Jump to content
Annons

Fender hals Vs Les paul hals


Thorell

Recommended Posts

Jag står inför ett val av ny gitarr, jag ville både ha en Les paul på väggen och en fender, men nu måste jag välja.

Min nya gitarr ska ha en smal hals. Så jag har alltid snöat in på fender american standard c profile eller vad den heter, men nu kan jag få tag på en les paul med 60's neck vilket ska vara ganska så smal, hur är den halsen jämnfört med fenderns hals? tjockare eller lika smal?

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Den största och viktigaste skillnaden mellan Fender och Gibson är att de inte har samma mensur.

Jag spelar på stratocasters och har väldigt svårt att snabbt anpassa mig till den kortare mensuren som t.ex. en les paul har. Alltså svårt om jag skulle göre det live. Vissa tycks inte ha det problemet. Jag föredrar klart den tydligare strängseparation en längre mensur ger då varje ton hörs tydligare, särskilt vid ackordspel och rena ljud. Men det vore perfekt om man kunde kombinera de båda för det är en aningens lättare med vissa stretchmoves på en kortare mensur.

Halstjocklek får man väl anpassa efter hur stora händer man har om valmöjlighet finns.

Det är helt klart en vanesak, när jag provade en slimmad Ibanez wizardhals nyligen så saknade jag något.

Men kolla Vai som är riktigt långfingrad, han klagar inte.

Standardhalsen på en strata passar mig perfekt.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört Strata sen 1980, Tele dessförinnan (sålde den - ångrar mig fortfarande). Köpte ändå en LP Standard med 60' neck får ett par år sen och den blev snabbt ny favorit. Nu har jag svårt att gå tillbaka till Stratan. Visst går det bra efter en viss tillvänjning, men den är mer svårspelad än LP'n. Sämre räckvidd och trögare spel, men högre i diskanten. Att Stratan har mapleneck och LP'n rosewooddito spelar naturligtvis även in.

50's neck är däremot bara jobbig, trots att jag har rätt lång fingrar.

Nu kör jag Stratan mest när för komp, när jag är ute efter en tunnare klang.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du vill ha en smal hals så testa mosrite (finns på jam i stockholm) de har väldigt smal hals. finns som kopia av Eastwood kallad JR elite.

Eastwood Guitars

http://www.hi-tonemusic.se/produkter.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...