Jump to content
Annons

Till er som har Virus TI - Hur få seperata AMP attack?


Acidman

Recommended Posts

Annons

Hur många envelopes finns det i virusen? Bara två? 😉

Går det inte att använda modulationsmatrisen för att assigna vilka envelopes som ska styra vad?

Eller finns det nån form av matematisk funktion i matrisen där du kan ställa in ett delay för den ena oscillatorn? -Fast det verkar onödigt krångligt. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många envelopes finns det i virusen? Bara två? 😄

Går det inte att använda modulationsmatrisen för att assigna vilka envelopes som ska styra vad?

Eller finns det nån form av matematisk funktion i matrisen där du kan ställa in ett delay för den ena oscillatorn? -Fast det verkar onödigt krångligt. 😄

Jag sitter och tittar i matrixen, men som nybörjare är det inte så lätt. Den tutorial som kom med hittar jag inget, och jag har försökt hitta någon patch att titta och experimentera med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen virus själv, så jag vet inte precis hur det ser ut, men principen borde vara samma som andra synthar....

Testa att sätta "OSC2 level" som Destination och "Envelope 2" (om du använder Env 1 för de andra oscillatorerna) som Source.

Fast har Virusen bara 2 st envelopes så blir du ju lite begränsad i övrigt sedan. Det brukar ju vara trevligt med en separat envelope till filtret också....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många envelopes finns det i virusen? Bara två? :rolleyes:

Går det inte att använda modulationsmatrisen för att assigna vilka envelopes som ska styra vad?

Eller finns det nån form av matematisk funktion i matrisen där du kan ställa in ett delay för den ena oscillatorn? -Fast det verkar onödigt krångligt. 😛

Jag sitter och tittar i matrixen, men som nybörjare är det inte så lätt. Den tutorial som kom med hittar jag inget, och jag har försökt hitta någon patch att titta och experimentera med.

Ska kika hemma lite senare om inte nån inte redan har gett Dig en lösning eller Du kommit på det själv!

Löser jag det skickar jag en patch till Dig!

Peace...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den har ett separat envelope till filtret 🙂

Fast om det bara finns 2 st envelopes totalt hjälper det ju i det här fallet inte att den ena heter "filter env". Vill man att den ena envelopen ska påverka volymen på osc2 och den andra på de andra oscillatorerna, så finns ju ändå ingen kvar till filtret sedan!

Det är därför vissa lite bättre synthar har 3-4 envelopes.... 😉

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

r206 (oregistrerad)

Bara två envelopes stämmer faktiskt inte helt eftersom det går att köra LFO:erna i envelope mode och på det sättet få 3 extra AD envs. LFO:erna har dessutom tillgång till samma spectral waves som oscillatorerna vilket gör att man kan få till lite intressantare envelopes än enkla AD.

På gamla virus b har jag för mig att man inte kunde styra volym separat för osc1/osc2 utan bara balans mellan osc1 och osc2 och volym för osc3. Inte sett en virus på flera år så det här kanske inte stämmer men tror att du ska göra så här. LFO3 med lämplig vågform(ramp tex)/hastighet assign till osc3 volume, slå på env mode för LFO3, ställ in en "fade in" tid så får du en liten delay innan LFO3 startar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många envelopes finns det i virusen? Bara två? 😉

Går det inte att använda modulationsmatrisen för att assigna vilka envelopes som ska styra vad?

Eller finns det nån form av matematisk funktion i matrisen där du kan ställa in ett delay för den ena oscillatorn? -Fast det verkar onödigt krångligt. 🙂

Jag sitter och tittar i matrixen, men som nybörjare är det inte så lätt. Den tutorial som kom med hittar jag inget, och jag har försökt hitta någon patch att titta och experimentera med.

Ska kika hemma lite senare om inte nån inte redan har gett Dig en lösning eller Du kommit på det själv!

Löser jag det skickar jag en patch till Dig!

Peace...

Tackar! Jag experimentar fortfarande.

Redigerat av Acidman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara två envelopes stämmer faktiskt inte helt eftersom det går att köra LFO:erna i envelope mode och på det sättet få 3 extra AD envs. LFO:erna har dessutom tillgång till samma spectral waves som oscillatorerna vilket gör att man kan få till lite intressantare envelopes än enkla AD.

