Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Bor i lägenhet, mittersta rummet gör jag all mixning och inspelning och allt vad som gäller musik.

Har sovrum på ena sidan, kök på andra sidan väggen sedan stort fönster längs ena väggen och vardagsrummet åt det fjärde. Rummet är ca 3x5 meter.

Så det är tunna lätta väggar åt i princip alla håll förutom mot köket. Det är dååålig akustik... flutter, samt bas problem och allt vad som kan tänkas hittas 😏

Anyway, så kommer jag delvis att få leva med detta eftersom jag inte har möjlighet att börja inreda någon studio eller något sånt i rummet. Har en "vågig" skummatta som jag har som en temporär lösninig när jag spelar in med mic. (ska bli utbytt till ett SM Pro Mic Thing i framtiden).

Så nu till eg. frågan:

Jag har en rutigihålig boxmöbel från Ikea, ni vet säkert. Som en ihålig kub av träribbor typ 60x60x60cm. Har bara en ADSL router i den samt gömmer fula sladdhärvor i bottnet. Ifall jag skulle laga en kub av stenull med tyg runt som jag skulle lägga in i boxen skulle det hjälpa något närmvärt för akustiken i rummet?

Det skulle inte synnas alls och inte ta upp något extra rum heller.. vilket är pointen i det hela! Hoppas ni har ett svar åt mig innan jag åker till affären och skaffar isoleringull 🙂 Tackar på förhand!

Annons
Onemansopinion (oregistrerad)
Postat
Bor i lägenhet, mittersta rummet gör jag all mixning och inspelning och allt vad som gäller musik.

Har sovrum på ena sidan, kök på andra sidan väggen sedan stort fönster längs ena väggen och vardagsrummet åt det fjärde. Rummet är ca 3x5 meter.

Så det är tunna lätta väggar åt i princip alla håll förutom mot köket. Det är dååålig akustik... flutter, samt bas problem och allt vad som kan tänkas hittas 😳

Anyway, så kommer jag delvis att få leva med detta eftersom jag inte har möjlighet att börja inreda någon studio eller något sånt i rummet. Har en "vågig" skummatta som jag har som en temporär lösninig när jag spelar in med mic. (ska bli utbytt till ett SM Pro Mic Thing i framtiden).

Så nu till eg. frågan:

Jag har en rutigihålig boxmöbel från Ikea, ni vet säkert. Som en ihålig kub av träribbor typ 60x60x60cm. Har bara en ADSL router i den samt gömmer fula sladdhärvor i bottnet. Ifall jag skulle laga en kub av stenull med tyg runt som jag skulle lägga in i boxen skulle det hjälpa något närmvärt för akustiken i rummet?

Det skulle inte synnas alls och inte ta upp något extra rum heller.. vilket är pointen i det hela! Hoppas ni har ett svar åt mig innan jag åker till affären och skaffar isoleringull 😮 Tackar på förhand!

Om jag har förstått frågan rätt så är mitt svar: nej!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.