Jump to content
Annons

Ny gitarr skall köpas!


Guitar

Recommended Posts

Hej!

Snart är det dags för inköp utav en ny el gitarr! Jag har titta runt lite och vet inte riktigt vilken som är bäst att köpa, jag har inte heller allt för stor budget att röra mig med. Jag har tittat på en "vintage black ESP LTD Deluxe EC-1000" el gitarr som jag tycker är grymt snygg 😏 . EMG mickarna skall tydligen också vara bra har jag hört från en vän som har en annan esp ltd. Så det skulle vara snällt om någon ville ge råd om den är bra eller inte, eller säga någon annnan gitarr som är grym 🙂!Jag vill ha en mångsidig gitarr som man inte bara kan spela hård rock utan också att det låter bra när man spelar cleant eller annat och att även gitarren ser neutral ut.

Tack för svar! 🙂

//Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fender Stratocaster och Gibson Les Paul är väl standard som funkar väldigt bra.

Jag har en Squier Stratocaster som jag är nöjd med och en sådan kan du få väldigt billigt; ca 1500kr men annars kan du lägga ut ca 5k för en äkta fender.

Ta och lyssna in dig på olika gitarrister och lyssna på vilket sound du gillar och försöka göra ett val därifrån =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Snart är det dags för inköp utav en ny el gitarr! Jag har titta runt lite och vet inte riktigt vilken som är bäst att köpa, jag har inte heller allt för stor budget att röra mig med. Jag har tittat på en "vintage black ESP LTD Deluxe EC-1000" el gitarr som jag tycker är grymt snygg 😄 . EMG mickarna skall tydligen också vara bra har jag hört från en vän som har en annan esp ltd. Så det skulle vara snällt om någon ville ge råd om den är bra eller inte, eller säga någon annnan gitarr som är grym 😎!Jag vill ha en mångsidig gitarr som man inte bara kan spela hård rock utan också att det låter bra när man spelar cleant eller annat och att även gitarren ser neutral ut.

Tack för svar! 🙂

//Andreas

Köp den du kommer inte att bli besviken! Det lovar jag!

Själv är jag Gibson-kille men polarn har en sån och den har allt en Les Paul saknar . Ergonimiskt helt underbar , sitter som en handske och känns gedigen. Det är EMG mickarna som jag personligen inte gillar men annars en kalas gurka!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Snart är det dags för inköp utav en ny el gitarr! Jag har titta runt lite och vet inte riktigt vilken som är bäst att köpa, jag har inte heller allt för stor budget att röra mig med. Jag har tittat på en "vintage black ESP LTD Deluxe EC-1000" el gitarr som jag tycker är grymt snygg 😄 . EMG mickarna skall tydligen också vara bra har jag hört från en vän som har en annan esp ltd. Så det skulle vara snällt om någon ville ge råd om den är bra eller inte, eller säga någon annnan gitarr som är grym 😎!Jag vill ha en mångsidig gitarr som man inte bara kan spela hård rock utan också att det låter bra när man spelar cleant eller annat och att även gitarren ser neutral ut.

Tack för svar! 🙂

//Andreas

Köp den du kommer inte att bli besviken! Det lovar jag!

Själv är jag Gibson-kille men polarn har en sån och den har allt en Les Paul saknar . Ergonimiskt helt underbar , sitter som en handske och känns gedigen. Det är EMG mickarna som jag personligen inte gillar men annars en kalas gurka!

Okej vad bra 🙂 Men vad är det med EMG mickarna som du inte gillar? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

gött med ny gitarr.

verkar som att musikborsen har rätt bra priser på Gibson. Uppfattar det som att priserna har gått ner de senaste åren, eller att de erbjuder fler varianter med mindre finish och lull-lull till bra priser.

exempel:

Gibson SG Faded för 5995.

Gibson Les Paul studio för runt 10000.

har ingen erfarenhet av ESP, men tar mig friheten att tippa att de är mer än helt ok. EMG-mickar brukar en del metallare sätta på sina gibsons när disten inte räcker till.

Såg att det även fanns EC-1000 med seymor duncan mickar.

