Jump to content
Annons

Garageband 3 strular med externt ljudkort


lex

Recommended Posts

Bakgrund

Jag fick trångt på den interna disken (Powerbook G4), hittade programmet GB Anywhere som skulle flytta hela GB-installationen till valfri disk. Så det programmet körde jag glatt vilket skapade följande hittills olösta problem:

Mitt externa ljudkort är ett Lexicon Omega. Alla program som skickar ljud funkar fint via detta (vilket förstås också GB gjorde innan jag körde GB Anywhere). Så snart jag startar GB kommer det enbart brus ur Omega, oavsett vilket program som skickar ljudet (inklusive GB). Efter omstart funkar allt igen (utom GB...).

Väljer jag internt ljud i GB fungerar allt ok. Lexicon Omega har inga egna drivrutiner (för Mac), "behövs inte" svarar Lexicon support. I inställningarna heter de dock "Lexicon MAC USB"

Verkar alltså som om GB skriver sönder något generellt i OS X eller mellan Omega och OS X när den startar, eftersom det funkar igen efter omstart. Och här slutar mina kunskaper...

Följande har jag gjort:

  1. kontaktade David Hodge som skrivit GB Anywhere. Han säger att programmet inte stödjer GB 3 (iLife 06) och jobbar på att fixa det. Inga bra idéer från honom till dags dato
  2. slängde alla plist-filer jag kunde komma på och några till
  3. "avinstallerade" GB mha AppDelete och installerat om (varefter GB verkligen startade från början)
  4. ominstallerade OS X (med arkivering) och uppdaterade till 10.4.10

Problemet kvarstår 🙂 och jag börjar få slut på såväl idéer som tålamod – det skulle blivit musik gjort under semestern...

Mycket tacksam för idéer och tips eller hjälpsamma frågor

Alexander

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du skriver inte vilken vers av Powerbooken. men Lexicon säger: "Mac OS 10.4.7 is required to use the Omega on Intel based Macs". Dvs på Intel macar, på ppc-macar så går troligtvis inte 10.4.10

Syns inte ditt Omegakort i Audio/Midi setup i verktygsmappen?

Om man läser FAQ hos Lexicon så skiver dem något om en reset-knapp på Omegan, kanske ska du trycka på den . .

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skriver inte vilken vers av Powerbooken.

sorry, jag kör OSX 10.4.10 på

Machine Name: PowerBook G4 15"

Machine Model: PowerBook3,5

CPU Type: PowerPC G4 (3.2)

Number Of CPUs: 1

CPU Speed: 867 MHz

L2 Cache (per CPU): 256 KB

L3 Cache (per CPU): 1 MB

Memory: 1 GB

Bus Speed: 133 MHz

Boot ROM Version: 4.5.3f2

Serial Number: QT246105N4L

Min Omega funkar på mitt 10.4.10 för alla program så länge jag jag låter bli att starta Garageband – och jo, kortet syns i Audio/Midi setup.

Ska läsa på FAQ hos Lexicon – någon reset- knapp kan jag dock inte hitta på min burk.

Tack för tipsen

hälsar

Alexander

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man läser FAQ hos Lexicon så skiver dem något om en reset-knapp på Omegan, kanske ska du trycka på den . .

Joho! Någon reset-knapp finns inte på Omegan, men väl en procedur (knappkombination under power up) för att resetta burken. Detta gjorde susen!

Tusen tack chrisB, you made my day - and then some 😱

Alexander

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Kommer Garageband komma till windows version nån gång?

Nej. Däremot så fungerar den på en Windows-kompatibel burk.

En ny Mac och du har det bästa av båda världar!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...