Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Ska pÄ Fredag och lördag dra ivÀg till den lokala musikskolan med en god vÀnn och spela in lite schyst musik! :rolleyes:

Vi ska spela in ett instrumet i taget, jag har en dator och 3 st kassa Creative ljudkort och 5 st mikar.

Mikarna:

ADK sc-1

JJlabs (den dÀr stormembranaren ni vet)

SM-57

2 st Halvkass dynamiska

Vi ska Àven anvÀnada en Beringer mixer UB802

Vad anser ni vara den bÀsta alternativet av uppmikning pÄ trummorna?

Har ju inte sÄ vÀrst mycket tid sÄ vi hinner ju inte soundchecka sÄ vÀrst mycket!

😄

Annons
Postat (redigerat)

det man minst behöver (enligt mig dÄ) Àr att mika virveln och bastrumma separat och resten pÄ en mikrofon...om du har en till mik (som jag ser att du har) kan du ocksÄ mika upp hihat:en.

*sm-57 passar bra till virveln i mitt tycke

*en dynamisk till baskaggen

*kÀnner inte till ADK SC-1, men om den Àr lik AKG c1000 kan den anvÀndas till Hihaten

*sen prova med jjlabs eller dÄ sc-1 som overhead mik för resten!?!

EDIT: tittade pÄ adk's hemsida och kanske passar sc-1 inte för hihats

Redigerat av alexfree
Postat

Kör Sc1:an till overead. 57:an till vivelen och en skitmick till baskaggen (eller kanske bÄda. Stormebranaren skulle jag sÀtta in mellan pukorna eller om det Àr ett bra rum som rumsmick. Jag skulle dock vilja tipsa dig om att skaffa ett par likadana kondigar sÄ du kan micka overhead i stero. TvÄ sc1or skulle funka.

Postat

aa, det skulle kunna funka.

Jag vill ha ett vÀldigt "nÀra" ljud pÄ trummorna, om ni förstÄr.

Inte sÄ det lÄter som om man sitte i en betong kÀllare, VÀggarna Àr rejÀlt dÀmpade och sÄ.

Hur ska man göra med mixningen av trummorna sen?

Ska man lÀgga hej-hatten lite mer till vÀnser och t.ex riden lite till höger?

vad anser ni? :rolleyes:

Postat

Satsa pÄ att fÄ till ett stereopar som överhÀng. Sen micka baskagge och virvel ganska nÀra. Den 5e micken blir nÀstan överflödig dÄ. Det bÀsta vore vÀl om du hade nÄgra fler dynamiska o sÀtta pÄ pukorna. Spelar trummisen bra sÄ ska du inte behöva sÀtta en mick pÄ hihaten.

Panoreringen sköter sig sjÀlvt iochmed stereoparet, men ska du micka pukor/hihat sÄ panna ut dom som det lÄter pÄ stereoparet ungefÀr.

Postat

Tack!

Det Àr jag som Àr "Trummis" nÄgon mÄste ju vara det.

Men jag Àr inte sÄ vÀrst bra.

Vi ska spela in nÄgot med lite Ryan Adams Sound.

AltsÄ inga avancerade tummkomp, och det kan jag nog duga till! :rolleyes:

Men om man skulle vilja ta upp Pukorna pÄ ett bra sÀtt?

Jag spelade in hoss en polare med en lika dan uppsÀttning som ni föreslog, och pukorna fÄr ingen botten alls!

Postat

Prova med en mik dÄ pÄ pukorna, typ sÀtt en mik precis emellan tvÄ pukor eller man kan ocksÄ ta bort undersidan av pukorna och mika inne i dem!! :rolleyes:

Postat

En sak kan vara bra att tÀnka pÄ ocksÄ. Du kan nog skruva hur mycket du vill men 70% (oki det kanske inte gÄr att mÀta) ligger i hur man slÄr pÄ trumman, hur trumsettet Àr stÀmt och vilket trummset det Àr.

