Jump to content
Annons

Var finns grejorna?


Herr.A

Recommended Posts

Annons

Neopren: Hör av dig till gummifabriker. (gissar att du hängt mycket på utländska akustikforum, kan ju fråga efter andra gummityper med durovärde på 60 elelr vad det skall vara)

Studio foam: Ingen aning vad det är? Vad används det till?

lenard basstraps: Är det Auralex´s du menar? Bygg egna basfällor. SParar du in mängder med pengar. Auralex har överpriser på allt dom gör, och om det ens går o få tag på i Sverige, har inte kollat upp det

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!!!

Ja behöver nog förtydliga mej lite.............

Ja har en lokal som ja ska dämpa för ljud utifrån och så måste ja ju dämpa lokalen invändigt också.

Har kollat in lite grejor på olika sidor men vet nog inte vad ja ska ha, har ingen möjlighet att bygga ett rum i rumet som jag förstått är det bästa.

Skall spela in rock/punk/pop osv live.

Är tämligen dålig på engelska så svenska är det bästa för mej (fuskade för mycket i plugget eller skolkade!? Det är ju en bedömnings fråga)

Hadé!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt mig kolla så att jag har fattat rätt. Du vill isolera din lokal så att ljudet inte kommer ut och att obehörigt ljud inte kommer in plus att du vill "behandla" rummet så att du har någerlunda jämn frekvensåtergivning?

Ge mig mer information. Hur ser rummet ut, vad finns angränsat till ditt rum både horisontellt och vertikalt, material och konstruktion i väggar och tak och hur mycket pengar du är villig på att lägga ner, så kan jag försöka hjälpa dig lite.

Redigerat av ponkass
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!!

Rummet ligger i en källare angränsade rum är ett toalett. Ovanför ligger det klassrum. Under finns ingenting.

Väggar, tak, golv är betong. Rummet är nu fyrkantigt. 31 kvm

På golvet kommer ja lägga ett ekparkettgolv.

Budgeten är oklar, vet inte riktigt ännu...............

Men pengar ska ja nog fixa.......

Hadé

Link to comment
Dela på andra sajter

ok.. verkar ju inte helt pissigt.. betong är bra när det gäller isolering. Som grund för bästa ljudisolering finns "massa-luft-massa"-lagen. Vilket då typ är vägg-isolering vägg. Men du ville inte bygga ett rum i rummet? För att ljud fortplantar sig i dina väggar, golv och tak som i sin tur vibrerar in i det angränsade klassrummet. Vilket kan vara mindre önskvärt. Det Som gäller om du inte vill bygga ett rum i rummet är MASSA!! släng på så mycket gipsskivor,plywood,MDF eller vad du nu hittar på väggar, golv och tak. En sak som också är viktigt är att rummet är luftätt. T.ex dörrar brukar ha glipor i sina ramar. Finns det så är i praktiken all isolering paj. Isoleringen på ett rum är inte bättre än den svagaste länken (en underbar regel som man kan applicera till det mesta när det gäller ljud =)..)

För behandling av rum invändigt gå till den här sidan:

http://www.saecollege.de/reference_material/index.html

Kolla tex "absorbers".

På denna sidan står mycket bra grundläggande grejer. Visserligen på engelska vilket du ville undvika. Men kika där, och ärt det något du undrar över kan jag försöka svara.

Har du kollat redan nu hur mycket ljud som läcker in i klassrummet ovanför?

Det kanske redan är braq isolering till yttervärlden. Betongen kan ju vara tjock.

Andy

Link to comment
Dela på andra sajter

neopren trycks ihop och blir stumt efter ett tag. jag tänkte använda det till mitt projekt (flytande rum). Ska istället inhandla skum hos hifiklubben. dom blir aldrig stumma! Dyrt som få, men 4st "plattor" pallar upp till 100kg, och man får 8st, alltså upp till 200kg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!!!

Tackar och bockar för alla bra svar.

En fråga till bara vad har ja på väggarna, taket för att det skall bli ett bra ljud när artisterna spelar, äggkartonger är värdelösa har ja fattat vad har ja istället???

Det är väldigt tjocka väggar och tak har jag märkt, kan vara ett gammalt skyddsrum så det kommer nog bli världsklass!!

Morsning!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du dimensionerar gummipuckarna rätt så skall neopren inte vara några problem.. har du för lite gummi så självklart trycks det ihop... det finns en hel del matematik bakom.

200 kg?.. det är ju ingen vikt alls om du bygger en studio. Räkna all vikt av byggmaterialet,folk som skall vistas på golvet och all utrustning. Sitter man två pers så är det 150kg direkt bara där... Så då måste man köpa en hel drös. Tänk på att det inte får va för mjukt.. då hjälper det inget

Herr.A.. som sagt.. läs på sidan jag skickade under absorbers.. så vet du hur du ska gör med väggarna...

Redigerat av ponkass
Link to comment
Dela på andra sajter

ponkass, jag är skeptisk till att neopren är bra. dock har jag inte testat det själv, jag har bara läst om det på prisjakts forum så jag ska inte uttala mig för mycket. givetvis har du rätt i att 200kg inte är så mycket, men till mitt lilla mikbås räcker det..

hifiklubbens "pads" är inte mjuka, annars hade dom ju tryckts ihop och blivit stumma.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...