Jump to content
Annons

Nån med komponentkoll?


Magus

Recommended Posts

Äntligen är det dags för musikdatorköp. Pengar som bränner i fickan ska nu brännas på en schysst dator. Denna plockade jag ihop på Styggapojken.se. Vad tror ni lärda om denna? Vad kan förbättras utan att budgeten spricker helt? Har tidigare haft problem med komponenter som inte passar ihop. Så denna gången måste det bli rätt från början. Basta

Chassi: Chieftec DX-01B-D 360 W

Asus P4C800 deluxe

Intel P4 3.0 ghz

2 st Samsung 512mb DDR 400 Mhz

Seagate Barracuda 7200 200 Gb 7200rpm Serial ATA

Matrox Millenium P650, 256-bit GPU, 64 MB DDR ATX, Dual Head

DVD brännare Nec ND3500

Hyundai CRT 19 tum

-------------------------------------

Ljudkort M-Audio delta 44 har jag sedan tidigare

17 tums skärm finns

Priset på hela kalaset blir 11.565 kr som sagt. Skulle iof kunna strunta i dualhead funktionen på grafikkortet och få ner priset en del, men hur kul är det?

Är tacksam för lite synpunkter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför inte ta P750 och få tre VGA? ska själv köpa ett sånt kort inom en snar framtid... Matroxkorten är i den bättre ligan när det kommer till multimedia och musik

Det andra ser väl ok ut..kör själv med en Seagate Barracuda och asus mobo ..inga bekymmer, fast jag kör AMD isf Intel..men det är ju päron och äpplen egentligen..

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Du nämner inget om operativet, men jag förutsätter att du kommer att köra XP. Införskaffa då mer minne. Hänger du kvar vid ett äldre OS (som jag) så kan jag nämna i förbigående att Win 98SE klarar max 1 GB RAM och Win Me 1,5 GB RAM.

Och jag hakar på "ponkass" råd om hårddisken; Skaffa två diskar istället, en system (primär master) och en audiodisk (sekundär master). Du behöver inte lägga dyra pengar på S-ATA, utan klarar dig gott och väl med det äldre och billigare alternativet IDE/ATA (vilket för övrigt har diskuterats på en liknande tråd här på forumet för en liten tid sedan, se under rubrik:"datorer/tillbehör" och "S-ATA/stor skillnad?"). 🙂

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

S-ata eller IDE är frågan? Det verkar vara lite skilda åsikter om vad som är bäst. Vissa hävdar sig få mycket bra prestanda med satadiskar och ljud. Andra säger att det inte verkar spela ngn roll och tom att IDE är bättre. Svårt. Jag får kolla runt lite mer men kostnadsaspekten är ju klart till IDEs fördel 😉 . Minne då? Jag tänkte slänga i en gig. 2st 512or, är det för lite för XP? Det verkar gå inflation i minne minns när 16Mb ansågs fantastiskt. well well antar att man inte kan få för mycket. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en IDE (Seagate 120GB/8MB) som systemdisk och en precis likadan, fast S-ATA som audiodisk. Tidigare har jag kört med 2st likadana 120GB IDE till system och audio. I båda fallen har det alltid fungerat ypperligt bra och jag har kunnat spela upp över 50 monospår audio samtidigt, med sample-exakt synk utan bekymmer.

Enligt min mening kan du alltså välja vilket interface du känner för, eftersom jag inte har märkt någon nämnvärd prestandaskillnad. Båda varianterna klarar av att spela upp fler audiospår än de flesta någonsin använder i en normal låt...

Sedan skiljer det väl inte mer än någon hundralapp eller två mellan IDE och S-ATA - och för den lilla extra kostnaden känns det kanske roligare att ta det nyare interfacet... 😎

Minne skulle jag inte stoppa i mindre än 1GB, men gärna 2GB. Jag har själv 1GB i min burk, men ibland hade det underlättat lite med mer minne, eftersom det finns många minneskrävande VSTi numera...

Det finns ett par välfungerande maskiner redovisade på mitt recensionsforum. Det kanske kan finnas tips att ta till sig bland dessa också...? 😉

Ni andra som har fungerande maskiner får väldigt gärna också gå in på recensionsforumet och skriva lite om era erfarenheter. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

vizay (oregistrerad)

ser helt okej ut men två saker skulle jag ändrat på om jag köpte:

1. Med tanke på nya tekniker som håller på att utvecklas så kan det vara en god ide att även satsa på ett lite tyngre grafikkort numera

2. Byt ut hårdisken mot två stycken Western digital Raptor 72gb 10000rpm istället. Sen kör du dom raidade så har du en grym prestandaökning för musikproduktion jämfört med en vanlig 7200 rpm disk 🙂 (du kan ju också köra två raptor och sen även köpa 200 gigarn för att ha som extra storage disk, lägga alla klara låtar på + annat skit som inte bör ligga tillsammans med musikprylarna 😆)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...