Testade att spela in trummor med en kompis. Ingen av oss trummisar. Vi skruvade och skruvade men inte blev det bra. Sedan rÄkade trumlÀraren som varit mycket verksam som studio trummis förbi. Han hade inget emot att spela Ät oss. Vi mer eller mindre nollade alla EQ:n och sÄg bara till att mickarna stod bra och det lÀt hur bra som helst.

Postat

JassĂ„? Kan det inte vara den berömda placebo effekten som trĂ€der in? 😉

Postat
En sak kan vara bra att tÀnka pÄ ocksÄ. Du kan nog skruva hur mycket du vill men 70% (oki det kanske inte gÄr att mÀta) ligger i hur man slÄr pÄ trumman, hur trumsettet Àr stÀmt och vilket trummset det Àr.

Testade att spela in trummor med en kompis. Ingen av oss trummisar. Vi skruvade och skruvade men inte blev det bra. Sedan rÄkade trumlÀraren som varit mycket verksam som studio trummis förbi. Han hade inget emot att spela Ät oss. Vi mer eller mindre nollade alla EQ:n och sÄg bara till att mickarna stod bra och det lÀt hur bra som helst.

Exakt. Jag har ocksĂ„ mĂ€rkt det. T.ex, spelar man punk eller hĂ„rdrock sĂ„ MÅSTE trummisen spela hĂ„rt. Annars passar det inte in i musiken och det lĂ„ter för klent.

Postat
JassĂ„? Kan det inte vara den berömda placebo effekten som trĂ€der in? 😛

Det Àr ju helt sjÀlvklart att det blir bÀttre ljud nÀr det Àr en bra trummis som spelar. Trumspel handlar inte bara om timing utan nÀstan lika mycket om vad man har för touch. Klart att vem som helst fixar ett svÄrt chop rytmiskt, men att fÄ det att lÄta bra Àr en helt annan femma.

• 2 veckor senare...
FixinToDie (oregistrerad)
Postat

Jag skulle föreslÄ att göra en kort soundcheck av bastrumman, eftersom den kan lÄta jÀvligt skumt eller iaf annorlunda pÄ inspelning Àn vad den lÄter i rummet. Ibland mÄste man stÀlla in den sÄ den lÄter scheisse i rummet, men bra efter mixningen.

O akta dig för riden, om du sÀtter en overhead för cymbalerna kan den hamna pÄ sjuka volymer, alla rides över 20" lÄter jÀvligt skarpt och mycket genom mikar.

HÄller med om separat mik för virveln, sÄ man kan fila lite pÄ den kanalen o kompensera efterÄt.

AngÄende pukor sÄ beror det pÄ vilket ljud man vill ha; om du vil ha jÀvligt mycket attack kan du kanske ta av de resonanta skinnen o mika ovanifrÄn mellan pukorna om det gÄr, om du vill ha mycket klang försök mika mellan pukorna underifrÄn med resonanta skinnen pÄ.

Tycker f ö att det brukar fixa sig o lÄta hyfsat utan alltför mycket mekk...

arka (oregistrerad)
Postat

Har du synk mellan dina "kassa creative ljudkort" eller fÄr du köra pÄ tre stycken mme-drivers? I det senare fallet bör du se upp sÄ att inte ljudkorten "driver ifrÄn varandra" timing-mÀssigt. Efter ett par minuter kan det sÀkert röra sig om en 16-delsnots diff eller nÄt i den divisionen, dvs helt oandvÀndbart.

En nödtattarlösning om man bara kan spela in 2 kanaler Ät gÄngen skulle kunna vara att spela in overhead med en konding pÄ ena kanalen och pÄ den andra kanalen spela in virvel och kagge med separata mikar som man innan de gÄr in i datorn kranat till i mixern sÄ att det inte Àr nÄgon botten i virveln och ingen topp i kaggen, sen kopierar man spÄret till tvÄ kanaler i sin sequencer och eq:ar bort basen/lÄgmiden i virvelkanalen och diskanten/högmiden i kaggekanalen sen sÄ anvÀnder man en trigger-plugin typ drumagog för att trigga med virvel resp kagge-ljud. DÄ gÀller det ju förstÄs att man har bra ljud att trigga med.

/Tobbe

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.