Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla,

Om jag vill spela in ett spår i Cubase med ljud från en Roland JV 1080. Ska jag då koppla den till mic/instrumentingångarna eller till line in på ljudkortet (Presonus Firebox). ...har inte riktigt koll på det här med förstärkt kontra icke förstärkt signal...

(För övrigt så har jag en midiklaviatur som är kopplad via USB direkt till datorn och enligt manualen ska ljudmodulen kopplas till klaviaturens midi in och ut... stämmer det?)

Finns det några kopplingar som riskerar att förstöra utrustningen eller är det bara att glatt pröva sig fram?

Annons
Postat (redigerat)

Den ska kopplas till Line in. (Mic/instrument är till för mick (doh) och gitarr/bas.)

MIDI-kopplingen gör du enklast genom att koppla från ljudkortets MIDI out till JVns MIDI in. (Du kan även koppla en andra sladd in -> ut, men det är inte nödvändigt om du inte vill skicka MIDI-data från synthen till datorn.)

Du behöver alltså inte koppla ihop synthen och klaviaturen direkt, utan det är bättre att låta det gå via datorn så att även den kan styra synthen.

Redigerat av android
Postat
Den ska kopplas till Line in. (Mic/instrument är till för mick (doh) och gitarr/bas.)

MIDI-kopplingen gör du enklast genom att koppla från ljudkortets MIDI out till JVns MIDI in. (Du kan även koppla en andra sladd in -> ut, men det är inte nödvändigt om du inte vill skicka MIDI-data från synthen till datorn.)

Du behöver alltså inte koppla ihop synthen och klaviaturen direkt, utan det är bättre att låta det gå via datorn så att även den kan styra synthen.

Tack! Nu funkar det att spela in... ett problem återstår: Jag får inget ljud ut i hörlurarna som är kopplade till ljudkortet, vad kan det bero på? (Det går bra att lyssna på det inspelade genom hörlursuttaget på JVn.)

Postat

Tack! Nu funkar det att spela in... ett problem återstår: Jag får inget ljud ut i hörlurarna som är kopplade till ljudkortet, vad kan det bero på? (Det går bra att lyssna på det inspelade genom hörlursuttaget på JVn.)

Jag kom på vad felet var... några klick i Firebox-mixern så löste det sig. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.