Jump to content
Annons

Hörlursförstärkare...


berra_-

Recommended Posts

Annons
För Proline 2500 i det här fallet så skalar de enormt bra med bättre förstärkare. Liksom högtalare är det olika hur lättdrivna hörlurar är. Ultrasones kräver hörlursförstärkare som kan leverera en oherrans massa ampere annars blir det fort grötigt i allmänhet.

Här vete 17 om vi ens lever på samma planet... 🙂

Jag har aldrig haft problem att få kanonbra ljud ur några Ultrasone-lurar. De låter skitbra med Benchmark DAC1 (föga förvånande), men det blir mycket bra ljud även med en billig Behringer hörlursförstärkare (även om det är lite brusigt från den) och med min Denon surroundstärkare. Jag har kunder som kör Ultrasone-lurar till sina iPods, som har sagt att de aldrig har haft så bra ljud tidigare. Någon grötighet har jag aldrig upplevt med någon av modellerna.

Dessutom: Hade de dragit flera ampere, som du påstår, så hade de tunna kablarna smält ihop på nolltid - så där måste du ha missuppfattat något om hur det fungerar.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Här vete 17 om vi ens lever på samma planet... :rolleyes:

Jag har aldrig haft problem att få kanonbra ljud ur några Ultrasone-lurar. De låter skitbra med Benchmark DAC1 (föga förvånande), men det blir mycket bra ljud även med en billig Behringer hörlursförstärkare (även om det är lite brusigt från den) och med min Denon surroundstärkare. Jag har kunder som kör Ultrasone-lurar till sina iPods, som har sagt att de aldrig har haft så bra ljud tidigare. Någon grötighet har jag aldrig upplevt med någon av modellerna.

Dessutom: Hade de dragit flera ampere, som du påstår, så hade de tunna kablarna smält ihop på nolltid - så där måste du ha missuppfattat något om hur det fungerar.

Jag sa en massa ampere. Och ni får ju ha i åtanke att vi snackar om hörlurar 500 mA i det här fallet är en massa ampere 😉

Jag har aldrig gillat mina Ultrasone hörlurar ur billigare förstärkare eller rakt ut från ljudkorten. Ljudet grötar ihop sig på tok för mycket. DAC1 har ju hörlursförstärkare inbyggd för övrigt 🙂

8.35D Monitors ex hör man knappt någon skillnad på.

Men det beror väl på hur mycket audiofil man är. Volym får man ju i vilket fall. Men testar du lite bättre hörlursförstärkare blir du måhända förvånad 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sa en massa ampere. Och ni får ju ha i åtanke att vi snackar om hörlurar 500 mA i det här fallet är en massa ampere 😉

Nej - det är inte "en massa Ampere", utan det är en halv Ampere oavsett sammanhang. Se till att hålla isär begreppen och undvik att hitta på egna begrepp - för annars kan det finnas folk som tar det på allvar.

Jag har aldrig gillat mina Ultrasone hörlurar ur billigare förstärkare eller rakt ut från ljudkorten. Ljudet grötar ihop sig på tok för mycket. DAC1 har ju hörlursförstärkare inbyggd för övrigt 🙂

Ja - jag skrev ju att de låter skitbra med DAC1 - och att det var föga förvånande. 😉 Jag har däremot inte upplevt någon tendens till grötighet från billigare hörlursförstärkare med några Ultrasone-lurar - om det inte blir grötigt med andra lurar också, men då är ju hörlursförstärkaren dålig och det beror inte på lurarna.

8.35D Monitors ex hör man knappt någon skillnad på.

Men det beror väl på hur mycket audiofil man är. Volym får man ju i vilket fall. Men testar du lite bättre hörlursförstärkare blir du måhända förvånad 🙂

Nämnvärt bättre hörlursförstärkare än den i DAC1 får du leta efter...

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag hör tydlig skillnad när jag driver mina Beyerdynamic-lurar genom mitt behringer-mixerbord (genom hörlursförstärkaren givetvis) som jag har när jag övar och när jag använder hörlursförstärkaren i min Rotel-förstärkare (hifi). Det är som att man hade en tjock filt mellan hörluren och örat när man driver dom genom mixerbordet. Hur mycket som egentligen beror på hörlursförstärkaren återstår att se, det känns som hela bordet knastrar och brusar och har sig. Håller på att byta ut det och har en M-patch2 på gång. Ska bli intressant att se vad den går för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har väl aldrig med strömmen att göra? Om det är någon storhet som är intressant så är det väl impedansen, eller?

