Jump to content
Annons

High gloss bildskärm


drloop (oregistrerad)

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

Jag är på väg att slänga ut min 19" CRT skräm.

Jag var och tittade på plattskärm idag och blev förvånad över de nya högglansskärmarna (rättare sagt min fru blev det).

De är ju så blanka att man kan klämma pormaskar i spegelbilden.

Mitt rum är ganska ljust så jag misstänker att jag kommer att få mycker reflektioner i en högglansskärm.

Någon som har erfarenhet av dessa skärmar?

Jag har nämligen en känsla av att jag kommer att reta ihjäl mig på spegelbilderna i skärmen och behöver lite input från er med erfarenhet.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att ta hem och prova är en bra lösning. Man kan väl kort säga att om du har många ljuskällor i närheten som kan reflekteras i skärmen, så kommer du men stor sannolikhet störa dig på det. Fördelen är att kontrasten blir bättre (svar upplevs svartare). Fördelen med de matta skärmarna är istället att de klarar sig bättre i stökigare ljus.

EDIT: s och d sitter alldeles för nära varandra, och felstavningen har inte ett dugg med min profession att göra 🙂

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Att ta hem och prova är en bra lösning. Man kan väl kort säga att om du har många ljudkällor i närheten som kan reflekteras i skärmen, så kommer du men stor sannolikhet störa dig på det. Fördelen är att kontrasten blir bättre (svar upplevs svartare). Fördelen med de matta skärmarna är istället att de klarar sig bättre i stökigare ljus.

Ljudkällorna hoppas jag inte stör bilden allt för mycket Olsberg 🙂

Ok, hitta ett ställe där man kan låna hem skärmar är vad ni säger. Vilka butiker tillåter att man lånar hem 2 skärmar för att testa?

Grejen är den att högglansskärmarna börjar dominera utbudet. Och dessutom så vill jag ha DVI och VGA ingångar (samt 1600x1200 misnta upplösning) och då var tex HP högglansskärm billig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper exempelvis på Elgiganten så ger de dig 30 dagar att lämna tillbaka. Köp den skärm som du tror är mest sannolik att skaffa och byt till en matt om den exempelvis blänker för mycket.

Själv hittade jag en från Samsung som såg riktigt trevlig ut där, och den blänkte inte alltför mycket - trots många ljuskällor.

EDIT: Eller var det Onoff? Nåväl, skärmen jag tänkte på är denna.

EDIT 2: MYGOD, vad långsam Onoffs sajt är. De verkar ta mig tusan ha baserat sajten på Notes! Och jag skämtar inte.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag kör HP w2207 är riktigt nöjd.

Mmm det var den jag kikade på.

Inga problem med reflektioner?

Eller sitter du i en bunker? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter med en bärbar Vaio med "high gloss"-skärm. Bra kontrast vilket är vilsamt för ögonen. Det svarta är svart, det vita... behöver inet vara helt vitt men kan bli det om man krutar på brightness.

Jämfört med matt bildskärm är den lite känsligare för reflektioner. Men jag upplever att kontrasten kompenserar lite för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Om du köper exempelvis på Elgiganten så ger de dig 30 dagar att lämna tillbaka. Köp den skärm som du tror är mest sannolik att skaffa och byt till en matt om den exempelvis blänker för mycket.

Själv hittade jag en från Samsung som såg riktigt trevlig ut där, och den blänkte inte alltför mycket - trots många ljuskällor.

EDIT: Eller var det Onoff? Nåväl, skärmen jag tänkte på är denna.

EDIT 2: MYGOD, vad långsam Onoffs sajt är. De verkar ta mig tusan ha baserat sajten på Notes! Och jag skämtar inte.

Siba har 30 dagars tillbaka garanti eller vad det kallar det.

Skall kolla detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag sitter med en bärbar Vaio med "high gloss"-skärm. Bra kontrast vilket är vilsamt för ögonen. Det svarta är svart, det vita... behöver inet vara helt vitt men kan bli det om man krutar på brightness.

Jämfört med matt bildskärm är den lite känsligare för reflektioner. Men jag upplever att kontrasten kompenserar lite för det.

Bra svar. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara värt att tillägga att om man avser att använda en laptop på scen så är en matt skärm definitivt att föredra. Spelade nyligen i Mexico och såg knappt någonting, då scenbelysningen reflekterades väldigt skarpt. Med en matt skärm undgår man detta problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper exempelvis på Elgiganten så ger de dig 30 dagar att lämna tillbaka. Köp den skärm som du tror är mest sannolik att skaffa och byt till en matt om den exempelvis blänker för mycket.

Själv hittade jag en från Samsung som såg riktigt trevlig ut där, och den blänkte inte alltför mycket - trots många ljuskällor.

EDIT: Eller var det Onoff? Nåväl, skärmen jag tänkte på är denna.

EDIT 2: MYGOD, vad långsam Onoffs sajt är. De verkar ta mig tusan ha baserat sajten på Notes! Och jag skämtar inte.

Har en sån samsung som du länkade till fast en 22a istället för 20.Dom e fina dom!!och inte dyra heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...