Bra gitarr blir det oavsett gibson eller ESP, men sen är alltid frågan vad man själv tycker och diggar. Mitt råd är att prova att spela på de olika, och läs på lite om vad som skiljer i spec (mick-typ etc. Infon bör finnas på tillverkarens hemsida).

Link to comment
Dela på andra sajter

gött med ny gitarr.

verkar som att musikborsen har rätt bra priser på Gibson. Uppfattar det som att priserna har gått ner de senaste åren, eller att de erbjuder fler varianter med mindre finish och lull-lull till bra priser.

exempel:

Gibson SG Faded för 5995.

Gibson Les Paul studio för runt 10000.

har ingen erfarenhet av ESP, men tar mig friheten att tippa att de är mer än helt ok. EMG-mickar brukar en del metallare sätta på sina gibsons när disten inte räcker till.

Såg att det även fanns EC-1000 med seymor duncan mickar.

Bra gitarr blir det oavsett gibson eller ESP, men sen är alltid frågan vad man själv tycker och diggar. Mitt råd är att prova att spela på de olika, och läs på lite om vad som skiljer i spec (mick-typ etc. Infon bör finnas på tillverkarens hemsida).

Ok tack för tips! 😄 Gibson Les Paul studio är också en fin gitarr 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Squier Stratocaster som jag är nöjd med och en sådan kan du få väldigt billigt; ca 1500kr men annars kan du lägga ut ca 5k för en äkta fender.

Var hittar du en sån?

T.ex.

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP....umpTo=OfferList

Musikbörsen Art: 134513

Sen finns det en hel drös begagnat på blocket o.s.v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Squier Stratocaster som jag är nöjd med och en sådan kan du få väldigt billigt; ca 1500kr men annars kan du lägga ut ca 5k för en äkta fender.

Var hittar du en sån?

T.ex.

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP....umpTo=OfferList

Musikbörsen Art: 134513

Sen finns det en hel drös begagnat på blocket o.s.v.

aha oj jag såg inte att du skrev Squier! ... Jag har testat spela på Squier men blev inte så nöjd.... hellre köper jag en riktig Fender.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fortsätter väl att rekommendera hagström då.

De har både modeller med singel coil mickar och humbucker. Väldigt mycket gitarr för pengarna.

Spelar själv på en Hagström Swede.

Okej jag vet inte så mycket om Hagström och har inte hört så mycket om dom men det låter intressant..... får titta lite på vilka modeller dom har och testa en!

Redigerat av Guitar
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag vill ha en mångsidig gitarr som man inte bara kan spela hård rock utan också att det låter bra när man spelar cleant eller annat och att även gitarren ser neutral ut.

Tack för svar! 😛

//Andreas

Jag kör på en Line 6 Variax. Ingen sexig gitarr precis men otroligt användbar när man sitter hemma och pular i hemmastudion.

Gitarren emulerar 25 olika gitarrer och låter förvånansvärt bra. Sring och prova ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fender Stratocaster och Gibson Les Paul är väl standard som funkar väldigt bra.

Jag har en Squier Stratocaster som jag är nöjd med och en sådan kan du få väldigt billigt; ca 1500kr men annars kan du lägga ut ca 5k för en äkta fender.

Ta och lyssna in dig på olika gitarrister och lyssna på vilket sound du gillar och försöka göra ett val därifrån =)

En Mexico-Strata då, annars ligger väl en "Äkta" fender kring 10 lök och uppåt ny?.

Redigerat av Zefhyros
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Squier Stratocaster som jag är nöjd med och en sådan kan du få väldigt billigt; ca 1500kr men annars kan du lägga ut ca 5k för en äkta fender.

Var hittar du en sån?

T.ex.

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP....umpTo=OfferList

Musikbörsen Art: 134513

Sen finns det en hel drös begagnat på blocket o.s.v.

Det är Mexi-strator!

Den fulaste Brown Sunburst jag sett! men det går säkert att spela på den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej vad bra 🙂 Men vad är det med EMG mickarna som du inte gillar? 🙂

Jag tycker de dödar tonen i själva gitarren .

Om du ska spela hårdrock så är de nog det du ska ha. Det är ju många som spelar på dom.

