Jump to content
Annons

Vilken mic för ca 2000:- är bra till sång?


julledrulle

Recommended Posts

Hej alla ni som kan. Jag har i snart 5 år avancerat och börjar bli duktig på

inspelning och redigering.

Mitt Cubase SX3 fungerar fint tillsammans med min Yamaha p-250 och mitt ljudkort (ESI-Maya) klagar inte ;-) MEN !!!

När det kommer till microfoner så är jag....ehumm kass 😛

Har haft en skit-mic för 250:- som tjänat sit syfte men kvalitén på sången blir ju därefter :-(

Jag har några frågor: * Vilka olika huvudgrupper av studiomickar finns det? (dynamisk, rörmick öhh

dunno anything?)

* För 2000:- har en kille på 4sound rekomenderat en "Rörmick" (TSM nånting

som egentligen är mkt dyrare men har varit kampanj på ett bra tag)

* Ska jag ta hänsyn till phantomatning vid köpet? vad gör det? stöds av

mitt ljudkort !!!

Tack den vänliga själ som hjälper mig med mina bryderier ;-p

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I vanlig ordning rekommenderar jag att du gör ett besök på min testsite, där du kan hämta ljudexempel på över 100 olika mikrofonmodeller.

TSM är ett OEM-"märke" som du kan läsa mer om i länken.

I prisklassen upp till 2000:- finns det nog inga rörmicar jag skulle vilja rekommendera, utan jag skulle i stället välja en stormembrans kondensatormic.

Som några få exempel på modeller som kan vara intressanta, kan jag nämna Studio Projects B1, ADK Hamburg och Oktava MK319 - men det är ju alltid en smaksak...

Är du beredd att gå upp lite högre, så kan exempelvis Violet Design Black Knight, Line Audio Design SM3i eller sE Electronics sE2200a vara av intresse

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var värst vad Claes höll på och posta länge 😆 Under tiden vi väntar på honom kan jag ju tipsa om hans testsite där han har massor med mikrofoner man kan lyssna på 🙂

😆

Man ska inte få telefon när man sitter och svarar i forumet. Det går så j-a långsamt att bli klar då... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha det behövas alltså ett mixerbord mellan micken och ingången på mitt ljudkort i datorn?

Mitt ljudkort stöder som sagt phantomatning (man kan slå på det i menyn på ljudkortet i datorn) men det betyder alltså inte att det bara är att koppla in en mic direkt i ljudkortet eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha det behövas alltså ett mixerbord mellan micken och ingången på mitt ljudkort i datorn?

Mitt ljudkort stöder som sagt phantomatning (man kan slå på det i menyn på ljudkortet i datorn) men det betyder alltså inte att det bara är att koppla in en mic direkt i ljudkortet eller?

Jodå - i så fall så är det bara att plugga in.

Kondensatormicar behöver alltid fantommatning, men rörmicar har ett eget nätaggregat som följer med micen, så där behövs det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha det behövas alltså ett mixerbord mellan micken och ingången på mitt ljudkort i datorn?

Mitt ljudkort stöder som sagt phantomatning (man kan slå på det i menyn på ljudkortet i datorn) men det betyder alltså inte att det bara är att koppla in en mic direkt i ljudkortet eller?

Har jag fattat det rätt så har ditt ljudkort bara RCA-in/ut-gångar?

Redigerat av berra_-
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha det behövas alltså ett mixerbord mellan micken och ingången på mitt ljudkort i datorn?

Mitt ljudkort stöder som sagt phantomatning (man kan slå på det i menyn på ljudkortet i datorn) men det betyder alltså inte att det bara är att koppla in en mic direkt i ljudkortet eller?

Har jag fattat det rätt så har ditt ljudkort bara RCA-in/ut-gångar?

Nej - det har TRS. Tydligen finns det micpreamps och fantommatning genom två av TRS-ingångarna också.

Jag hade personligen föredragit en extern preamp i så fall - men med rätt kabel och lite försiktighet så ska det förstås fungera att koppla direkt också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha det behövas alltså ett mixerbord mellan micken och ingången på mitt ljudkort i datorn?

Mitt ljudkort stöder som sagt phantomatning (man kan slå på det i menyn på ljudkortet i datorn) men det betyder alltså inte att det bara är att koppla in en mic direkt i ljudkortet eller?

Har jag fattat det rätt så har ditt ljudkort bara RCA-in/ut-gångar?

Nej - det har TRS. Tydligen finns det micpreamps och fantommatning genom två av TRS-ingångarna också.

Jag hade personligen föredragit en extern preamp i så fall - men med rätt kabel och lite försiktighet så ska det förstås fungera att koppla direkt också...

Jaså.. Första gången jag sett något sånt. lika så att man aktiverar fantomatningen med mjukvara. Men men, man lär sig nya saker varje dag :rolleyes:

Jag skulle också föredra en extern preamp. Även fast det där kanske funkar så är det ju smidigare att ha en preamp framför sig än att behöva krypa bakom datorn varje gång man ska plugga in saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså.. Första gången jag sett något sånt. lika så att man aktiverar fantomatningen med mjukvara. Men men, man lär sig nya saker varje dag :rolleyes:

Jag skulle också föredra en extern preamp. Även fast det där kanske funkar så är det ju smidigare att ha en preamp framför sig än att behöva krypa bakom datorn varje gång man ska plugga in saker.

ehh...preamp..jja..just det..äää...är det dyrt? :-o Vad gör den?

(känner mig så kass :-( )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså.. Första gången jag sett något sånt. lika så att man aktiverar fantomatningen med mjukvara. Men men, man lär sig nya saker varje dag :rolleyes:

Jag skulle också föredra en extern preamp. Även fast det där kanske funkar så är det ju smidigare att ha en preamp framför sig än att behöva krypa bakom datorn varje gång man ska plugga in saker.

ehh...preamp..jja..just det..äää...är det dyrt? :-o Vad gör den?

(känner mig så kass :-( )

Du är inte kass! Det är bara bra att du vågar ställa "dumma" frågor - samma "dumma" frågor som jag och alla andra också har ställt en gång i tiden. Det är ju enda sättet att lära sig något som man inte känner till - och dina "dumma" frågor kan dessutom hjälpa andra som inte vågar fråga... 😆

Du kan förresten söka lite i Kontrollrummets WIKI, så kan du få svar på många frågor om olika uttryck och begrepp. 😆

Preampen tar in micens signal och förstärker den till line-nivå, så du kopplar alltså preampens utgång till en lineingång på ljudkortet - och det är det som gör att TRS-kontakten är väldigt olämplig att ha fantommatning från, eftersom du kan elda upp utgången på det du kopplar in där om det inte är gjort för att drivas av fantommatningen...

Den billigaste preampen jag med gott samvete kan rekommendera, är Studio Projects VTB-1 och listpriset på den är 1500:-.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...