Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag bara undrar vilka mickar Àr bra för runt 1000 kr .. kan strÀcka mig till 1300.. Men jag behöver en mick till rap.

Jag har kollat in AKG perception 100, Studioprojects B1, Audio Technica AT 2020, JJLabs BMC2, MXL 2006, T.Bone SC 450.

jag vill veta om nÄgon av dom har varmt ljud och pisvÀrdheten och sÄnt.. För jag vet som sagt inte mycket..

Annons
Postat (redigerat)

Av de jag har testat i den prisklassen, sÄ skulle jag utan att tveka vÀlja Studio Projects B1.

Du kan hĂ€mta ljudexempel med över 100 olika micar (tyvĂ€rr inte sĂ„ mĂ„nga frĂ„n din lista, men Ă€ndĂ„...), pĂ„ min testsite, om du vill - sĂ„ kan du lyssna och jĂ€mföra sjĂ€lv. 😏

Redigerat av Claes
Postat
Av de jag har testat i den prisklassen, sÄ skulle jag utan att tveka vÀlja Studio Projects B1.

Du kan hĂ€mta ljudexempel med över 100 olika micar (tyvĂ€rr inte sĂ„ mĂ„nga frĂ„n din lista, men Ă€ndĂ„...), pĂ„ min testsite, om du vill - sĂ„ kan du lyssna och jĂ€mföra sjĂ€lv. 😏

ok.. jag har lÀst kanske 100 trÄdar pÄ denna sidan och i alla nÀstan sÄ sÀger du att b1:an Àr bÀst.. har den rent och samtidigt varmt ljud dÄ eller?

Postat

Du kan hĂ€mta ljudexempel med över 100 olika micar (tyvĂ€rr inte sĂ„ mĂ„nga frĂ„n din lista, men Ă€ndĂ„...), pĂ„ min testsite, om du vill - sĂ„ kan du lyssna och jĂ€mföra sjĂ€lv. 😎

ok.. jag har lÀst kanske 100 trÄdar pÄ denna sidan och i alla nÀstan sÄ sÀger du att b1:an Àr bÀst.. har den rent och samtidigt varmt ljud dÄ eller?

Det dÀr med "varmt" ljud Àr vÀldigt subjektivt och eftersom det Àr nÄgot av ett modeord som anvÀnds i all marknadsföring, sÄ Àr jag rÀdd att det har blivit ganska urvattnat - och alla tror att man behöver rörmicar för att fÄ ett "varmt" ljud...

BÀst Àr nog om du lyssnar pÄ mina exempel pÄ testsiten och avgör sjÀlv. Du kan ocksÄ reglera soundet genom att utnyttja den bashöjande proximitetseffekten som finns i alla cardioidmicar. En lite mörkare och nÀrmare röst brukar man nog uppfatta som "varmare".

B1 Àr ganska rak förutom en lÀtt diskanthöjning - som jag inte upplever som lika kraftig som exempelvis i C1 - och det Àr nog frÀmsta orsaken till att jag tycker bÀttre om B1 Àn C1.

Jag tycker att B1 Àr bÀst i sin prisklass - men det Àr ju alltid en smaksak. Andra som kanske kan vara intressanta, Àr Oktava MK319 och ADK Hamburg, som har lite annan fÀrgning.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.