Jump to content
Annons

Amazon


Overkill

Recommended Posts

Hej!

Min skivlista (det vill säga skivor som är aktuella inför nästa inköp) kostar $67,89 på Amazon. Frakten är $4.49. Det blir knappt $73. På de $73 läggs 25% (moms) och då blir det $91,25 inkl. svensk moms. Utöver det har jag för mig att tullen tar 3%. Då blir det nästan precis $94. Med en dollarkurs på 7 (avrundat) så blir det 660 kronor ungefär. Blir då ungefär samma som att beställa från megastore. Dock är jag osäker på om momsen för skivor är 25%? Det är mycket snack om att beställa trummor från USA på drummersunited och i det fallet vet jag att det är först 25% och sedan 3%. Men bokmomsen är ju lägre så jag tänkte att det kanske är något liknande för musikskivor också?

Biffy Clyro - Blackened Sky (CD)

Decemberists - Crane Wife (CD)

Arctic Monkeys - Favourite Worst Nightmare (CD)

Bright Eyes - Fevers And Mirrors (CD)

Postal Service - Give Up (CD)

Death Cab For Cutie - Something About Airplanes (CD)

De skivorna kostar på Megastore 654 kronor (plus frakt). Vad säger ni? Är momsen på skivor 25% eller är den lägre tro?

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det är nog bäst och ringa kolla med tullen vad som gäller. har du tur smyger du igenom med ditt paket men har du otur kan det kosta 😱 tullen.se kolla med dom först.. dom kan säkrast ge dig svar på importkostnader..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan vara helt ute och cykla men...

Jag tror att amazon har ett lager/förråd/fabrik (eller vad det heter) i Tyskland. Så det man beställer i Sverige kommer därifrån, sen vet jag inte hur det fungerar med moms i Eu, men jag tror iaf att de har ett lager någonstans i Europa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan vara helt ute och cykla men...

Jag tror att amazon har ett lager/förråd/fabrik (eller vad det heter) i Tyskland. Så det man beställer i Sverige kommer därifrån, sen vet jag inte hur det fungerar med moms i Eu, men jag tror iaf att de har ett lager någonstans i Europa...

Inom EU betalar man det säljande landets moms direkt till säljaren - och inget till tullen, eftersom det är tullfritt inom EU. Undantaget är om det säljande företaget har sålt till svenska kunder för mer än 320000 SEK - för då måste de ta ut svensk moms i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan vara helt ute och cykla men...

Jag tror att amazon har ett lager/förråd/fabrik (eller vad det heter) i Tyskland. Så det man beställer i Sverige kommer därifrån, sen vet jag inte hur det fungerar med moms i Eu, men jag tror iaf att de har ett lager någonstans i Europa...

Inom EU betalar man det säljande landets moms direkt till säljaren - och inget till tullen, eftersom det är tullfritt inom EU. Undantaget är om det säljande företaget har sålt till svenska kunder för mer än 320000 SEK - för då måste de ta ut svensk moms i stället.

Intressant 🙂 Vars har du fått reda på det? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan vara helt ute och cykla men...

Jag tror att amazon har ett lager/förråd/fabrik (eller vad det heter) i Tyskland. Så det man beställer i Sverige kommer därifrån, sen vet jag inte hur det fungerar med moms i Eu, men jag tror iaf att de har ett lager någonstans i Europa...

Intressant! I så fall är det ju superbra. Får kolla lite på hemsidan.
Inom EU betalar man det säljande landets moms direkt till säljaren - och inget till tullen, eftersom det är tullfritt inom EU. Undantaget är om det säljande företaget har sålt till svenska kunder för mer än 320000 SEK - för då måste de ta ut svensk moms i stället.
Borde inte till exempel Thomann ha överstigit den summan?
Link to comment
Dela på andra sajter

Inom EU betalar man det säljande landets moms direkt till säljaren - och inget till tullen, eftersom det är tullfritt inom EU. Undantaget är om det säljande företaget har sålt till svenska kunder för mer än 320000 SEK - för då måste de ta ut svensk moms i stället.

Borde inte till exempel Thomann ha överstigit den summan?

Jo - det är nog därför de skriver på sin hemsida att priserna är inkl svensk moms... 🙂 Annars hade de kunnat sälja med tysk moms på 14% (har jag för mig att det är...) i stället för svensk moms på 25%...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...