Jump to content
Annons

Spela in en salsatrumpet


Anders F

Recommended Posts

Halloj

Ska spela in en trumpet till en av mina produktioner. Ljudet jag är ute efter är en trumpet som är väldigt torr och har mycket attack i sig då det är väldigt rytmiskt. Den behöver inte ha direkt fyllighet men det ska sticka ut i mixen och ta plats. Ja en salsatrumpet helt enkelt. Nån som har förslag på mickar som får jobbet gjort och även hur jag ska skärma rummet osv, vilket material lämpar sig bäst att skärma med för en trumpet? Pris på mickar är inte intressant om vi inte snackar upp mot 20 000, då börjar det bli saftigt. Ge förslag på alla mickar och gärna en motivation för just den micken. Varför lämpar sig just den för denna typ av trumpet? Vet du om nån inspelning där micken använts så är det också kanon.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Antar att trumpetarn kommer spela ganska starkt så mitt tips är att närmicka med en dynamisk (t ex SM57) för att sedan sätta en lite snyggare konding någon meter ifrån. Då får du lyxet i kondingen och köttet i SM57an (som dessutom kommer vara tacksam att komprimera ganska hårt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Halloj

Ska spela in en trumpet till en av mina produktioner. Ljudet jag är ute efter är en trumpet som är väldigt torr och har mycket attack i sig då det är väldigt rytmiskt. Den behöver inte ha direkt fyllighet men det ska sticka ut i mixen och ta plats. Ja en salsatrumpet helt enkelt. Nån som har förslag på mickar som får jobbet gjort och även hur jag ska skärma rummet osv, vilket material lämpar sig bäst att skärma med för en trumpet? Pris på mickar är inte intressant om vi inte snackar upp mot 20 000, då börjar det bli saftigt. Ge förslag på alla mickar och gärna en motivation för just den micken. Varför lämpar sig just den för denna typ av trumpet? Vet du om nån inspelning där micken använts så är det också kanon.

MVH

Anders

Pröva audix D4, den har jag kört på trumpet (både med och utan sordin) några gånger med fint och nära resultat.

Beyer m 201 är också en bra dynamisk mick som tål att ställas nära starka ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pröva audix D4, den har jag kört på trumpet (både med och utan sordin) några gånger med fint och nära resultat.

Beyer m 201 är också en bra dynamisk mick som tål att ställas nära starka ljud.

Du har inte nån inspelning kvar där man kan få höra hur det lät?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Pröva audix D4, den har jag kört på trumpet (både med och utan sordin) några gånger med fint och nära resultat.

Beyer m 201 är också en bra dynamisk mick som tål att ställas nära starka ljud.

Du har inte nån inspelning kvar där man kan få höra hur det lät?

Visst har jag inspelningar kvar, men det blir nog svårt att lägga upp eftersom jag måste ta kontakt med både musiker och skivbolag (skivan är inte släppt) innan jag vågar slänga upp nåt. Du känner ingen du kan låna en D4 av?

Annars funkar säkert 57, men D4 är en mer öppen och detaljerad mick, jag har ingen erfarenhet av just salsatrumpet :rolleyes: men om det inte är ett jobb som du måste göra på kort tid och får en massa pengar för så skadar det ju inte att pröva sig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pröva audix D4, den har jag kört på trumpet (både med och utan sordin) några gånger med fint och nära resultat.

Beyer m 201 är också en bra dynamisk mick som tål att ställas nära starka ljud.

Du har inte nån inspelning kvar där man kan få höra hur det lät?

Visst har jag inspelningar kvar, men det blir nog svårt att lägga upp eftersom jag måste ta kontakt med både musiker och skivbolag (skivan är inte släppt) innan jag vågar slänga upp nåt. Du känner ingen du kan låna en D4 av?

Annars funkar säkert 57, men D4 är en mer öppen och detaljerad mick, jag har ingen erfarenhet av just salsatrumpet :rolleyes: men om det inte är ett jobb som du måste göra på kort tid och får en massa pengar för så skadar det ju inte att pröva sig fram.

hm...ja skivbolagen kan vara lite sura om man inte länkar till annat än deras hemsida 😲. Men iaf, det är inte brottom så jag kan nog få ihop ett gäng mickar och testa, D4 lät intressant tack vare att jag även funderat på den till mina trummickar, då blir det ju två flugor i en smäll 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att trumpetarn kommer spela ganska starkt så mitt tips är att närmicka med en dynamisk (t ex SM57) för att sedan sätta en lite snyggare konding någon meter ifrån. Då får du lyxet i kondingen och köttet i SM57an (som dessutom kommer vara tacksam att komprimera ganska hårt).

