Jump to content
Annons

IDAG: Öppet hus


alexfree

Recommended Posts

Annons

Nja.. jag vet inte.. 70 papp ...

Skall man jobba med det heltid så kanske det är en bra investering.

Men jag läser gärna böcker själv och håller mig på hobby nivå..

men man vet aldrig.

De hade ju phet-grymma studios iaf studio-1 eller om det var 2.

// Jomax

Link to comment
Dela på andra sajter

studio 1 är ju deras kommersiella studio, där får man aldrig jobba i utan de håller några lektioner där, men de andra studiorna var helt ok.....hade en kompis som gick där (ljudteknikerutbildning) för 2 år sen och han sa att det var skitsvårt (tentorna), men att det är en skitbra utbildning.....

EDIT: några böcker du kan rekommendera???

Redigerat av alexfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaa...

Det mesta finns ju på nätet att läsa, men

De sålde ju faktiskt en bok på SAE, den var iofs på engelska.

Den hette "Practical Studio Techniques" och är skriven av grundaren av

SAE. Kostade bara 59pix.. och är på ca 190 sidor.

Den kan jag rekommendera.

// Jomax

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, finns det ingen annan liknande skola eller nåt i sverige som inte är så dyr? jag är jävulskt sugen på o börja men 70 tusen är ju inte så lockande! finns det inget annat?

Utbildningen jag gått ligger i Haparanda och är en ettårig ljudtekniker utbildning med möjlighet att även läsa ett andra år. Utbildningen har en del utbyte med piteå och exempelvis är Lasse Hallberg (Studierektor Piteå) lärare i Haparanda. Avgiften är 4800kr per läsår, vilket inte är några problem att betala med vanligt studielån. Utöver ljudteknik läser man även musikteori, ellära och dylikt. En av de saker som talar mest för Haparanda är att man har tillgång till studion 24 timmar om dygnet hela veckan. Vilket gör att man när som helst kan boka sig en tid på ett rullande schema och sätta sig ned för att jobba med grejerna. Rickard som har hand om utbildningen sitter här på forumet, så är man intresserad går det ju att PM'a honom eller skicka ett mail eller dylikt. Nåja, jag stortrivdes i Haparanda iaf 😆

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni vet inga skolor som är Csnbundna eller så här som inte är privata eller så, som är bra då hehe

De flesta är folkhögskolor, vilka ger studiebidrag hos CSN. Sedan finns även ett fåtal högskoleutbildningar och gissningsvis även kvalificerade yrkesutbildningar som även de ger stöd hos CSN. Några privata utbildningar som inte får CSN stöd känner jag inte till. SAE tillhör antagligen en av få utbildningar som är svår att betala med enbart studiemedel.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

SAE e en väldigt bra utbildning men däremot så ska man inte tro att man får jobb som ljudtekniker bara för att man har gått där.

Ta en riktig funderare på om du tycker det är värt att lägga 70.000 kr (i kursavgift) på att kanske aldrig få ett fast jobb inom området.

Själv så var det klockrent för mig men å andra sidan så "pröjsade" min arbetsgivare utbildningen så det var inte så mycket att fundera på 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

SAE e en väldigt bra utbildning men däremot så ska man inte tro att man får jobb som ljudtekniker bara för att man har gått där.

Ta en riktig funderare på om du tycker det är värt att lägga 70.000 kr (i kursavgift) på att kanske aldrig få ett fast jobb inom området.

Själv så var det klockrent för mig men å andra sidan så "pröjsade" min arbetsgivare utbildningen så det var inte så mycket att fundera på 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur svårt är det egentligen att få jobb som ljudtekniker om man har gått typ skola som SAE eller så, jag har nada koll på hur det ser ut i arbetslivet med ljudteknik och såhär!

Det är fortfarande idag så att du mest får jobb på rykten och på bekanta som tipsar om dig, oavsett utbildning eller ej.

Eventuellt så kanske det ändras framöver men det handlar ju oftast om såpass korta anställningsperioder så det är frågan om...

Link to comment
Dela på andra sajter

ljudtekniker är inget vanligt jobb grabbar.......väldigt sällan att man får fast anställning eller nåt, det är mest projektanställningar eller att man få uppdrag........bästa är nog att starta eget och försöka håva in jobb etc.... kontakter är A och O, sen måste du har bra referenser, utbildingen spelar inte så stor vikt utan vad andra har sagt och tycker.....hur du har skött dig på andra jobb.....:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni vet inga skolor som är Csnbundna eller så här som inte är privata eller så, som är bra då hehe

SAEs AED (audio engineer diploma) kurs kan man få CSN stöd för. Går där nu å fick lån för hela kursavgiften samt bidrag.

Proven är inte så svåra som nån sa det gäller bara att hänga med på lektioner och tillbringa så mycket tid som möjligt i alla studios.

Nian

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni vet inga skolor som är Csnbundna eller så här som inte är privata eller så, som är bra då hehe

SAEs AED (audio engineer diploma) kurs kan man få CSN stöd för. Går där nu å fick lån för hela kursavgiften samt bidrag.

Proven är inte så svåra som nån sa det gäller bara att hänga med på lektioner och tillbringa så mycket tid som möjligt i alla studios.

Nian

Oh fan, va gött att det går.. men 70 000 papp kommer förmodligen ta ett tag att betala av! Hur lång tid har du att betala av det på sen då?

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.csn.se/Avdelningar/Aterbetalare...asp?MenyIdnr=39

Återbetalningstid

Det nya lånet är en form av annuitetslån, där återbetalningstiden som längst blir

25 år, eller t.o.m. det år du fyller 60.

Återbetalningstiden bestäms det första året du ska betala tillbaka,

men kan ändras vid t.ex. en frivillig inbetalning

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh fan, va gött att det går.. men 70 000 papp kommer förmodligen ta ett tag att betala av! Hur lång tid har du att betala av det på sen då?

Ett år på högskola med fullt studielån = 50 000 i lån.

70 000 kr i kursavgift motsvarar ju då lite drygt ett år. Du kommer ha mindre lån än en vanlig utbildning på tre år när du är klar. En vanlig utbildning lär ju vara säkrare dock.

Vad ligger lönen på för en default ljudtekniker?

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...