Jump to content
Annons

Bilen går automatiskt utan gaspådrag, normalt?


Magpie

Recommended Posts

Min kompis har en Opel Astra 1.6 som driver framåt utan gaspådrag , även i uppförsbacke.

Det blir motorstopp om man provar detta i stillastående läge, men så fort bilen har lite fart så funkar detta.

Man kan släppa alla pedaler och enkelt rulla framåt (uppåt).

Dessutom tycks motorbromsningen knappt finnas som på andra bilar.

Jag har aldrig upplevt detta förut, kallas det "självdrag"?.

Är detta en ny miljövänlig funktion som ska vara lämplig vid krypkörning?

Går det att reglera denna funktion?

Tack på förhand.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har precis börjat övningsköra och har då kört Opel COrsa och Saab 9-3 (båda nya modeller) och där är det inte så. Men min kompis, som kör Saab 9-5, berättade att han hade det så som du beskriver. Fast för han gasade bilen av sig själv även när han stod stilla och sedan körde. Så han fick hålla nere bromsen, sedan släppa kopplingen och bromsen och då körde den iväg av sig självt. Är ju fusk eftersom han inte har något dragläge att hitta då. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kompis har en Opel Astra 1.6 som driver framåt utan gaspådrag , även i uppförsbacke.

Det blir motorstopp om man provar detta i stillastående läge, men så fort bilen har lite fart så funkar detta.

Man kan släppa alla pedaler och enkelt rulla framåt (uppåt).

Dessutom tycks motorbromsningen knappt finnas som på andra bilar.

Jag har aldrig upplevt detta förut, kallas det "självdrag"?.

Är detta en ny miljövänlig funktion som ska vara lämplig vid krypkörning?

Går det att reglera denna funktion?

Tack på förhand.

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Att man har växel i och bara jobbar med kopplingen eller struntar i kopplingen (det senare resulterar oftast i sk "kärringstopp" om man har ettan iallafall stillastående) ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kompis har en Opel Astra 1.6 som driver framåt utan gaspådrag , även i uppförsbacke.

Det blir motorstopp om man provar detta i stillastående läge, men så fort bilen har lite fart så funkar detta.

Man kan släppa alla pedaler och enkelt rulla framåt (uppåt).

Dessutom tycks motorbromsningen knappt finnas som på andra bilar.

Jag har aldrig upplevt detta förut, kallas det "självdrag"?.

Är detta en ny miljövänlig funktion som ska vara lämplig vid krypkörning?

Går det att reglera denna funktion?

Tack på förhand.

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Att man har växel i och bara jobbar med kopplingen eller struntar i kopplingen (det senare resulterar oftast i sk "kärringstopp" om man har ettan iallafall stillastående) ?

Jag är också van vid att om man släpper kopplingen vid låg krypfart så resulterar det i "gubb/kärringstopp".

Men med denna bil, som är vanlig på marknaden, så går det inte att få motorstopp vid krypfart.

Vid krypfart så driver den framåt automatiskt, även i uppförsbacke, och man kan släppa alla pedaler.

Dragläget mellan gas och koppling finns bara om man startar från stillastående.

Dessutom så verkar motorbromsningen nästan obefintlig.

Någon bilkunnig måste veta svaret på detta fenomen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är egentligen total nolla på motorer och sånt, men är man upppvuxen på landet lär man sig ett och annat ändå...

Man kan justera "tomgången" på motorer. Är den hög så blir det som beskrivs här, och om tomgången är för låg så får man lätt motorstopp bara man släpper lite på gasen.

-På min gamla moped justerade jag det med en skruvnippel på gasvajern... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också van vid att om man släpper kopplingen vid låg krypfart så resulterar det i "gubb/kärringstopp".

Men med denna bil, som är vanlig på marknaden, så går det inte att få motorstopp vid krypfart.

Vid krypfart så driver den framåt automatiskt, även i uppförsbacke, och man kan släppa alla pedaler.

Dragläget mellan gas och koppling finns bara om man startar från stillastående.

Dessutom så verkar motorbromsningen nästan obefintlig.

Någon bilkunnig måste veta svaret på detta fenomen.

Skumt.. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det här har att göra med den automatiska choken faktiskt.

Har för mig att någon motorkunnig snubbe pratade om detta en gång (och jag var med när hans bil körde upp för en backe utan gaspådrag)..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar och funderingar.

Det ska även nämnas att varvtalsräknaren aldrig är på noll, även om man står stilla.

Kan det vara någon felinställning som orsakar detta?

När bilen står på tomgång så har den alltid lite varv, min gamla passat ligger kring 700-800/rpm när den står på tomgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan justera "tomgången" på motorer. Är den hög så blir det som beskrivs här, och om tomgången är för låg så får man lätt motorstopp bara man släpper lite på gasen.

Hallå, syns inte det jag skriver, eller?? 😊

Det är alltså så att tomgången är för högt ställd! Vilket alltså innebär att motorn utan att man trycker ned gaspedalen har ett lite högre varvtal än normalt. Om man ser det som ett problem så kan man garanterat be en verkstad skruva ned det...

Och det är ungefär samma sak med choken har jag för mig, den ökar också bensininsprutningen så att varvtalet ökar.

Jösses, nu framstår jag ju som värsta machokillen här! Måste nog bli nagellack och smink ikväll för att inte förstöra min image totalt!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan justera "tomgången" på motorer. Är den hög så blir det som beskrivs här, och om tomgången är för låg så får man lätt motorstopp bara man släpper lite på gasen.

Hallå, syns inte det jag skriver, eller?? 😆

Det är alltså så att tomgången är för högt ställd! Vilket alltså innebär att motorn utan att man trycker ned gaspedalen har ett lite högre varvtal än normalt. Om man ser det som ett problem så kan man garanterat be en verkstad skruva ned det...

Och det är ungefär samma sak med choken har jag för mig, den ökar också bensininsprutningen så att varvtalet ökar.

Jösses, nu framstår jag ju som värsta machokillen här! Måste nog bli nagellack och smink ikväll för att inte förstöra min image totalt!! 😳

Min hjärna har haft samma konsistens som keso dom senaste dagarna, jag ber om ursäkt. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för tipsen! 🙂

Om någon vet ett bra bilforum där man kan ställa fler frågor så tipsa gärna.

Man blir mörkrädd när man ser tester på t.ex. programmet insider som visar verkligheten där olika bilverkstäder skiljer sig enormt och det är lätt att bli grundlurad och få plånboken tömd. Särskilt när man som kund inte kan ett skvatt om dessa fordon.

Normala priser, seriöst kunnande och ren ärlighet verkar vara svårt att finna.

Det gäller tydligen att ha tur när man väljer bilverkstad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...