Ska utgå från din idé där när jag testat de olika mickarna. Vad tror ni om isoleringen? Vill ha en isolering som verkligen torrar ut ljudet utan för den skull drar ner på diskanten i instrumentet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om isoleringen? Vill ha en isolering som verkligen torrar ut ljudet utan för den skull drar ner på diskanten i instrumentet.

Placera något som absorberar mellanregister och diskant på de positioner du kan tänka dig att du får de tidigaste reflektionerna. Till exempel i taket ovanför musikern.

Om du har ett stort rum ska du utnyttja det och placera trumpeten i mitten av rummet. Då tar det längre tid för reflektionerna från omkringliggande ytor att studsa tillbaks till micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om isoleringen? Vill ha en isolering som verkligen torrar ut ljudet utan för den skull drar ner på diskanten i instrumentet.

Placera något som absorberar mellanregister och diskant på de positioner du kan tänka dig att du får de tidigaste reflektionerna. Till exempel i taket ovanför musikern.

Om du har ett stort rum ska du utnyttja det och placera trumpeten i mitten av rummet. Då tar det längre tid för reflektionerna från omkringliggande ytor att studsa tillbaks till micken.

Tack så mycket för svaret. Du har inte tips på nått bra material som är lätt och sätta upp och ta ner då jag ska åka till trumpetaren och inte vill förstöra lokalen vi ska vara i 😮 gör inget om det kostar lite heller då jag ser allt sådant som en investering i mitt liv, Vi ska försöka vara på Musikhögskolan i Göteborg och spela in och där vet jag att rummet är stort och väldigt högt i tak, men det är ju inte säkert den lokalen är ledig så det gäller att vara förberedd. Funderade lite till på mickar till trumpeten, nån som har en åsikt om sontronics Sigma att ha ca 1 meter framför trumpeten och en dynamisk nära. Sigman har figur 8 om jag inte minns fel så då kommer jag ju garanterat behöva skärma rummet. Tack för att ni tar er tid med mig när det gäller detta, men jag får bara en chans att spela in och vill vara oerhört väl förberedd och har aldrig spelat in trumpet förr.

Tack mina vänner 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lekrot (oregistrerad)

AKG C419 är en relativt billig och bra kondensatormick som funkat bra för mig såväl live som vid inspelning. Häng upp ett duntäcke 1 meter framför trumpetaren och kör på. Micken fästs på trumpeten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
AKG C419 är en relativt billig och bra kondensatormick som funkat bra för mig såväl live som vid inspelning. Häng upp ett duntäcke 1 meter framför trumpetaren och kör på. Micken fästs på trumpeten.

Det ska testas även det 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hej, jag buffar upp den här tråden då jag hade en fråga.

Ska även jag spela in trumpet och tänkte testa VaCums idé om att närmika med en SM57 och sedan ha en konding ca en meter bort.

Men min fråga är om ni tror det skulle ge något att stereomika istället för att ha bara en konding?

Tänkte kanske dubba en gång och då tänkte jag att jag kan flytta trumpetarengn meter åt vänster eller höger. Tänkte att det kanske blir snyggt just om jag stereomikar? Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men min fråga är om ni tror det skulle ge något att stereomika istället för att ha bara en konding?

Tänkte kanske dubba en gång och då tänkte jag att jag kan flytta trumpetarengn meter åt vänster eller höger. Tänkte att det kanske blir snyggt just om jag stereomikar? Vad tror ni?

Jag gillar den typen av idéer. Men om jag ska vara ärlig är det i praktiken sällan någon egentlig skillnad.

Vet inte hur många gånger jag i mix stekt ena micken i ett stereopar för att den inte tillför något.

En tumregel jag brukar försöka följa är ju glesare arrangemang/färre instrument desto mer stereomickningar. Ska man mixa täta ljudbilder gör man sig själv en tjänst att skippa stereotänket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar den typen av idéer. Men om jag ska vara ärlig är det i praktiken sällan någon egentlig skillnad.

Vet inte hur många gånger jag i mix stekt ena micken i ett stereopar för att den inte tillför något.

