Fippe Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Mitt första inlägg så jag hoppas på det bästa. Jag gör elektronisk musik och älskar sjävklart arpeggio och andra ljud som är styrad av "tempovalet". Men jag har även ett metalband där jag gärna vill få in dessa synthljuden. Men jag har alltid trott att det inte kommer funka eftersom då slår allt om och trummisen måste börja följa synthen istället för sin egna takt, plus att trummisen kanske inte hör synthen(?). Men jag har nu på senaste tiden sätt band som använder arpeggio i vanliga rockband. Jag har försökt lösa det hela men har mest kommit fram till att trummisen måste lyssna jävligt noga. I ett band så hade trummisen på sig hörlurar, kan vara för att höra synthens ljud bättre eller bara vanliga hörselskydd? Så nu frågar jag er. Hur gör man? Någon som gör det i sitt band eller som ändå vet? Finns det något lättare sätt än att trummisen följer synthen genom att höra den från monitorerna? För om man spelar arpeggion för hand så kan det lätt bli i otakt som inte låter så vackert.
Emil Postat 4 september 2007 Postat 4 september 2007 Det enklaste är att man spelar till metronom och att trummisen har klick i lurarna att följa.
Egghuvud Postat 5 september 2007 Postat 5 september 2007 Jag håller med phobos till viss del. Lurar med klicktrack kan lätt begränsade den levande potentialen i musiken. Jag har testat mycket med det där i studion. Tycker nog att det är svårt att följa ett klicktrack till punkt och pricka, fast det är ingen omöjlighet. Jag roade mig med att plocka in några Wavfiler, från liveinspelningar som jag själv tycker lät otroligt feta i Cubase och klicka upp dem. Naturligtvis svajade det betänkligt i tempot. Musik är ju inte statisk, utan sker i något slags samspel mellan musikerna när de spelar tillsammans. Fluktuationer i tempot bidrar till att få det att låta mer levande så att säga. Jag har också varit på en del livekonserter med band som kör mycket bakgrundsinspelat material. Blue for two t e x som var ett för djävla bra band egentligen. En spelning hade de mycket backtrack och i stort sett bara sång, synt och gitarr. Det blev faktiskt lite stelt. En annan spelning var det bara Freddy Wasling och Henryk Lipp, ett piano och sång. Fy fan vad fett det var. En av de bästa konserter jag sett. (ursäkta jag kommer kanske bort lite från ämnet.) Som svar på din fråga så kan man ju fundera både som phobos gör, klicktracka och sätt hörlurar på trummisen, alternativt att trummisen blir mycket tajtare , alternativt att keyboardisten lär sig spela tajtare arpeggion alternativ att ni repar som fan och blir mer och mer samspelta. Det finns både fördelar och förluster mned klick. 😆
Fippe Postat 5 september 2007 Trådstartare Postat 5 september 2007 Det enklaste är att man spelar till metronom och att trummisen har klick i lurarna att följa. Okej. Ska man då bara ta en vanlig metronom och koppla den till lurar och sen ställa din min synth på samma tempo eller ska man försöka få metronomen från samma ställa? Måste få veta i rätt detalj. Hoppas att du inte tröttnat allt för mycket på mig 😱
Egghuvud Postat 7 september 2007 Postat 7 september 2007 Det enklaste är att man spelar till metronom och att trummisen har klick i lurarna att följa. Okej. Ska man då bara ta en vanlig metronom och koppla den till lurar och sen ställa din min synth på samma tempo eller ska man försöka få metronomen från samma ställa? Måste få veta i rätt detalj. Hoppas att du inte tröttnat allt för mycket på mig 😉 En vanlig metronom är nog inte att rekomendera. För det första kan man fundera kring hur han skulle kunna höra den. För det andra kan det bli små skillnader mellan en intern syntklocka och en metronom, även om man har samma Bpm. det borde väl gå att köra ett klick från synten på en egen kanal (beror ju på vilket keyboard det är) in i lurar till trummisen. Det där låter mer som ett tekniskt problem. 😮
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.