Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Jag köpte ett midi-klaviatur av typ M-Audio Oxygen 49 för inte så länge sen, tillsammans med Reason 3.0. Det funkar utmärkt på min slöa dator av märket IBM. Men jag vill ju självklart använda det till nån av mina nyare datorer, jag har två stycken till, båda från Fujitsu Siemens. Service Package 2 är installerat på alla så vitt jag vet, och operativsystemet är XP home edition på alla tre.

Så på mina två nya datorer så vill inte drivrutinerna till klaviaturet installeras. De installeras inte automatiskt när jag kopplar i klaviaturet, utan det står "Ny maskinvara har hittats och installerats" i bubblan som kommer upp, men som sagt installeras inte behövd drivrutin och därmed fungerar inte klaviaturet heller. Strömmen fungerar, jag har tom bytt USB-kabel hos affären där jag köpte den för att de trodde att det var felet, men ack.

När jag försöker installera den behövda drivrutinen "Oxygen 49 USB Driver" manuellt från "lägg till ny maskinvara" på kontrollpanelen så ger den mig felmeddelandet att "drivrutinen har installerats men enheten kan inte startas (Fel Kod: 10)", och därefter visar drivrutinen en liten gul varningsskylt framför sig i Enhetshanteraren och ifall man visar egenskaperna på den så står det att den inte fungerar korrekt.

Jag har brevväxlat med M-Audio, ringt musikbörsens (där jag köpte den) support 5 gånger, ring deras leverantörs support en gång, men fortfarande inte fått något vettigt svar angående drivrutinen, utan musikbörsen har trott det var fel på USB, M-audio trodde det var något med IRQ. Jag försöker ju förklara att drivrutinen inte installeras men för döva öron. Jag har provat både mjukvaran som kommer med på drivrutins-CD:n samt den nya uppdaterade som finns på M-Audios sida, inget fungerar. Och i och med att det funkar utmärkt på IBM-datorn så antar jag ju att det är något ?fabriksfel? hos Fujtisu. Låter ju lite långsökt men jag vet inte vad jag ska göra. Grabbarna på sweclockers.com hade ingen lust att hjälpa mig, men kanske någon snäll själ här vet? 🙂

Annons
Postat

Har du provat avinstallerat drivisarna o sedan rebota o installera dom igen?

Har du USB 1.0 eller 2.0 på datorerna?

Tanken slog mig att du kanske har 1.0 o klavet är för 2.0 ?

Postat
Har du provat avinstallerat drivisarna o sedan rebota o installera dom igen?

Har du USB 1.0 eller 2.0 på datorerna?

Tanken slog mig att du kanske har 1.0 o klavet är för 2.0 ?

Hej! Tack för svaret. Japp, jag har provat alla olika kombinationer av omstart och reinstall osv, och de nya datorerna är som sagt nya, och är därför utrustade med usb 2.0 båda två. Klavet är även det 2.0, men som sagt tror jag inte det är något fel på USB-kopplingen eftersom jag får ström i klaviaturet och siffrorna lyser osv, utan det är drivrutinen som spökar. Jag testade även idag att installera en annan drivrutin, till ett Axiom keyboard, även fast jag inte har ett, och även det nekades och jag fick Fel kod: 10 igen.

Postat

Okej.

Har då har du troligen ServicePack2 installerat?!

Har du gjort alla uppdateringar på datorerna?

Det skumma i det hela att det är samma problem på två oberoende datorer.

Det är outoffmyhead!

Postat
Okej.

Har då har du troligen ServicePack2 installerat?!

Har du gjort alla uppdateringar på datorerna?

Det skumma i det hela att det är samma problem på två oberoende datorer.

Det är outoffmyhead!

Yes. Service Pack 2 och alla prioriterade uppdateringar är installerad. Jag testar just nu att installera 3 st oprioriterade uppdateringar manuellt. Tror inte det gör nån skillnad, men det är ju värt försöket: Windows media player 11, Microsoft .NET framework 3.0, och en uppdatering av rotcertifikat (ingen aning vad den gör, men det lät bra).

Jag läste runt lite på forumet och såg nån annan som hade haft problem med ett midi keyboard och som löste det genom att ändra i registret, för att windows inte kan ta emot fler än 10 midikontroller, eller vad det var. Men jag försökte följa guiden som han länkade till, men min motsvarande mapp i regedit var helt annorlunda mot bilderna, så jag ändrade inget.

Jag kan ju även nämna att den datorn som det funkar på är tämligen nyformaterad. Iofs formaterade jag den förra hösten, men eftersom jag knappt har använt den sen dess så antar jag att den fortfarande är ganska clean från grejer. Har tex inte installerat Daemon Tools och liknande applikationer på den.

Postat
Kan det vara så att det liggerkvar en drivrutin i regedit, även om du avinstallerat dom via kontrollpanelen.?

Var ska jag leta isåfall? Registret är inte precis litet :rolleyes:

Postat
Kan det vara så att det liggerkvar en drivrutin i regedit, även om du avinstallerat dom via kontrollpanelen.?

Var ska jag leta isåfall? Registret är inte precis litet :rolleyes:

Som en liten hint :

För att öka chansen att få ett snabbt svar på din fråga, använd sökfunktionen innan du postar. De flesta frågor av teknisk karaktär har redan ställts.

☺️😛😛

Postat

Jag testade runt med lite diverse reinstalls och borttagning av filer i registret men det fungerar inte ändå, och eftersom det inte såg ut likadant med filerna som i guiden i den andra tråden, som sagt, så vågar jag inte gå bersärk på alla möjliga ljudnycklar i registret. Det är mycket konstigt det här problemet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.