Jump to content
Annons

Hej Reasonanvändare!


Jan (oregistrerad)

Recommended Posts

Jan (oregistrerad)

Jag har lite funderingar att kanske köpa in Reason 3 eller när 4:an kommer. Jag undrar ifall det är svårt att lära sig Reason-programmet ifråga. Jag har erfarenhet ifrån Cubase 4 och jobbar i detta dagligen med olika produktioner. Det som jag har läst är att Reason är ju Rewire-kompatibelt med Cubase 4 vilket innebär att man kan samköra dessa.

Kan man spela in ljud d.v.s. sång i reason eller är det bara ett s.k. midibaserat program där man använder sig av refills och rexloopar??

Finns några bra instruktionsböcker eller instruktions-DVD:er att införskaffa?

Liten musikalisk fråga:

- Vad är det för typ av musik man skriver i Reason? (En konstig fråga kanske?!)

M.v.h.

Jan

Redigerat av Jan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Jan,

man kan skriva all sorts musik i Reason.

Programmet innehåller syntar, samplers och effekter. Att spela in sång eller andra ljud är inte möjligt.

Refills heter ljudbankerna, som i sin tur kan bestå av syntpatcher, loopar, ljud eller effektinställningar.

Rexloopar använder man om man vill.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jan (oregistrerad)

Stämmer det att det är väldigt enkelt att få en loop som har utgångstempo 140 bpm att Reason lätt anpassar loopen till 120 bpm?

Det är några småfrågor som har med avgörandet av att eventuellt införskaffa reason etc.

Finns det för övrigt bra musik som länk där man kan höra vad Reason går för?

M.v.h.

Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer det att det är väldigt enkelt att få en loop som har utgångstempo 140 bpm att Reason lätt anpassar loopen till 120 bpm?

Det är några småfrågor som har med avgörandet av att eventuellt införskaffa reason etc.

Finns det för övrigt bra musik som länk där man kan höra vad Reason går för?

M.v.h.

Jan

Bara om loopen är en rex-fil.

För att kunna göra dina egna loopar till rexfiler måste du köpa Recycle, vilket inte följer med Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jan (oregistrerad)

Är det någon som vet något pris på själva recycle-enheten som måste kompletteras?

För övrigt såg jag lite på några video-clip på Propellerheads hemsida och det hänger med väldigt bra masteringseffekter och ett bra reverb.

Min fråga är:

Går det att använda sig av masteringseffekterna och reverbeffekten som en inserteeffekt i Cubase 4 genom rewire-anslutningen för att te.x. kunna nyttja det på sång- och gitarrpålägg inspelade i Cubase?

M.v.h.

Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet något pris på själva recycle-enheten som måste kompletteras?

Det är inte en reason-enhet, det är ett fristående program. Det kostar runt 2000 kr.

Min fråga är:

Går det att använda sig av masteringseffekterna och reverbeffekten som en inserteeffekt i Cubase 4 genom rewire-anslutningen för att te.x. kunna nyttja det på sång- och gitarrpålägg inspelade i Cubase?

Nej, Reason kan bara köras som Rewire-slav, dvs du kan inte skicka andra programs signaler till Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lite funderingar att kanske köpa in Reason 3 eller när 4:an kommer. Jag undrar ifall det är svårt att lära sig Reason-programmet ifråga. Jag har erfarenhet ifrån Cubase 4 och jobbar i detta dagligen med olika produktioner. Det som jag har läst är att Reason är ju Rewire-kompatibelt med Cubase 4 vilket innebär att man kan samköra dessa.

Kan man spela in ljud d.v.s. sång i reason eller är det bara ett s.k. midibaserat program där man använder sig av refills och rexloopar??

Finns några bra instruktionsböcker eller instruktions-DVD:er att införskaffa?

Liten musikalisk fråga:

- Vad är det för typ av musik man skriver i Reason? (En konstig fråga kanske?!)

M.v.h.

