvar

> fortfarande inte aktiverats.

> mvh >

Fick först detta svaret dagen därpå..

Hej!

 

Vi förstår och sympatiserar med ert fall, men vi kan tyvärr inte stå som

ansvariga för att det kostat er 200 kr att ringa till Bredband2.

 

Vi kan av policyskäl inte ersätta er som kund för felsökning hos andra

leverantörer eftersom vi då måste ersätta var och varannan kund för

sådant. Huruvida det faktiskt kostar pengar eller inte är nämligen upp

till er som kund när ni bestämmer vilken leverantör ni anlitar.

 

Därför finns också en punkt i de villkor som gäller bredbandstelefonin

där vi friskriver oss från sådant ansvar eftersom vi av felsökningsskäl

måste kräva av kunden att denne kontrollerar sin bredbandsuppkoppling

först och främst.

 

En rekommendation kan eventuellt vara att man i framtiden tittar på de

mer 'seriösa' leverantörerna som faktiskt normalt har gratis support för

sina tjänster. Tele2, Telia, Glocalnet, Tiscali m.fl. har 020- eller

0200-nummer till sin support vilket inte kostar pengar.

 

Vi måste alltså tyvärr avslå denna begäran.

 

 

Med vänlig hälsning

 

Tele2

[B]Nåja då jag läst detta. Blev jag lite modfälld. Men efter 20min kom ett mail till. Nu betydligt smörigare.[/b]

Hej!

 

Jag lägger in så att det justeras 200:- på nästa faktura. Jag lägger

till telesvar också, det bör vara igång senare idag.

 

 

Med vänlig hälsning

 

Kundservice

Tele2 Bredbandstelefoni

Dessa båda brev var underskrivna av olika personer på Tele2... Föreställde mig i mitt stilla sinne hur den unga ambitiöse lagvrängaren beredde mig det första brevet med spott och spe. Och hur sedan den lite äldre mer erfarne läxade upp den unga, som knappt hade läst igenom det första brevet. För att sedan rätta till den unge kamphundens misstag... Skall bli intressant att se vad som står på nästa räkning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga pengar värda att kämpa för egentligen, men tycker du gör helt rätt för principens skull.

Om de läser ditt brev och inte betalar skyller de förmodligen på nån policy om att inte betala för sånt här eftersom de då riskerar att få liknande återbetalningskrav på halsen. Och har man återbetalat till en får man göra det till alla ... med motsvarande "case" dvs.

Men önskar dig lycka till...! Keep us posted! 🙂

Haha... vad var det jag sade... bullseye! 🙂

"Vi kan av policyskäl inte ersätta er som kund för felsökning hos andra

leverantörer eftersom vi då måste ersätta var och varannan kund för

sådant."

Jag är inte så säker på att det är uppläxning som gjort att du fått ersättning, utan tippar snarare på att de svarat omedvetna om varandra... dåligt kommunicerad policy samt fördröjning i deras system och processer som gjort att du fått två olika svar. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte så säker på att det är uppläxning som gjort att du fått ersättning, utan tippar snarare på att de svarat omedvetna om varandra... dåligt kommunicerad policy samt fördröjning i deras system och processer som gjort att du fått två olika svar.

Hehe... jodå så sant... Men visst var den tanken roligare 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...