Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena!

Visste inte riktigt vart jag skulle posta detta men det fick bli här, tycker ni att det borde ligga någon annanstans får ni säga till eller något.

Vi är ett gäng som gör seriös film och skall införskaffa utrustning för att få ljudet att bli riktgt bra dvs. en riktigt bra mick + en bra enhet att spela in skiten på.

Så då undrar jag följande saker:

Var är den stora skillnaden mellan dessa? Den ena är ju någon sorts "light verison" antar jag, men jag kunde inte riktigt hitta den egentliga skillnaden och kunde inte heller hitta någonting här på forumet om detta. Det är ju en ordentlig prisskillnad men det var det enda jag kunde se.

Är det någon som har erfarenhet av dessa och kan säga någonting om ljudkvalitet, lätthanterliga osv.?

PS. Någon som har någon bra mick för filminspelningar att rekomendera?

Vore väldigt taksam för snabba svar...

Hade gött!

/Elvispen

EDIT: Ojj, här skulle man redigera sitt inkägg så råkade jag göra ett nytt, någon moderator får ta bort det första.

Redigerat av Elvispen
Annons
Postat (redigerat)

Film? Menar du riktig film, alltså inte video?

Annars har professionella videokameror idag ofta hyfsat bra ljud. Lägg till en extern preamp eller mixer och kör med en boom till dialogen. Då slipper du också strulet med att synka ljudet med bilden i efterhand.

Proffsen verkar ha en uppsättning mickar för olika ändamål. Småmickar som göms under kläderna med radioöverföring är inte ovanligt. Inomhus kanske de väljer en superkardiod på bom, exempelvis Schoeps MK41. Utomhus kanske en kort shotgun, Sennheiser exempelvis. Lägg till en lätt och smidig bom och kablar. Samt Rycote vindskydd så blir en det en rejäl investering.

http://www.rycote.com/products/windshield/

Mitt tips är att du kollar med en hyrfirma som jobbar mot film. Bra mickar är rejält dyra att köpa, kostar mycket lite i jämförelse att hyra.

FR2 eller FR2LE har jag inte använt och kan inte säga så mycket om. Skillnaderna finns beskrivna på Fostex hemsida annars, verkar som en skillnad är att FR2 kan ta ett kort för timecode. Kan berätta en del om Sound Devices 722 som jag har. En kompis har Korg MR1000 och är nöjd.

Ett bra ställe att leta info är här:

http://groups.google.com/group/rec.arts.mo...roduction.sound

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Postat
Film? Menar du riktig film, alltså inte video?

Annars har professionella videokameror idag ofta hyfsat bra ljud. Lägg till en extern preamp eller mixer och kör med en boom till dialogen. Då slipper du också strulet med att synka ljudet med bilden i efterhand.

Proffsen verkar ha en uppsättning mickar för olika ändamål. Småmickar som göms under kläderna med radioöverföring är inte ovanligt. Inomhus kanske de väljer en superkardiod på bom, exempelvis Schoeps MK41. Utomhus kanske en kort shotgun, Sennheiser exempelvis. Lägg till en lätt och smidig bom och kablar. Samt Rycote vindskydd så blir en det en rejäl investering.

http://www.rycote.com/products/windshield/

Mitt tips är att du kollar med en hyrfirma som jobbar mot film. Bra mickar är rejält dyra att köpa, kostar mycket lite i jämförelse att hyra.

FR2 eller FR2LE har jag inte använt och kan inte säga så mycket om. Skillnaderna finns beskrivna på Fostex hemsida annars, verkar som en skillnad är att FR2 kan ta ett kort för timecode. Kan berätta en del om Sound Devices 722 som jag har. En kompis har Korg MR1000 och är nöjd.

Ett bra ställe att leta info är här:

http://groups.google.com/group/rec.arts.mo...roduction.sound

Gunnar

Yepp, riktig film!

Dom har just köpt en 40 000kr Cannon kamera (HD) och en 30 000 Mac att redigera med och nu ska ljudet upp i samma nivå. Dessa använde vi till en film vi spelade in för några veckor sedan och då körde vi en cardioxid på bom och spelade in i Cubase på en bärbar Dell (tror jag det var). Allt för att ljudet skulle bli så bra som möjligt och kunna fixas till i efterhand litegranna. Men nu tänkte vi investera i lite riktiga grejer och med det kunna spela in utomhus utan problem. Så vi tänkte någon form av liknande saker som FR2 + en bra supercardioxid och eventuellt något annat som går att gömma bra. Bom och kablar har vi redan, iom att både jag och min vän har små hemstudios.

