Jump to content
Annons

Spår spelar in alla ljud på datorn


CubaseSX

Recommended Posts

Jag spelar in audio, inte midi i Cubase. För det första rör sig parametrarna på det spår som är markerat när dom egentligen inte ska synas alls när man inte rör keyboardet.

När jag sedan spelar in ett comp på Spår 1 och sedan ska spela in exempelvis stråkar på Spår 2 så spelar Spår 2 in stråkar plus compet som ligger på spår 1 trots att jag bara vill ha stråkarna på 2:an och compet för sig på 1:an.

Jag antar att det antagligen rör sig om ljudkortskonflikt eller DMA/IRQ konflikter. Men frågan är om det går att lösa. Någon som känner igen sig i problemet och kan hjälpa mig? Vore tacksam!

/CubaseSX

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du får leta upp ljudkortets mixer tror jag. Antingen genom den lilla högtalren nere i vänstra hörnet. Välj inspelningskälla (eller liknande) till mic, line in eller så. Beroende vad du spelar in.

För nu verkar det som om du spelar in "what you hear", "Stereo Mix" eller "Wave Out". Alltså att du varje gång spelar in precis allt som hörs. Ändra det så ska det gå bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får leta upp ljudkortets mixer tror jag. Antingen genom den lilla högtalren nere i vänstra hörnet. Välj inspelningskälla (eller liknande) till mic, line in eller så. Beroende vad du spelar in.

För nu verkar det som om du spelar in "what you hear", "Stereo Mix" eller "Wave Out". Alltså att du varje gång spelar in precis allt som hörs. Ändra det så ska det gå bra.

Tack för snabbt svar!

Jag har en PA80 inkopplad till datorns line in och eftersom jag inte har något Interface så kan jag inte spela midi utan bara audio. Jag har varit inne på mixern för ljudkortet ett antal gånger tidigare och klickat bort mikrofon och annat möjligt som kan vara problemet men det verkar inte vilja lösa sig. T.o.m. om jag spelar upp en låt i t.ex. WMP så spelas även denna in i Cubase. Skumt. Jag provade också att spela in på datorns ljudinspelare som ligger i Tillbehör Underhållning och även den gör likadant.

/CubaseSX

Redigerat av CubaseSX
Link to comment
Dela på andra sajter

Som Eternal skriver. Det interna ljudkortet är inställt på at spela in vad det spelar upp, sk "what you hear". En enkel ljudkortsinställning. Troligen via windows ljud-mixer, eller ljudkortets egen mjukvarumixer.

Det är alltså inga IRQ-konflikter eller liknande. Du ska heller inte behöva installera om någonting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser nu att det inte går att kryssa i rutan för linjeingång i ljudmixern. Ännu skummare. Måste bero på ett djupare problem. Om jag väljer samtliga på Justera volymen för inspelning och därefter ska markera linjeingång så går det inte.

/CubaseSX

Redigerat av CubaseSX
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väl den som är minst teknisk här inne men jag måste bara säga vad jag tror det är du har för problem.sannolikheten att jag har rätt är fifty fifty. Hur som helst alltså

Vi kan utesluta din inspelnings program utan det jag tror du gör fel är att du i ljukortets inställning reglar ,som kommer upp på skärmen när du dubbel klickar men vänster musknapp på högtalar ikonen nere i vänstra hörnet på datorn eller högre nedre hörnet,då kommer reglar för line in mic in osv upp men dessa har bara med uppspelning av dina ljud att göra alltså uppspelning av ljud via line in eller mic in osv, men om du vill använda line in eller mic in för inspelning så gå till arkiv/files menyn och klicka på egenskaper längst ner i den menyn då kommer du till inspelnings reglarna för line in och mic in osv och där kryssar/ser du till att inte stereo mix är kryssat utan bara regeln för line in är kryssat och sen att den regeln är uppdragen en bit annars gå inget ljud in.

