Jump to content
Annons

Trance lektion


MickeVonNokel

Recommended Posts

Jag har hållt på med FLS nu i ungefär 1 år. Och lekt med det lite då och då. Men det ända jag kan göra typ är ett typiskt och simpelt hip hop beat, jag vill lära mig att göra trance låtar! Jag skulle uppskatta om någon av er kunde ge mig en "lektion" i hur man gör en nybörjar trance låt, om ni förstår vad jag menar. Min msn adress är gurra58@hotmail.com. Detta skulle verkligen uppskattas eftersom det känns som jag inte kommer någon vart. Jag saknar både inspiration & kunskapen.

Tack på förhand.

/VonNokel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har hållt på med FLS nu i ungefär 1 år. Och lekt med det lite då och då. Men det ända jag kan göra typ är ett typiskt och simpelt hip hop beat, jag vill lära mig att göra trance låtar! Jag skulle uppskatta om någon av er kunde ge mig en "lektion" i hur man gör en nybörjar trance låt, om ni förstår vad jag menar. Min msn adress är gurra58@hotmail.com. Detta skulle verkligen uppskattas eftersom det känns som jag inte kommer någon vart. Jag saknar både inspiration & kunskapen.

Tack på förhand.

/VonNokel!

Har du använt FL studio 1 år borde du ju veta det mesta av hur programmet fungerar.

Lyssna igenom de trance låtar du gillar och med gehör gör något liknande.

Jag spelar annan musik själv och har lyssnat stenhårt på just den genren jag tycker om för att komma på hur dom gör.

Sedan är det bara att exprementera sig fram.

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hållt på med FLS nu i ungefär 1 år. Och lekt med det lite då och då. Men det ända jag kan göra typ är ett typiskt och simpelt hip hop beat, jag vill lära mig att göra trance låtar! Jag skulle uppskatta om någon av er kunde ge mig en "lektion" i hur man gör en nybörjar trance låt, om ni förstår vad jag menar. Min msn adress är gurra58@hotmail.com. Detta skulle verkligen uppskattas eftersom det känns som jag inte kommer någon vart. Jag saknar både inspiration & kunskapen.

Tack på förhand.

/VonNokel!

Har du använt FL studio 1 år borde du ju veta det mesta av hur programmet fungerar.

Lyssna igenom de trance låtar du gillar och med gehör gör något liknande.

Jag spelar annan musik själv och har lyssnat stenhårt på just den genren jag tycker om för att komma på hur dom gör.

Sedan är det bara att exprementera sig fram.

Alltså jag har använt det till & från. Inte 1 år sammanlagt om du förstår vad jag menar..

Men jag antar väl att jag får göra som du säger..

Link to comment
Dela på andra sajter

här kommer några bra artister som du kan lyssna in dig på beroende på vilken trancegenre du föredrar!

Full-on psytrance: Talamasca (speciellt senaste albumet "obsessive dream"), GMS, Rinkadink.

Goatrance: Miraculix, Talpa, S-Range

Dark Psytrance: Parasense, Para Halu, Terminator, Kindzadza, Psykovsky

Morning psytrance: Penta, Dark Shire, Perko, Trold, Aerodance

Progressive Trance: Vibrasphere, Son Kite, X-dream.

men om du nu vill ha en enkel beskrivning hur en enkel, simpel trancelåt är uppbyggd så kan du ta efter det här:

145 bpm tempo. kick, hihat, hats(16delar), rullande baslina (16delar) alternativt bas i baktakt eller bas i 8delar, breaks/crashar/förändringar var 8:e "takt".

men d bästa rådet är lyssna in dig på musiken. jag började lyssna på psytrance i samband med Infected Mushroom´s album "bp empire" som släpptes 2001. runt 2003 började jag att använda FL Studio 3,56, så det är drygt 4 år sedan jag startade att börja producera mina egna "beats". :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju ett sätt och få dig att sätta igång med Trance direkt. Och det är att printa en bild på en vanlig "Template" för Trance. Jag är dock inte så inne i Trance så jag kan inte göra det. Men skulle inte någon annan kunna printa en "Basic Trance Template" ?.