Jag har faktiskt inte så stor koll på budgeten men min vän (som har hand om cashen just nu) sa att det vore bra om vi kunde hålla oss till FR-2LE eftersom den faktiskt är 6000kr billigare än den vanliga FR. Så det måste ju vara mer skillnared än "timecode" (Vad är det?). För micken tror jag vi har kollat lite på Rödes Röde NTG-2 eller NTG-1, alltså runt 2000kr för micken.

Tack så jätte mycket för svaret!

Ska försöka läsa lite om Sound Devices 722 och sen kommer jag väl med frågom kring den till dig.

Någon annan som har erfarenhet av dessa två eller liknande saker?

Postat
Yepp, riktig film!

Dom har just köpt en 40 000kr Cannon kamera (HD)

Video alltså. Inte 16mm eller 35mm film. Orsaken till min fråga är att videokameran antagligen har riktigt bra ljudinspelning. Möjligen inte så bra mickförstärkare. Så med en mick på bom + mickstärkare eller mixer + lurar + kablar får ni en riktigt bra kvalitet på det tekniska. Och slipper mixtra med att synkronisera ljud + bild i slutänden. Mixa + foley och ADR kan ni göra hemma med datorn ni redan har. Krävs antagligen lite komplettering av program dock.

Men det är aldrig fel med en inspelare också, rätt tråkigt om en scen måste göras om för att en kabel sprakar och förstör ljudet.

Innan ni handlar, kolla som sagt att hyra. Några som hyr ut är:

http://www.filmcentrumstockholm.se/verksta...verkstaden.html

http://www.joson.se/

http://www.naud.se/lankar.htm (länksida med en hel att välja på).

FR2 kan man läsa om här:

http://www.soundonsound.com/forum/showflat...mp;fpart=1#2990

En lång historia om FR2LE finns här (möjligen måste man rega sig för att få läsa)

http://taperssection.com/index.php/topic,62698.0.html

Eller här som exempel:

http://www.podcastgearguy.com/index.php/archives/139

Min 722:a kanske går att ordna så ni får låna och provköra. Risk dock att andra saker kommer kännas "plastiga" efteråt. Inte just nu dock, har en stor inspelning i helgen, orkar inte tänka på så mycket annat. Röde micken är säkert bra, jag har inte använt den och avhåller mig från att yttra mig om sånt jag inte sett. Men det finns några stycken mickar som varit "standard" en längre tid, oftast för att resultatet brukar bli bra. Det går att plinga mig kvällstid på 08-7590825.

Gunnar

Postat

Jag kör själv en FR-2LE sedan ett par månader. Skillnaden i ljudkvalitet efter mina djuplodande efterforskningar (jag har verkligen grävt i Internets allra mörkaste vrår efter info om dessa!) ska inte vara stora, faktum är att jag har läst kommentarer om att FR-2LE skulla ha bättre preamps än FR-2, det låter jag dock vara osagt. Bra ljud ger den iallafall.

FR-2LE: lite plastigt och inte så proffsigt hölje, men fullt funktionellt. Bättre batteritid än FR-2, speciellt som man kan köra med Tamiya-batteripack (som till radiostyrda bilar) vilka bör räcka minst 8 timmar. Av vad jag läst ska den även ge bättre ljud än KORG MR-1000 (som nämndes i tråden).

Här en länk till en (av många) läsvärda trådar om FR-2LE på Naturerecordists Yahoo-emailgrupp: http://tech.groups.yahoo.com/group/naturer...s/message/27940

Erik

Postat (redigerat)

Ojj, visste inte att man skiljde på det sådär, men nu när jag tänker på dig förefaller det ju logiskt! Är inte så insatt i själva video-delen utan sysslar mest med ljudet.

Jag skall bort i helgen, men ska sätta mig och läsa länkarna jag fått och kolla runt lite!

Grymt schysst, jag kanske ringer en pling och vill låna 722:an eller fråga något.

Är sånna här portor eller vad man ska kalla det lättmanövrerade eller är det svårt att köra med sånna?

Tack som fan för all hjälp!

Detta forum är fan underbart! 😉

Hade gymt!

Redigerat av Elvispen
Postat

Nu vet inte jag hur pass seriösa projekt ni ska göra men i film lägger man ju nästan uteslutande allt ljud efteråt så ni kan ju tänka på det beroende på hur ni har tänkt göra.

Postat
Nu vet inte jag hur pass seriösa projekt ni ska göra men i film lägger man ju nästan uteslutande allt ljud efteråt så ni kan ju tänka på det beroende på hur ni har tänkt göra.

Man använder väl timecode för att synka bild och ljud, så det kan vara en ganska viktig funktion beroende på hur ni ska göra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.