Maart: förmodligen är det mer än hörlursförstärkaren som skiljer bordet och förstärkaren åt. I så fall får du prova att koppla mixerbordets line till en annan hörlursförstärkare för att kunna jämföra själva stärkaren. Jag menar, hela bordet påverkar ju ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har väl aldrig med strömmen att göra? Om det är någon storhet som är intressant så är det väl impedansen, eller?

Ström och impedans är beroende av varandra, så det ena är inte mer intressant än det andra. Har du lägre impedans, så drar du högre ström genom slutsteget och från nätdelen - och belastar alltså hårdare. Värsta situationen är en ren kortslutning, som är 0 ohm - och ju mer du närmar dig det, desto mer ström krävs.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Maart: förmodligen är det mer än hörlursförstärkaren som skiljer bordet och förstärkaren åt. I så fall får du prova att koppla mixerbordets line till en annan hörlursförstärkare för att kunna jämföra själva stärkaren. Jag menar, hela bordet påverkar ju ljudet.

precis, det var det jag menade. Till att börja med kommer jag bara hänga M-Patchen på mixerbordets master out, och då kommer man ju kunna se (höra) den eventuella skillnaden på hörlursförstärkarna. Så snart ekonomin tillåter ska hela bordet bytas ut. Eftersom jag bara kör line-signal (ljudkort, digitalpianon, syntar, GT-8 o.s.v.) tänkte mig en sån här istället:

http://www.alesis.com/multimix8line

Och dessutom ta en 'oförstörd' utgång från ljudkortet till M-Patchens andra ingång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stärkar delen i DAC1 är faktiskt rätt medioker. Det är DAC delen som är riktigt bra. Gällande ultrasone Pro 750/900 utan förstärkare. Jag önskar jag hade dina öron då hade man kommit undan betydligt billigare.

Redigerat av oqvist
Link to comment
Dela på andra sajter

Stärkar delen i DAC1 är faktiskt rätt medioker. Det är DAC delen som är riktigt bra. Gällande ultrasone Pro 750/900 utan förstärkare. Jag önskar jag hade dina öron då hade man kommit undan betydligt billigare.

😏

DAC1 har fått väldigt mycket beröm även för hörlursförstärkaren både från musikerhåll och HiFi-håll, så att kalla den "medioker" är verkligen humoristiskt... 😛

Utan förstärkare går det inte att driva lurar, så jag tycker att du kommer med väldigt underliga kommentarer i din iver att dissa allt utom "ditt" märke... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

😏

DAC1 har fått väldigt mycket beröm även för hörlursförstärkaren både från musikerhåll och HiFi-håll, så att kalla den "medioker" är verkligen humoristiskt... 😛

Utan förstärkare går det inte att driva lurar, så jag tycker att du kommer med väldigt underliga kommentarer i din iver att dissa allt utom "ditt" märke... 😄

Nu är du ju bara patetisk...

Har jag klampat in på något inpinkat revir här eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är du ju bara patetisk...

Har jag klampat in på något inpinkat revir här eller?

😏 Inte alls - men du försöker få din personliga åsikt att se ut som om det är någon sorts allmängiltig sanning. Du drar ständigt fram ett hörlursfabrikat som ingen har hört talas om - och påstår att det är bättre än allt annat i alla lägen, påstår att erkända bra fabrikat i princip är rena skräpet i jämförelse med "ditt" fabrikat - och du deltar inte i några andra trådar i forumet än just där du kan framhäva dessa hörlurar.

Dessa saker får i alla fall mig att undra vilka intressen du företräder utan att redovisa det enligt forumreglerna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Få se du börjar med fanboy insinuationer. Sedan fortsätter du med Shill insinuationer. Vad kommer härnäst? Jag postar mina åsikter precis som du postar dina. Om du tar dina egna kommentarer och sätter oqvist framför dem skulle du nu inte kunna påstå samma sak om dig själv? Det är inte många som skulle hålla med dig om att DAC1 är det sista i hörlursförstärkning som du försöker framhålla som en allmängiltig sanning heller 😏

Du reagerar ju precis som en hund som ska vakta sitt revir mot den lede FI och läser in väl mycket i mina kommentarer.

Jag kan inte se vad det är för märkligt med att rekommendera hörlurar som du nu inte råkat höra talas om. German Maestro hette tidigare MB Quarts och innan dess något annat vad jag vet. Att de möjligen misslyckats med marknadsföringen är inget jag tar någon hänsyn till. Jag går efter vad mina öron säger mig jag skiter fullkomligt i vad saker heter eller kostar när jag ger omdömen.