Jag gillar också sånna idéer! I det här fallet, mest för att det var jag som kom på det! =)

Lite nyfiken. När du stekte den ena miken, behandlade du den kvarvarande miken som en monokonding?

En tumregel jag brukar försöka följa är ju glesare arrangemang/färre instrument desto mer stereomickningar. Ska man mixa täta ljudbilder gör man sig själv en tjänst att skippa stereotänket.

Det här får du gärna utveckla. Kanske är jag bara trött men jag hängde inte med. Jag tror du menade att jag inte ska satsa på stereotänk i den här situationen. Men det här med din idé om täta ljudbilder... förklara gärna hur du menar med att man ska skippa stereotänket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite nyfiken. När du stekte den ena miken, behandlade du den kvarvarande miken som en monokonding?

Precis.

Jag tror du menade att jag inte ska satsa på stereotänk i den här situationen.

Det beror på hur tät ljudbild du tänker jobba upp.

Men det här med din idé om täta ljudbilder... förklara gärna hur du menar med att man ska skippa stereotänket.

Jo, när jag jobbar med låtar med täta ljudbilder kommer jag tillslut till en punkt där det inte spelar någon större roll om materialet jag adderar är inspelat i stereo eller mono. Äve om jaghör en tydlig sterobredd när jag solar kanalerna så går den förlorad i mixen.

Jag pratade med en tekniker som jobbar mycket med klassiskt och opera och han sa att en normal musiklyssnare kan urskilja nio punkter på stereo-skalan.

Jag tycker det stämmer på det sättet att jobbar man med mättade ljudbilder så fyller man ganska snart upp dessa positioner även om man jobbar med enbart monokällor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj

Ska spela in en trumpet till en av mina produktioner. Ljudet jag är ute efter är en trumpet som är väldigt torr och har mycket attack i sig då det är väldigt rytmiskt. Den behöver inte ha direkt fyllighet men det ska sticka ut i mixen och ta plats. Ja en salsatrumpet helt enkelt. Nån som har förslag på mickar som får jobbet gjort och även hur jag ska skärma rummet osv, vilket material lämpar sig bäst att skärma med för en trumpet? Pris på mickar är inte intressant om vi inte snackar upp mot 20 000, då börjar det bli saftigt. Ge förslag på alla mickar och gärna en motivation för just den micken. Varför lämpar sig just den för denna typ av trumpet? Vet du om nån inspelning där micken använts så är det också kanon.

MVH

Anders

Salsatrumpet. (svin)Högt å starkt brukar nog karakterisera sånt... trumpetare själv men mer åt jazzhållet...

Sigman kan nog vara en nice mik. Borde inte vara så svårt att få till med vilken konding som hellst... att mika på lite avstånd är nog att föredra. många db dessuttom så kommer det en hel del luftpuffar ur klockstycket...

Ett annat bra trick är att testa vara tämligen radikal med lågpassfiltrering när det gäller blås..

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, då har jag spelat in trumpet idag!!! Efter lite snabb mixning, panorering och lite reverb kändes det bra.

Eftersom jag inte spelat in trumpet förut tycker jag det var svårt att höra om ljudupptagning blev bra först. Det är ändå ett par steg mellan en enkel tagning med en trumpet till att få det att låta stort och fläskigt så att taket lyfter.

Jag använde en SM57 nära klockan lite snett riktad neråt, mot undre delen av klockan. Men jag tycker det var svårt att placera den då trumpetaren rörde sig en del. Dock blev ljudupptagningen jämn.

Sedan hade jag en Röde NT1000 på ca 1-1,5 meters avstånd.

När jag efteråt skulle grovmixa lite för att få en bild av det hela så bar jag först lite rådvill. När ljudupptagningarna från båda mikarna låg i mitten blev det ngn konstig dubbeffekt. Det bildades övertoner och annat konstigt. Är det det här som är fasfel?? Ibland försvann orginalljudet och det låg som en flacolett (hur det nu stavas) en oktav över.

Nåja, Jag EQade lite och panorerade ut dem fullt ut, ena miken åt vänster och andra åt höger. Först då började det låta som en trumpet i en poplåt. Sedan lade jag på reverb och det lät ännu bättre.

Så här i efterhand känns det som SM57 var lite onödig. Det kanske hade varit enklare med bara kondingen och sedan dubba en eller flera ggr. Nu blev det ju en stereoupptagning med en närmikad och en längre ifrån. Men jag fick ju inget stereoljud direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...