Jump to content
Annons

Kicka igång skivbolag


Sepejens

Recommended Posts

Vet inte om allmänt-forumet är rätt plats för den här posten. Om inte så är det bara att flytta den.

Vi håller på att kicka igång ett skivbolag, ett litet nischat jävla skivbolag för svart- och dödsmetall, gärna ytterligheter i genrerna. Tanken är att signa några lovande band, producera deras plattor och distrubera skiten både över nätet och på "klassiskt" manér. Problemet är varken att hitta banden, producera dem eller distrubera dem. Problemet är allt företagsjuridiskt och företagsekonomiskt gojs.

Vi behöver inga mördarstora summor för att köra igång det här, men vi kan inte direkt hosta upp hela startkapitalet ur våra CSN-sponsrade fickor heller. Så om någon har koll på olika starta eget-bidrag eller eventuella stipendier man kan söka. Delge mig!

Delge mig allt annat vi kan tänkas behöva veta också. Typ. Vi är blåögda och naiva ungdomar på väg in i skiten ju 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så länge man betraktar det som "skiten" så är det nog inte så många som vill vara med 🙂

Ska man starta något så får man väl också ta det som följer med i kölvattnet och med det då det juridiska, det är sedvanligt att ett företag följer företagspraxis och lagar om det ska bli nåt annars riskerar ni snart att sitta där med bara skulder och arga band samt en tråkig framtid.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm allt vad statligt kulturstöd heter.

Sorry, men bara så du vet.

Endast värdelöst fiolgnisslande premieras av statsmakterna.

Och jag skulle tänka lite annorlunda om jag vore som du. Var beredd på att färre än du tror vill köpa.

Men lycka till, hursomhelst. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nå, vi har ju inte kalkylerat med stora upplagor direkt. Men hur menar du med att "tänka annorlunda"?

Äh, bara att jag inte skulle satsa på att ta lån, etc.

Du ska ju göra undergroundmusik?

Då skulle jag istället tänka smått och bara satsa enga pengar, och aldrig mer än jag har råd att förlora. Är musiken tillräckligt bra börjar det rulla av sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då skulle jag istället tänka smått och bara satsa enga pengar, och aldrig mer än jag har råd att förlora. Är musiken tillräckligt bra börjar det rulla av sig själv.

Mmm.

Men man måste fortfarande regga företaget? Lämplig företagsform för en sådan här liten grej? Fördelar/nackdelar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men man måste fortfarande regga företaget? Lämplig företagsform för en sådan här liten grej? Fördelar/nackdelar?

Det låter säkert hur dumt som helst i vissas öron, men nej, jag skulle inte bry mig om att registrera ett företag förrän saker börjar hända på allvar och det börjar bli lite rullning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men man måste fortfarande regga företaget? Lämplig företagsform för en sådan här liten grej? Fördelar/nackdelar?

Det låter säkert hur dumt som helst i vissas öron, men nej, jag skulle inte bry mig om att registrera ett företag förrän saker börjar hända på allvar och det börjar bli lite rullning...

Håller fullständigt med.

Jag och några kompisar var väldigt nära på att starta ett företag, och det kunde gått riktigt illa om vi hade gjort det.

Vi satsade dock inte på skivbolag, utan bara studio-inspelning, men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elda på! Mycket optimism behövs det!

Kontakta startlinjen på Nutek, tel 020-35 10 10, de har massor av bra svar (och gratis är det också).

Nutek - den statliga myndigheten

http://www.nutek.se/sb/d/274

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ordinarie starta-eget bidraget (hur fan stavar man det korrekt?) räcker inte ens till ncb avgifter och en upplaga på 1000 ex. för en enda skiva.

Utan startkapital blir det svårt att köra igång något seriöst eftersom även ett litet skivsläpp med begränsad upplaga kostar minst 10-20 tusen (exklusive inspelning) om ni tänkt kränga den till dist. bolag.

Gör ni allt själva kommer ni naturligtvis billigare undan, men isåfall lär den tyvärr inte hitta ut i butikerna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

det som kan vara bra med att kicka igång direkt är ju om man köpt något.. tex utrustning man spelat in med. Då kan man ju kvitta det mot den moms man måste betala in på det man säljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

det som kan vara bra med att kicka igång direkt är ju om man köpt något.. tex utrustning man spelat in med. Då kan man ju kvitta det mot den moms man måste betala in på det man säljer.

Jag hade hellre hittat riktigt bra piriser begagnat. Man kan göra riktiga klipp, bara man håller ögonen öppna. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...