Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej på er,

Jag undrar om ni vet några Digital Pianon/Keyboards med, tror att det heter "rattar" som man använder för att mixtra med ljudet. Jag är ute efter ett speciellt ljud som används i mycket pop/rock musik, en slags orgel rotor, låter som en orgel fast, ett slags vågigt ljud pålagt där man kan höja och sänka vågorna med hjälp av "ratten". Vet ni om det finns några sådana keyboards/digital pianon att köpa, eller hur får de det där vågiga orgel ljudet som finns i så många låtar? Det måste vara en keyboard med någon slags ratt på som man kan höja och sänka intensiteten på orgel rotor ljudet.

mvh,

Joel L.

Annons
Postat (redigerat)

Menar du leslie?

Det är ju en högtalare som roterar i olika hastigheter som bla är vanlig när man spelar hammondorgel.

Du kan ju titta på Nord electro eller Nord Stage från svenska Clavia.

Riktigt bra piano/elpiano/orgel samt lesliesimulator.

/ Olof

Redigerat av bassman
Postat
Hej på er,

Jag undrar om ni vet några Digital Pianon/Keyboards med, tror att det heter "rattar" som man använder för att mixtra med ljudet. Jag är ute efter ett speciellt ljud som används i mycket pop/rock musik, en slags orgel rotor, låter som en orgel fast, ett slags vågigt ljud pålagt där man kan höja och sänka vågorna med hjälp av "ratten". Vet ni om det finns några sådana keyboards/digital pianon att köpa, eller hur får de det där vågiga orgel ljudet som finns i så många låtar? Det måste vara en keyboard med någon slags ratt på som man kan höja och sänka intensiteten på orgel rotor ljudet.

mvh,

Joel L.

Det går väl med de flesta midi-keyboards/synthar om du ska köra en vst plugg? Du kan styra rotor/vibrato med t.ex. mod-hjulet. Annars kolla på dom i inlägget innan.

Postat (redigerat)
Det går väl med de flesta midi-keyboards/synthar om du ska köra en vst plugg? Du kan styra rotor/vibrato med t.ex. mod-hjulet. Annars kolla på dom i inlägget innan.

Menar du mod hjul i musik program eller på keyboarden? Jag har en DGX-620 Digital Piano (http://www.musik-titt.de/images/DGX620_high_jpg.jpg). Verkar inte gå att styra rotor ljudet med denna. Går det kanske om jag använder orgel rotor ljud från Reason och sedan kopplar det till Cubase? Jag menar, det kanske finns några inställningar där för att styra rotor ljudet så man slipper att köpa en helt ny keyboard bara för det.

mvh,

Joel L.

Redigerat av Joel L.
Postat

Jag är ingen kung på Reason, men logiskt sett så borde du kunna spela

in orgeln i midi, välja ett VSTi med orgelljud i Reason och sen

kunna ställa in modulation i nån form av midi-editor.

Postat

Menar du i själva Reason, eller midi-editor i tex. Cubase? Det kanske går att göra allt det här bara i Reason?

Postat

Menar du i själva Reason, eller midi-editor i tex. Cubase? Det kanske går att göra allt det här bara i Reason?

Jag har ingen aning!

Har du Cubase så kan du väl använda det istället? Där går det att göra iaf.

Postat (redigerat)

Ah, så det går att göra det i Cubase? Vet du hur man gör exakt?

Redigerat av Joel L.
Postat

Ah, så det går att göra det i Cubase? Vet du hur man gör exakt?

Du behöver ett VSTi som kan låta som en orgel.

Sen kopplar du in ditt klaviatur via midi i datorn.

Skapar ett midi-spår och spelar in det som orgeln ska spela (spelar ingen roll om det låter som ett piano eller nått annat just nu).

Du startar VST instrumentet och väljer som out på midispåret det VSTi som du just startade.

Dubbelklickar (eller på annat sätt går in i midi-editorn) på midi-spåret.

I den lilla menyn nere till vänster väljer du modulation.

Sen ritar du i det undre vita fältet hur mycket modulation du vill ha.

Typ så?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Eller så kör du reason och automatiserar du modwheel på samplern som spelar orgelljudet i Reasons sequenser.

Aktivera ditt spår där orgeln ligger och spela in Modwheel rörelsen du vill göra.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Hm. Dubbelpost... Tar bort!

Redigerat av hegobald
Postat (redigerat)

Låter jäkligt bra, men hur ska man styra ljudet om man spelar från en Keyboard som inte har någon mod-wheel?

Redigerat av Joel L.
Postat
Låter jäkligt bra, men hur ska man styra ljudet om man spelar från en Keyboard som inte har någon mod-wheel?

Du får väl helt enkelt styra ljudet i efterhand. Eller så köper

du ett billigt midiklaviatur för några hundringar.

Postat

Jag laddade ner demot av B4 II, men jag hittar inget sätt att koppla det till mitt digital piano, det måste väl gå på något sätt? Någon som har någon aning? Och hur kopplar man programmet till Cubase som ett plugin?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.