Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag har ett par JBL studio monitor 4412 som basen typ har torkat sönder på.

Nu undrar jag vad jag ska köpa för några nya, finns det speciella bashögtalare för studio monitorer?

En kompis säger att det inte spelar någon roll vad man köper bara det är samma watt som originalet men jag vet inte, jag vill ju ha ganska bra bashöglatare som passar bra med det övriga ljudet.

Det här är den info jag har hittat om basen.

pink noise, 150w

12" LF aquaplas laminate cone

fast det där är modellen 4412A så det kanske är skillnad.

Annons
Postat

Olika högtalarelement fungerar olika, så det är definitivt inte bara att ta vilken som helst och förvänta sig samma ljud. Både delningsfilter och låda är beräknat för just det element som används.

Du skulle kanske i första hand kolla med någon som servar JBL-högtalare. De kan säkert kona om elementen med original omkoningssatser, så får du precis samma högtalare som det var från början. En omkoning brukar kosta ungefär hälften av vad ett nytt element kostar...

Postat

Ja, jag håller med Claes där. Mina JBL Horizon monitor med 12or hade torkat sönder i skumkanten. Ringde septon och dom bytte skumkanter och det gick på runt 1300:- för båda. Nu låter dom sjuk bra. Sen kan det ju vara en omkoning som behövs. Då byter dom rubbet förutom korgen och magneten. Men då blir det också lite dyrare. Men Ring Septon http://www.septon.se och kolla med dom. Dom är riktigt bra och proffsiga och vet vad dom håller på med. 🙂

Postat

Ok tack för svaren!

Att låta någon kona om dem verkar vara en bra idé, för jag vill gärna ha samma ljud som det var innan.

• 2 veckor senare...
Mollin (oregistrerad)
Postat

Hur kan högtalare 'torka' ut? är det för torrt i rummet eller vadå? 😳 Eller man kanske har dunkat på för mycket med dom?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.