Jump to content
Annons

Normaliserinsfråga


bjornen

Recommended Posts

hej

Jag är klar med en del låtar nu (pro tools).Under resans gång har jag inte använt mig av normalisering på ett enda spår.På masterregeln har jag haft waves C4 (basic multi) och Waves L2 som limiter hd-cd -0,2 db.

Tänkte nu ta in spåren i en waveeditor för att justera lite eq på spåren och finputsa.Min fråga.....

Gör jag rätt eller fel om jag normaliserar spåren när jag är klar med eq´n ?

Är lite osäker på detta.Spåren skall brännas för en "typ" hemma och vänner-bekanta cd. 😄

Björn

Redigerat av bjornen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oavsett program så är normalisering det absolut sista du ska göra på en ljudfil.. Har du en bra limiter så fixar den normaliseringen åt dig.. 😄

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

okej tack för svar.

så även om jag pillar lite på eq´n i waveeditorn så behöver jag bara spara sen då?ändras inte nivån då?

dumma frågor kanske..men jag vill göra rätt.tänkte använda neros waveeditor och inte PT.spåren är bouncade till 16-44

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

finns inget syfte med att normalisera ett spår. En limiter på masterregeln räcker för volymen. Jag föredrar att hålla orignalfilerna så orginal som möjligt ifall man i frmatiden vill ändra nått så kan man alltid gå tillbaka till ursprungsläget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog rekomendera dig att använda PTs ljudredigering hellre än Neros.. Neros är leksaker i jämförelse med PT. Själv använder jag Steinberg Wavelab för masteringsjobb.. Den bränner även CD helt red book kompatibelt med pq koder och allt.

Mer om senaste Wavelab på http://www.steinberg.net/955+M52087573ab0.html

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

okej tack för svar.

så även om jag pillar lite på eq´n i waveeditorn så behöver jag bara spara sen då?ändras inte nivån då?

dumma frågor kanske..men jag vill göra rätt.tänkte använda neros waveeditor och inte PT.spåren är bouncade till 16-44

Björn

Alltid limitern sist, ingen eq efter det. Då kan du få spikar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, lägg en limiter sist i kedjan nu också, på -0.2 dB.

Om den nya EQn ändrar nåt så tar limitern det. Om du skär botten med eqn kanske du kan pressa in mer i limitern och få högre volym (om detta alls är önskvärt)

Det bästa är att spara originalfilen (omastrad).

Ladda sen in den i nåt program (eller nytt projekt i PT) där du kan göra mastringen, och där du kan spara effektkedjan, om du som nu behöver gå in och putsa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...