Du har antagligen stereo mix regeln ikryssad där ,så om du tar line in där ikryssat istället så löser sig dit problem tror jag 🙂 LYCKA TILL 😛

PS: SE BARA TILL ATT DET NU ÄR LINE IN DU STOPPAT IN PA80 inkopplad till SÅ DET INTE ÄR

MIC IN FÖR DÅ MÅSTE DU KRYSSA I DEN REGELN ISTÄLLET I INSPELNING MENYN ALLTSÅ INTE I UPPSPELNINGS MENYN. LINE IN I UPPSPELNINGS MENYN ELLER STEREO MIX I UPPSPELNINGS MENYN DRAR DU UPP KRYSSAR I FÖR ATT HÖRA VAD DU SPELAR IN OCH FÖR DÅ UPPSPELNING AV ALLA DINA SPÅR = TROR JAG ALLTSÅ HE HE 😉

SJÄLV HÅLLER JAG PÅ MED ETT LJUDKORT 24/96 SOM JAG SKA FÖRSÖKA UTAN ATT SKADA ÖVERFÖRA FRÅN EN DATOR TILL MIN NYA DATOR UTAN ATT SKADA DEN.DAMMIG ÄR DEN OCKSÅ PUST OCH STÖN ALLTSÅ KORTET 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väl den som är minst teknisk här inne men jag måste bara säga vad jag tror det är du har för problem.sannolikheten att jag har rätt är fifty fifty. Hur som helst alltså

Vi kan utesluta din inspelnings program utan det jag tror du gör fel är att du i ljukortets inställning reglar ,som kommer upp på skärmen när du dubbel klickar men vänster musknapp på högtalar ikonen nere i vänstra hörnet på datorn eller högre nedre hörnet,då kommer reglar för line in mic in osv upp men dessa har bara med uppspelning av dina ljud att göra alltså uppspelning av ljud via line in eller mic in osv, men om du vill använda line in eller mic in för inspelning så gå till arkiv/files menyn och klicka på egenskaper längst ner i den menyn då kommer du till inspelnings reglarna för line in och mic in osv och där kryssar/ser du till att inte stereo mix är kryssat utan bara regeln för line in är kryssat och sen att den regeln är uppdragen en bit annars gå inget ljud in.

Du har antagligen stereo mix regeln ikryssad där ,så om du tar line in där ikryssat istället så löser sig dit problem tror jag 😕 LYCKA TILL 😛

PS: SE BARA TILL ATT DET NU ÄR LINE IN DU STOPPAT IN PA80 inkopplad till SÅ DET INTE ÄR

MIC IN FÖR DÅ MÅSTE DU KRYSSA I DEN REGELN ISTÄLLET I INSPELNING MENYN ALLTSÅ INTE I UPPSPELNINGS MENYN. LINE IN I UPPSPELNINGS MENYN ELLER STEREO MIX I UPPSPELNINGS MENYN DRAR DU UPP KRYSSAR I FÖR ATT HÖRA VAD DU SPELAR IN OCH FÖR DÅ UPPSPELNING AV ALLA DINA SPÅR = TROR JAG ALLTSÅ HE HE :rolleyes:

SJÄLV HÅLLER JAG PÅ MED ETT LJUDKORT 24/96 SOM JAG SKA FÖRSÖKA UTAN ATT SKADA ÖVERFÖRA FRÅN EN DATOR TILL MIN NYA DATOR UTAN ATT SKADA DEN.DAMMIG ÄR DEN OCKSÅ PUST OCH STÖN ALLTSÅ KORTET 😳

Ja, tack men det har äntligen löst sig. Som jag skrivit i mappen Ljudkort också så laddade jag hem mitt egna ljudkort från Internet, körde det över det andra "gamla" och därefter gick det att inaktivera stereo mixerns under inspelning i volymkontrollen. Det är så j--kla härligt när det löser sig, särskilt när man suttit med ett problem i flera dagar! Tack för era tips!

/CubaseSX

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...