På gamla virus b har jag för mig att man inte kunde styra volym separat för osc1/osc2 utan bara balans mellan osc1 och osc2 och volym för osc3. Inte sett en virus på flera år så det här kanske inte stämmer men tror att du ska göra så här. LFO3 med lämplig vågform(ramp tex)/hastighet assign till osc3 volume, slå på env mode för LFO3, ställ in en "fade in" tid så får du en liten delay innan LFO3 startar.

Det är fortfarande balans även på TI. Det jag vill göra är att t.ex OSC 1 kör på direkt, och OSC 2 kommer några sekunder senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

r206 (oregistrerad)
Bara två envelopes stämmer faktiskt inte helt eftersom det går att köra LFO:erna i envelope mode och på det sättet få 3 extra AD envs. LFO:erna har dessutom tillgång till samma spectral waves som oscillatorerna vilket gör att man kan få till lite intressantare envelopes än enkla AD.

På gamla virus b har jag för mig att man inte kunde styra volym separat för osc1/osc2 utan bara balans mellan osc1 och osc2 och volym för osc3. Inte sett en virus på flera år så det här kanske inte stämmer men tror att du ska göra så här. LFO3 med lämplig vågform(ramp tex)/hastighet assign till osc3 volume, slå på env mode för LFO3, ställ in en "fade in" tid så får du en liten delay innan LFO3 startar.

Det är fortfarande balans även på TI. Det jag vill göra är att t.ex OSC 1 kör på direkt, och OSC 2 kommer några sekunder senare.

Ställ osc1/osc2 balans till -63 (bara osc1 ska låta) och modulera osc1/osc2 balans med +63 från LFO:n i env läge istället då. Kom på att det bara är LFO1 och LFO2 som har env läge så gör som jag skrev ovan fast byt ut LFO3 till LFO1 eller LFO2.

Sålde min virus när jag tröttnade på att leta efter sätt att komma runt alla begränsningar som finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara två envelopes stämmer faktiskt inte helt eftersom det går att köra LFO:erna i envelope mode och på det sättet få 3 extra AD envs. LFO:erna har dessutom tillgång till samma spectral waves som oscillatorerna vilket gör att man kan få till lite intressantare envelopes än enkla AD.

På gamla virus b har jag för mig att man inte kunde styra volym separat för osc1/osc2 utan bara balans mellan osc1 och osc2 och volym för osc3. Inte sett en virus på flera år så det här kanske inte stämmer men tror att du ska göra så här. LFO3 med lämplig vågform(ramp tex)/hastighet assign till osc3 volume, slå på env mode för LFO3, ställ in en "fade in" tid så får du en liten delay innan LFO3 startar.

Det är fortfarande balans även på TI. Det jag vill göra är att t.ex OSC 1 kör på direkt, och OSC 2 kommer några sekunder senare.

Ställ osc1/osc2 balans till -63 (bara osc1 ska låta) och modulera osc1/osc2 balans med +63 från LFO:n i env läge istället då. Kom på att det bara är LFO1 och LFO2 som har env läge så gör som jag skrev ovan fast byt ut LFO3 till LFO1 eller LFO2.

Sålde min virus när jag tröttnade på att leta efter sätt att komma runt alla begränsningar som finns.

Ska kolla på det. Jag fattar inte varför en sådan funktion ska vara krånglig? När de ändå har Virus Control skulle de ju kunna ha grafisk env till allting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade runt lite på andra forum, och Virus har en (enligt mig stor) begränsning att den bara har två env. Det blir att göra två patches. Märkligt att de inte tänkte på en tredje env som användaren själv får välja vad den ska styra. Även mjukvarusynthar har detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waldorf Q (och microQ) som kom ungefär samtidigt som Virus A har 4st envelopes... 🙂

På den punkten är de klart mer flexibla än Virus.

Edit: Kan tillläggas att det r206 skriver ovan är ett sätt att få olika envelopes, och med det skapa alla möjliga skumma envelopes mha lfo och matrx. Men nog hade man kunnat göra det mycket smidigare.

Redigerat av Acidman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...