Jump to content
Annons

Dämpning i ett teknikerbås


lyxma

Recommended Posts

Hej!

Jag jobbar på en teater där vi tekniker sitter i ett öppet teknikerbås lite bakom mitten på salongen. På teatern förekommer inte bara teaterföreställningar utan även konserter, både förstärkta och akustiska. Jag har märkt att vissa bastoner förstärks inne i detta bås. Man har en vägg precis bakom sig.

Denna vägg skulle jag vilja klä in med nåt absorberande material. Har funderat på ett draperi med dämpande tyg men det skulle bli för mycket i vägen eftersom vi har patch-skåp och diverse strömbytare på den väggen. Ett alternativ vore att klä alla fria väggytor med ett absorberande material. Det ska dock se snyggt ut, alltså inte skumgummivarianter som man har i studios osv. Vet att jag har sett dämpande akustikplattor som är ganska tunna som man helt enkelt limmar/skruvar fast på väggen. Det ska helst inte var tjockare än 3-4 cm.

Vet ni någon bra hemsida där det finns det jag eftersöker? Har googlat lite men inte hittat nåt av värde.

Mvh Simon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Problemet är att om du skall dämpa bas så behövs det vanligen rätt tjocka material. Tjockleken behöver stå i proportion till våglängden hos ljudet, inte så att det behöver vara lika långt men så att höga frekvenser kan dämpas med tunna material, men låga kräver tjockare. Det låter som att ni borde ta hjälp av någon akustiskt kunnig person som kan mäta och räkna lite innan ombyggnad.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att de vanligaste akustikskum-produkterna ser tråkiga ut, så kanske du ändrar uppfattning om du kollar på Vicoustic, som kör med en lite annan design på många av sina produkter. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

SvenGr (oregistrerad)

Ja, tjockare material. Placera det gärna i hörn för att ta bort bastonerna.

Jag har köpt mineralsinus av ljudbalans och skillnaden är verkligen som natt o dag! Köpte både 100 och 50 mm för att ta lite olika frekvenser. Monterade 50 mm direkt på väggen och 100 mm snett i hörnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

OM problemet är två väggar som är helt parallella kan man eventuellt lösa det genom att vinkla den ena väggen. Frekvensen som skapar stående väg beror då på avståndet mellan väggarna, genom att vinkla väggen får man svagare vågor på många frekvenser vilket inte stör på samma sätt.

G.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...