Link to comment
Dela på andra sajter

Goatrance: Miraculix, Talpa, S-Range

Sen när gör S-Range GoaTrance? 😱 Måste jag kolla upp...

likadant me miraculix.. trodde han klassade sig som dark psy.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Goatrance: Miraculix, Talpa, S-Range

Sen när gör S-Range GoaTrance? 😕 Måste jag kolla upp...

likadant me miraculix.. trodde han klassade sig som dark psy.. 😛

nej nej nej! miraculix e ju så mkt goatrance/full-on d bara kan bli tycker jag! ca 145 bpm, mkt harmonier mm. darkpsy e d verkligen inte! lyssna på miraculix- out of control! så förstår ni vad jag menar! hehe 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Goatrance: Miraculix, Talpa, S-Range

Sen när gör S-Range GoaTrance? 😆 Måste jag kolla upp...

likadant me miraculix.. trodde han klassade sig som dark psy.. 😳

nej nej nej! miraculix e ju så mkt goatrance/full-on d bara kan bli tycker jag! ca 145 bpm, mkt harmonier mm. darkpsy e d verkligen inte! lyssna på miraculix- out of control! så förstår ni vad jag menar! hehe 😛

Nej, miraculix är inte goa, det är psy.

Men men, slut med OT nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

HAHAHA

goa hit goa dit

Svar på hur man gör sån musik är: LYSSNA LYSSNA LYSSNA på goa, trance, progg whatever och sen börjar du kopiera steg för steg. Efter de att du lär dig hur saker och ting skapas tar du nästa steg och försöker skapa din egna stil. Glöm dock inte att hela tiden ha rätt ljudbild för ljudbilden på en låt är mer än halva låten.

lycka till min vän

jdee

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Någon som vet hur man får till bas ljud? Inte gittarbasljud. Utan någonslags takt-bas-trumma som känns riktigt och som låter förskräckligt på datorhögtalare men kommer ut som sopbubblor(qualitet-ljud) ur finfina högtalare? Lite för att överdriva då men, iallafall, det kanske är så att man kan göra egna med något program eller plugin? Nånn som vet?

Och hur gör man de andra egna tranceljuden då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Drums: uh-ts-uh-ts-uh-ts-uh-ts-uh-ts-uh-ts-uh-ts-uh-ts

Bass...... wWa..wWa..wWa.wWa..wWa..wWa.wWa..wWa (sidechain)

åsså om från börja igen.... 🙂

sen på med en lead som lirar nån fjantig melodi och ljudeffekter här och där (bakåtvända cymbaler, och claps....och lite spaceiga ljud från stylus).....o en break...antingen utan trummor eller nån flummig rutten beat (också den från stylus)........massa filtersweeps, delayer och stora reverbs!!

sen är du i mål!

Det viktigaste: allt...exakt allt, skall sidechainas till kicken! hela ljudbilden skall ducka för kicken....så hårt sidechainat att grannens farmor i korpilombolo duckar för kicken!

sen kör du det receptet på 100 låtar där du byter ut lite toner och ändrar trumljuden var tionde låt typ....

😆😉

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag fråga en sak någon kan svara på?

När ni säger att man kan använda *ett namn* till att göra en effekt. Menar ni då ett program eller plugin eller vst eller vad menar ni egentligen?

Texempel här: "....och lite spaceiga ljud från stylus" sa någun just. Hur ska vi som inte vet så mycket om musikskapande med dator komma på vad just detdär är för något? Är det ett prorgram som texempel Audacity där man lägger in ett ljud och redigerar det? eller är det ett superduper program för 5000:- som man kan sätta ihop massor med och kanske göra något tufft ljud med också. Eller är det kanske bara en vst? Och vad 17 är ReFX för något?

hJäLP!

tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.sound.org/titles2.html Kan du kolla upp.Ganska känd kille som lär ut lite nyttiga tips och trix.Eq,sidechaining,kompressor,låtuppbyggnad.Ins and outs.Övningsprojekt finns med på skivan för samtliga sequensers plus samplingar och trials på waves pluggar som används i hans övningar.Värt att kolla upp för dig kanske!
Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste: allt...exakt allt, skall sidechainas till kicken! hela ljudbilden skall ducka för kicken....så hårt sidechainat att grannens farmor i korpilombolo duckar för kicken!

sen kör du det receptet på 100 låtar där du byter ut lite toner och ändrar trumljuden var tionde låt typ....

lite trånsynt tycker jag, trance är så mycket mer än det 😛

och om du är ironisk så är det svårt o läsa över forum 😛

Phazio

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...