Jan

Mina erfarenheter är efter 3-4 års användande:

*Väldigt lätt att komma igång med och få att fungera och förstå, men det går att bygga hur komplicerade saker som helst, så det är bara fantasin (och ordningssinnet) som sätter gränser.

*Om man skall ratta med Subtractorn elelr Malströmen (i väntan på nya synten Thor) kan det vara lite knepigt att få stora och bra ljud av anledningen att dessa syntar är ganska basic. Du kan förståss skapa hur feta ljud som helst men det kräver att man bygger uppsättningar med flera syntar och filter i en combinator som utökar möjligheterna att kontrollera allt som man lägger in. Sen i sin tur kan du ha så många combinators som du behöver. Nya synten Thor kommer göra det lättare att skapa intressanta ljud då den har inbygda filter och olika oscilatorer samt en stegsequenser.

*Om du vill göra det lätt för dig så finns det färdiga vågformer från massor av välkända syntar som du kan lägga in i NNXT samplern. Den har inbygd filter envelope och multisample-funktion. Du kan få det att låta väldigt genuint.

*Folk som skriver texter och vill ha sång i låtarna är nog de som saknar audiospår mest i reason, med rewire löser man det men det är knappast smidigaste lösningen.

*Man kan använda Reason till allt, men jag tycker det funkar bäst till hel-elektronisk musik. Själv gör jag electro och det enda problemet jag har är att jag måste använda samplingar till kickar och liknande. Det är lite okonventionelt att göra trumljud i Reason, men det finns ju Rebirth som innehåller 303, 808 och 909 som man kan samköra med reson och det fungerar utmärkt.

*Det är en viss typ av person som föredrar Reason, men om man älskar att ratta på rattar och reglage och ha total kontroll och översikt i alla steg av skapandet så är det programmet för dig, men det kan ta tid att få det att låta som du vill om du rattar allt själv. Men när du förstått möjligheterna och väl lärt dig så vill du aldrig byta ut det mot något annat. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina erfarenheter är efter 3-4 års användande:

*Väldigt lätt att komma igång med och få att fungera och förstå, men det går att bygga hur komplicerade saker som helst, så det är bara fantasin (och ordningssinnet) som sätter gränser.

*Om man skall ratta med Subtractorn elelr Malströmen (i väntan på nya synten Thor) kan det vara lite knepigt att få stora och bra ljud av anledningen att dessa syntar är ganska basic. Du kan förståss skapa hur feta ljud som helst men det kräver att man bygger uppsättningar med flera syntar och filter i en combinator som utökar möjligheterna att kontrollera allt som man lägger in. Sen i sin tur kan du ha så många combinators som du behöver. Nya synten Thor kommer göra det lättare att skapa intressanta ljud då den har inbygda filter och olika oscilatorer samt en stegsequenser.

*Om du vill göra det lätt för dig så finns det färdiga vågformer från massor av välkända syntar som du kan lägga in i NNXT samplern. Den har inbygd filter envelope och multisample-funktion. Du kan få det att låta väldigt genuint.

*Folk som skriver texter och vill ha sång i låtarna är nog de som saknar audiospår mest i reason, med rewire löser man det men det är knappast smidigaste lösningen.

*Man kan använda Reason till allt, men jag tycker det funkar bäst till hel-elektronisk musik. Själv gör jag electro och det enda problemet jag har är att jag måste använda samplingar till kickar och liknande. Det är lite okonventionelt att göra trumljud i Reason, men det finns ju Rebirth som innehåller 303, 808 och 909 som man kan samköra med reson och det fungerar utmärkt.

*Det är en viss typ av person som föredrar Reason, men om man älskar att ratta på rattar och reglage och ha total kontroll och översikt i alla steg av skapandet så är det programmet för dig, men det kan ta tid att få det att låta som du vill om du rattar allt själv. Men när du förstått möjligheterna och väl lärt dig så vill du aldrig byta ut det mot något annat. :rolleyes:

Tack för den utförlig förklaringen! Den hade jag oxå nytta av, för jag har varit lite sugen på att testa Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

om man älskar att ratta på rattar och reglage och ha total kontroll och översikt i alla steg av skapandet så är det programmet för dig,

Fast egentligen kan det där väl sägas om vilket program som helst, förutom sådana där E-jayhistorier?