Förhoppningsvis taggar du ner lite annars får man nog lämna det här forumet innan man blir ett öra kortare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag håller med dig Oqvist att Claes många gånger hävdar saker han inte har en aning om. Det värsta är att de flesta tomtar här på forumet ger honom vacker tass för allt han påstår. Claes kan väldigt mycket om vissa saker men han är inte gud och han vet inte allt även om han vill få andra att tro det.

Edit: Claes pratar bara positivt om produkter han själv är återförsäljare för. Produkter han inte säljer klankar han istället ner på.

Det känns inte riktigt trovärdigt.

Men bortsett från det så kan han en hel del. :rolleyes:

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Få se du börjar med fanboy insinuationer. Sedan fortsätter du med Shill insinuationer. Vad kommer härnäst? Jag postar mina åsikter precis som du postar dina. Om du tar dina egna kommentarer och sätter oqvist framför dem skulle du nu inte kunna påstå samma sak om dig själv? Det är inte många som skulle hålla med dig om att DAC1 är det sista i hörlursförstärkning som du försöker framhålla som en allmängiltig sanning heller 😉

Det är många som skulle hålla med om att DAC1 har mycket bra hörlursförstärkare (som du däremot kallar "medioker"), men du kanske vill ha ett mer färgat ljud för att trivas - och då är förstås din åsikt rätt utifrån din synvinkel, precis som min åsikt är rätt från min synvinkel.

Du reagerar ju precis som en hund som ska vakta sitt revir mot den lede FI och läser in väl mycket i mina kommentarer.

Nej - men jag tycker bara att det ser lite underligt ut att du inte deltar i några andra trådar i ett musikerforum, än de som handlar om hörlurar - och inte gör annat än framhäver ett märke framför alla andra, i alla trådar du har letat upp.

Jag kan inte se vad det är för märkligt med att rekommendera hörlurar som du nu inte råkat höra talas om. German Maestro hette tidigare MB Quarts och innan dess något annat vad jag vet. Att de möjligen misslyckats med marknadsföringen är inget jag tar någon hänsyn till. Jag går efter vad mina öron säger mig jag skiter fullkomligt i vad saker heter eller kostar när jag ger omdömen.

Visst ska du rekommendera sådant som du tycker är bra. Det är dessutom bra att dra fram ett okänt märke, eftersom det ju kan finnas guldkorn som man inte har hittat. Det jag vänder mig emot är sättet som du presenterar det, där du dissar annat och framhåller "ditt" märke som frälsningen från allt oljud som alla andra fabrikat drabbar oss med.

Om de har misslyckats med marknadsföringen tidigare eller om produkterna helt enkelt har varit för dåliga för att vara säljbara, är inte frågan här, utan det är alltså ditt sätt att framhålla dem på ett väldigt militant sätt. Ett mer ödmjukt "jag tycker att..." eller "enligt min smak..." kunde vara på sin plats här och där... 😉

Förhoppningsvis taggar du ner lite annars får man nog lämna det här forumet innan man blir ett öra kortare...

Du gör som du vill, men det är väl lite synd att sticka huvudet i sanden så fort man blir ifrågasatt... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dig Oqvist att Claes många gånger hävdar saker han inte har en aning om. Det värsta är att de flesta tomtar här på forumet ger honom vacker tass för allt han påstår. Claes kan väldigt mycket om vissa saker men han är inte gud och han vet inte allt även om han vill få andra att tro det.

:rolleyes: Hävdar saker som jag inte har en aning om...? Har aldrig hänt - för om jag inte har en aning, så yttrar jag mig inte.

Edit: Claes pratar bara positivt om produkter han själv är återförsäljare för. Produkter han inte säljer klankar han istället ner på.

Det känns inte riktigt trovärdigt.

Det är inte ovanligt att jag nämner saker som jag inte säljer, i positiva ordalag, men visst känner jag till "mitt" sortiment bäst och har alltså lättast att rekommendera produkter därifrån. Klanka ner på andra produkter brukar jag inte göra - och aldrig om jag inte har använt dem själv och kommit fram till att de är dåliga enligt min smak.

Eftersom min signatur talar om vad jag säljer (enligt forumreglerna), så kan folk ju dessutom välja hur stor vikt de vill lägga vid mina kommentarer. Det är kanske svårare att avgöra trovärdigheten hos folk som är anonyma och plötsligt dyker upp från ingenstans och börjar framhålla någonting okänt som typ det bästa som har hänt sedan Big Bang, samtidigt som allt annat dissas...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk att du alltid måste försvara din position Claes.

Det beror helt på vilka kommentarer folk kommer med, om jag tycker att de behöver bemötas eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...