Okej så om man någon gång ska spela lugnare låtar eller cleant så låter den inte så bra? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej vad bra 😄 Men vad är det med EMG mickarna som du inte gillar? 😄

Jag tycker de dödar tonen i själva gitarren .

Om du ska spela hårdrock så är de nog det du ska ha. Det är ju många som spelar på dom.

Okej så om man någon gång ska spela lugnare låtar eller cleant så låter den inte så bra? 😱

Dom har ett sound som jag inte är förtjust i helt enkelt!

Prova.

När jag var yngre var dom en våt dröm för mig men inte längre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej vad bra 😄 Men vad är det med EMG mickarna som du inte gillar? 😄

Jag tycker de dödar tonen i själva gitarren .

Om du ska spela hårdrock så är de nog det du ska ha. Det är ju många som spelar på dom.

Okej så om man någon gång ska spela lugnare låtar eller cleant så låter den inte så bra? 😱

Dom har ett sound som jag inte är förtjust i helt enkelt!

Prova.

När jag var yngre var dom en våt dröm för mig men inte längre!

Okej... mm jag ska prova! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jortz (oregistrerad)

ESP har alltid stått högt i kurs hos mig men är inte LTD ett uppköpt märke av ESP? Som en billigare variant av orginalet som Epiphone är till Gibson ungefär?

I vilket fall så är ESP det märket som jag skulle satsa på om jag skulle köpa en ny gitarr vilket jag sällan gör utan håller mig mer till begagnade gitarrer.

Och visst kan du spela rent med EMG-mikar. EMG är riktigt bra mikar om man gillar ljudet, personligen använder jag inte EMG men jag är inte mycket för hög output heller, är man det så är det ett bra val.

Synd bara att det är 24 band på gitarren... Ju längre bort från stallet halsmiken kommer, ju djupare ljud i den får man (nej, jag har inte provat en 5bandad hals).

Jag skulle absolut kolla på begagnatmarknaden och då på ESP, Washburn, PRS, Ibanez etc (finns hur många märken som helst på begagnatmarknaden med kvalitet för betydligt mer budgetanpassad plånbok än nya gitarrer).

Link to comment
Dela på andra sajter

ESP har alltid stått högt i kurs hos mig men är inte LTD ett uppköpt märke av ESP? Som en billigare variant av orginalet som Epiphone är till Gibson ungefär?

I vilket fall så är ESP det märket som jag skulle satsa på om jag skulle köpa en ny gitarr vilket jag sällan gör utan håller mig mer till begagnade gitarrer.

Och visst kan du spela rent med EMG-mikar. EMG är riktigt bra mikar om man gillar ljudet, personligen använder jag inte EMG men jag är inte mycket för hög output heller, är man det så är det ett bra val.

Synd bara att det är 24 band på gitarren... Ju längre bort från stallet halsmiken kommer, ju djupare ljud i den får man (nej, jag har inte provat en 5bandad hals).

Jag skulle absolut kolla på begagnatmarknaden och då på ESP, Washburn, PRS, Ibanez etc (finns hur många märken som helst på begagnatmarknaden med kvalitet för betydligt mer budgetanpassad plånbok än nya gitarrer).

Mmm det är uppköpt av esp 😱

Tack för svaret!

Redigerat av Guitar
Link to comment
Dela på andra sajter

ESP har alltid stått högt i kurs hos mig men är inte LTD ett uppköpt märke av ESP? Som en billigare variant av orginalet som Epiphone är till Gibson ungefär?

I vilket fall så är ESP det märket som jag skulle satsa på om jag skulle köpa en ny gitarr vilket jag sällan gör utan håller mig mer till begagnade gitarrer.

Och visst kan du spela rent med EMG-mikar. EMG är riktigt bra mikar om man gillar ljudet, personligen använder jag inte EMG men jag är inte mycket för hög output heller, är man det så är det ett bra val.

Synd bara att det är 24 band på gitarren... Ju längre bort från stallet halsmiken kommer, ju djupare ljud i den får man (nej, jag har inte provat en 5bandad hals).