Jag kan inte se att Reason skulle ge mer kontroll och översikt än Cubase till exempel. Tvärtom är ju Reason ett begränsat program jämfört med de flesta konkurrenterna, och just detta menar många är dess styrka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går att göra det mesta i Reason och går utmärkt att använda som workstation live också.

Kolla in demolåtarna på Sonic Flavours för lite olika stilar gjorda i Reason. Säljer refills av bra kvalitet (= inte som vissa andra, halvdant multisamplat från andra syntar och instoppat i en NN-XT).

Gjord med gratis nedladdningsbar Refill (det ska pipa från början :-)

http://www.inuamusic.com/sonicflavours/ima...dest_dreams.mp3

Med refills:

http://www.inuamusic.com/sonicflavours/ima...break_party.mp3

http://www.inuamusic.com/sonicflavours/ima...nties_16bit.mp3

Eller varför inte lyssna på rubbet på:

http://www.inuamusic.com/sonicflavours/ind...=en&p_id=42

Finns massor av community-musik på http://reasonstation.net/songs/chart.php?f...hst=3&page= varav många som mp3 (om du inte har Reason själv)

Redigerat av stefanlindmark
Link to comment
Dela på andra sajter

om man älskar att ratta på rattar och reglage och ha total kontroll och översikt i alla steg av skapandet så är det programmet för dig,

Fast egentligen kan det där väl sägas om vilket program som helst, förutom sådana där E-jayhistorier?

Jag kan inte se att Reason skulle ge mer kontroll och översikt än Cubase till exempel. Tvärtom är ju Reason ett begränsat program jämfört med de flesta konkurrenterna, och just detta menar många är dess styrka.

Ja det har du nog rätt i, det finns ju väldigt fina vsti pluggar. Men 'personligen' tycker jag det är väldigt mycket mer lockande att skruva och ratta själv från grunden i Reason då man slipper menyer när man koplar filter m.m. Är inte så insatt i så många vst. Mina erfarenheter att gett mig bilden av att det är krångligare. Dessutom verkar det som att det går att skapa nästan precis vilka ljud som helst i Reason bara man vill. Jag har lyckats med det jag vill hittills. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fråga är:

Går det att använda sig av masteringseffekterna och reverbeffekten som en inserteeffekt i Cubase 4 genom rewire-anslutningen för att te.x. kunna nyttja det på sång- och gitarrpålägg inspelade i Cubase?

M.v.h.

Jan

Du kan alltid exportera det du spelade in i Cubase, ladda in i en sampler i Reason och använda reverbet (som är mycket bra) och mastringseffekterna på materialet för att sedan exportera det igen. Lite knep och knåp men absolut inte svårt. Se bara till att trigga ditt material via midi så du hör vad du gör. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom verkar det som att det går att skapa nästan precis vilka ljud som helst i Reason bara man vill. Jag har lyckats med det jag vill hittills. 🙁

Det skulle vara intressant att få höra ungefär vad det rör sig om? Det du vill alltså. Bifoga gärna exempel.

Varför är det intressant? Jag är redan nöjd och glad användare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det intressant?

För att få reda på om du och trådskaparen (Eller jag kanske, det var ett tag sen jag testade Reason nu.) har samma preferenser.

Om du säger att Reason är the shit men dina låtar stinker så förändras ju värdet av ditt omdöme.

Frågan är så att säga varför du är nöjd. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är det intressant?

För att få reda på om du och trådskaparen (Eller jag kanske, det var ett tag sen jag testade Reason nu.) har samma preferenser.

Om du säger att Reason är the shit men dina låtar stinker så förändras ju värdet av ditt omdöme.

Frågan är så att säga varför du är nöjd. 😆

Ahaaa! 😆 Ja men då inväntar jag att han frågar efter en demo då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...