Jump to content
Annons

Betydelse av Firewire 800 och Firewire 400


prisoner_of_mars

Recommended Posts

Höll på att bli galen då jag inte hittade nån information om den firewireport som finns på min dator, men sen upplyste Wikipedia mig att det heter "IEEE 1394" på PC språk och då hittade jag förstås denna direkt i enhetshanteraren. Det finns två generationer, den gamla som kan streama 400 mb/s (IEEE 1394a) och den nya med 800 mb/s (IEEE 1394b).

Nu vet jag alltså inte vilket jag har, i enhetshanteraren står det "OHCI kompatibel IEEE 1394 värdstyrenhet" och det gör mig inte så mycket klokare. Varför jag nu skriver denna tråd är för att jag skall köpa ett Alesis Multimix 8 Firewire kort. Vet någon om det spelar nån roll vilken generations Firewire-port man har?

På Wikipedia lärde jag mig också att man måste ladda ner en "hotfix" för att få portarna att gå med max hastighet. XP med Servicepack 2 segar ner dom till 100 mb/s nämnligen.

Detta må vara självklarheter för dom flesta, för mig är outforskad mark. Hittade inte heller nåt om detta i forumet.

Tack för eventuella svar!

Redigerat av Olsberg
Tydliggjorde rubrik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Höll på att bli galen då jag inte hittade nån information om den firewireport som finns på min dator, men sen upplyste Wikipedia mig att det heter "IEEE 1394" på PC språk och då hittade jag förstås denna direkt i enhetshanteraren. Det finns två generationer, den gamla som kan streama 400 mb/s (IEEE 1394a) och den nya med 800 mb/s (IEEE 1394b).

Nu vet jag alltså inte vilket jag har, i enhetshanteraren står det "OHCI kompatibel IEEE 1394 värdstyrenhet" och det gör mig inte så mycket klokare. Varför jag nu skriver denna tråd är för att jag skall köpa ett Alesis Multimix 8 Firewire kort. Vet någon om det spelar nån roll vilken generations Firewire-port man har?

På Wikipedia lärde jag mig också att man måste ladda ner en "hotfix" för att få portarna att gå med max hastighet. XP med Servicepack 2 segar ner dom till 100 mb/s nämnligen.

Detta må vara självklarheter för dom flesta, för mig är outforskad mark. Hittade inte heller nåt om detta i forumet.

Tack för eventuella svar!

Genväg till Microsoft för FW-patchen

http://www.microsoft.com/downloads/details...;DisplayLang=en

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag vet inte om patchen är att fördra du kan ju testa. Tror att en "nergradering" av bara firewire från SP2 till SP1 är bättre. Finns en utförlig guide och info på Rme-audio både om "nergraderingen" och patchen.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför jag nu skriver denna tråd är för att jag skall köpa ett Alesis Multimix 8 Firewire kort. Vet någon om det spelar nån roll vilken generations Firewire-port man har?

För att svara på min egen fråga...

Kontaktade Alesis customer support med några frågor, jag fick lära mig följande: Multimixen (och tydligen dom flesta andra firewirekort) använder sig av firewire 400 anslutning. De 4-pins portar som oftast finns på laptopar är dock ett problem, dom kan inte hantera stora audiostreams. Killen rekommenderade att skaffa en skild 6-pins firewire ExpressCard adapter.

Synd, då går liksom poängen med att skaffa en billig firewire mixer förlorad, om man nu måste köpa en massa extern utrustning. Skrev till Phonic med exakt samma frågor, får se vad de svarar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ett expresscard kostar ju inte skjortan direkt. Här är ett, du kan ju såklart söka runt lite och säkert hitta billigare. Tänk bara på att kolla på Phonics sida så att du köper ett expresscard som är kompatibelt med mixern. Om dom nu har några sådana krav.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, svaret från Phonic var inte direkt till stor hjälp:

"Thank you for contacting Phonic. Please bring your book to the latest shop for further testing."

Fast jag undrar, om jag nu tar rutten med att hooka mixern via expresscard porten, borde man inte då i princip få ÄNNU bättre latency och stabilitet med att köpa ett dedikerat expresscard ljudkort och en enkel analog mixer...? Lite synd att man då går miste om möjligheten att streama många kanaler åt gången, även om jag tror jag kan leva utan det.

Tror jag får tänka om helt, svaret från Phonic var ju inte värst hoppingivande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle en 6-pinnars vara snabbare en en 4-pinnars? De två extra pinnarna är väl bara strömförsörjning? Hur blir det då med de minikontakter som sitter på t ex videokameror?

Bra fråga, men om support avdelningen på både Phonic och Alesis säger samma kan man ju inte tro annat än att det stämmer. Tror det snarare har att göra med tillverkaren av firewire chipet än hur många pinnar dom har. Texas Instruments firewire chip har jag hört rekommenderas många gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle en 6-pinnars vara snabbare en en 4-pinnars? De två extra pinnarna är väl bara strömförsörjning? Hur blir det då med de minikontakter som sitter på t ex videokameror?

Bra fråga, men om support avdelningen på både Phonic och Alesis säger samma kan man ju inte tro annat än att det stämmer. Tror det snarare har att göra med tillverkaren av firewire chipet än hur många pinnar dom har. Texas Instruments firewire chip har jag hört rekommenderas många gånger.

Texas brukar rekommenderas, men det är inte hela sanningen, utan fler kan fungera.

Här finns RME's tester av FW-kort. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...