Jag skulle absolut kolla på begagnatmarknaden och då på ESP, Washburn, PRS, Ibanez etc (finns hur många märken som helst på begagnatmarknaden med kvalitet för betydligt mer budgetanpassad plånbok än nya gitarrer).

Mmm det är uppköpt av esp 🙂

Tack för svaret!

Oh nej!

Jag ser nu att det är en LTD. Den jag pratade om är ESP versionen av samma modell. Sorry.

LTD:n har jag inte testad.

Borde iof reagerat på att du skrev att du inte hade allt för stor budget. För ESP:n är inte direkt billig!

Sorry än en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fortsätter väl att rekommendera hagström då.

De har både modeller med singel coil mickar och humbucker. Väldigt mycket gitarr för pengarna.

Spelar själv på en Hagström Swede.

Även jag rekomenderar Hagström. Jag har också en Swede som jag är mer än nöjd med.

Inte så dyra heller, runt 6000:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Snart är det dags för inköp utav en ny el gitarr! Jag har titta runt lite och vet inte riktigt vilken som är bäst att köpa, jag har inte heller allt för stor budget att röra mig med. Jag har tittat på en "vintage black ESP LTD Deluxe EC-1000" el gitarr som jag tycker är grymt snygg 🙂 . EMG mickarna skall tydligen också vara bra har jag hört från en vän som har en annan esp ltd. Så det skulle vara snällt om någon ville ge råd om den är bra eller inte, eller säga någon annnan gitarr som är grym 🙂!Jag vill ha en mångsidig gitarr som man inte bara kan spela hård rock utan också att det låter bra när man spelar cleant eller annat och att även gitarren ser neutral ut.

Tack för svar! 🙂

//Andreas

Själv kör jag på Jackson med SD mickar...grym gitarr till metal men ajg tycker det rena är är rätt ok med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick en ESP Ltd Viper-400 i 40-års present och jag håller detta som min absolut skönaste gitarr.. En riktig ROCK-RÖJARE! Min Gibson Les Paul Gold top är inte i närheten av denna. Kan inte fatta de som inte gillar EMG mickarna... Spelar man in i Cubase (Line in) så KROSSAR ju dessa gibson mickarna! Sicket jävla FRÄÄÄÄS! Vacker design med en kropp som skapar en otroligt fin sustain!

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

ESP har alltid stått högt i kurs hos mig men är inte LTD ett uppköpt märke av ESP? Som en billigare variant av orginalet som Epiphone är till Gibson ungefär?

I vilket fall så är ESP det märket som jag skulle satsa på om jag skulle köpa en ny gitarr vilket jag sällan gör utan håller mig mer till begagnade gitarrer.

Och visst kan du spela rent med EMG-mikar. EMG är riktigt bra mikar om man gillar ljudet, personligen använder jag inte EMG men jag är inte mycket för hög output heller, är man det så är det ett bra val.

Synd bara att det är 24 band på gitarren... Ju längre bort från stallet halsmiken kommer, ju djupare ljud i den får man (nej, jag har inte provat en 5bandad hals).

Jag skulle absolut kolla på begagnatmarknaden och då på ESP, Washburn, PRS, Ibanez etc (finns hur många märken som helst på begagnatmarknaden med kvalitet för betydligt mer budgetanpassad plånbok än nya gitarrer).

Mmm det är uppköpt av esp 🙂

Tack för svaret!

Oh nej!

Jag ser nu att det är en LTD. Den jag pratade om är ESP versionen av samma modell. Sorry.

LTD:n har jag inte testad.

Borde iof reagerat på att du skrev att du inte hade allt för stor budget. För ESP:n är inte direkt billig!

Sorry än en gång.

Okaj ingen fara 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick en ESP Ltd Viper-400 i 40-års present och jag håller detta som min absolut skönaste gitarr.. En riktig ROCK-RÖJARE! Min Gibson Les Paul Gold top är inte i närheten av denna. Kan inte fatta de som inte gillar EMG mickarna... Spelar man in i Cubase (Line in) så KROSSAR ju dessa gibson mickarna! Sicket jävla FRÄÄÄÄS! Vacker design med en kropp som skapar en otroligt fin sustain!

/Uffe

Okej gött att höra!! 😉 Men hur låter den när du kör cleant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...